Anonym (Kul) skrev 2025-02-13 12:05:54 följande:
1. Just nu ska inte kvinnor behöva anpassa sig lika mycket som män måste göra.
2. Att de ska inte tvingas anpassa sig till krav som de ogillar.
3. Att det är männen som ska behöva anpassa sig till kvinnors krav.
4. För att få vänner, att få på bio och att äga ett hus så är kraven inte så annorlunda beroende på vilket kön man har.
1. Var, när och hur menar du att män måste anpassa sig mer än kvinnor?
2. Varför anser du att kvinnor borde tvingas anpassa sig (och till vad)?
3. Varför borde inte män anpassa sig till kvinnors krav?
4. Min poäng handlade inte om krav, utan om att vänskapsrelationer, biobesök och husägande inte är rättigheter, snarare en sorts möjligheter. Har man pengar är bio och hus en möjlighet. Är man en hygglig person med socialt kapital är vänskaper en möjlighet. Sex är ibland en möjlighet, inte en rättighet. Om man får ha det eller inte hänger ihop med om man gör sig själv till en attraktiv person som andra VILL ligga med. Naturligtvis är pengar, socialt kapital och attraktivitet en sorts krav för att kunna utnyttja dessa möjligheter, men det gör dem ändå inte till rättigheter. Rösträtt är en rättighet med sina tillhörande krav - medborgarskap, att man ska ha uppnått en viss ålder och vara vid sina sinnens fulla bruk. Men bara det faktum att en företeelse har ett krav kopplat till sig gör det inte till en rättighet. Kravet för att kunna gå är att man har fötter, men det är inte en rättighet. Hur orättvist det än är så föds en del människor utan fötter eller förlorar dem i olyckor. Det är förjävligt, men det är så livet är för en del av oss.
Själv har jag inte haft sex på flera år, trots att jag är gift med en person som jag älskar och som älskar mig. Jag skulle önska att det var annorlunda. Men med det menar jag alltså inte att jag önskar att det var min rättighet att ha sex med min fru, mot hennes vilja, utan att jag önskar att hon skulle vilja ha sex med mig. Mina val i denna situation utgår ifrån vilka krav jag har på mitt liv (inte hennes). Om mitt krav på sex är stort får jag helt enkelt välja att lämna henne. Men jag kan aldrig kräva att mina krav ska trumfa hennes krav.