• Anonym (J)

Misslyckad ansiktsbehandling

Hej! 

Jag var på ansiktsbehandling på ett bra ställe. Hon tyckte att det behövdes en portömning och började efter ångning att klämma så hårt överallt på min panna. Jag kände att detta var olustigt då hon verkligen tog i men inbillade mig att hon visste vad hon gjorde. 

Efterråt såg jag i spegeln att min hudbarriär på pannan såg värre ut än innan. Upplever är och förstorade porer. Det har även hänt något med min hud efter det besöket... Pannan kliar, känns torr och jag har även blivit överkänslig mot vissa produkter. Tror min hudbarriär på pannan förstördes under behandlingen och/eller att jag fått inflammation i porerna. Det var två veckor sedan jag gjorde behandlingen. Mejlade salongen igår och väntar på svar. 

Skriver ändå här med förhoppning att få svar från någon kunnig inom området. Är det något jag kan göra, någon som upplevt samma sak?

• Svar på tråden Misslyckad ansiktsbehandling
  • Anonym (V)

Det kan ta några dagar innan huden har återhämtat sig. Om det inte lagt sig efter några dagar så kontakta salongen.

• Anonym (J)
    Anonym (Igen) skrev 2025-01-19 12:54:25 följande:

En till tråd om hudbarriären?
    Gå till salongen, visa vad du är missnöjd med och fråga hur du går vidare med det. Du skrev om retinol och c-vitamin. Vi var några som undrade hur du använt det och om salongen inte guidade dig. Det svarade du inte på.
    Svårt att tro att huden är förstörd för alltid. 

Jag kan absolut gå till hudsalongen och visa vad jag är missnöjd med men i slutändan kommer jag främst lita på en hudläkare. Ja, det var jag som startade den tråden också och fick överväldigande mkt 
    "experthjälp" Trodde jag också var expert innan men tydligen inte. Man förstår nog inte förän huden verkligen reagerar. 

Den är säkert inte förstörd för alltid men kommer ha stor respekt för att det kan gå snett..  
  • Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2025-01-19 13:01:53 följande:

Det kan ta några dagar innan huden har återhämtat sig. Om det inte lagt sig efter några dagar så kontakta salongen.

Det har gått mer än några dagar, har gett detta lite mer än två veckor. 
  • Anonym (Krux)
    Anonym (J) skrev 2025-01-19 13:07:41 följande:
    Jag kan absolut gå till hudsalongen och visa vad jag är missnöjd med men i slutändan kommer jag främst lita på en hudläkare. Ja, det var jag som startade den tråden också och fick överväldigande mkt 
    "experthjälp" Trodde jag också var expert innan men tydligen inte. Man förstår nog inte förän huden verkligen reagerar. 

Den är säkert inte förstörd för alltid men kommer ha stor respekt för att det kan gå snett..  
    Så du var inte nöjd med svaren i förra tråden och startade därför en ny? 

Vad är det du vill ha för svar? Om du tycker du bara får idiotsvar från självutnämnda experter kanske du du inte ska starta trådar på ett diskussionsforum på internet. 
  • Anonym (Myra)

Vill inte vara den som.frågar "var det du som skapade en annan tråd om samma ämne". Men frågar ändå, för om det var du så fick du massa bra råd. Var det inte du kan jag säga att nej din hud är inte förstörd. Låt den vila ett bra tag, bara tvätta o smörj med reparerande kräm. Bästa är k-ceutic.

• Anonym (Myra)
    Anonym (J) skrev 2025-01-19 13:07:41 följande:

Alltså jag har också fått massa olika reaktioner på min hud genom åren. Ta det lugnt. Smörj med k-ceutic och någon lenande ansiktstvätt när du tvättar. Olivolja är också bra. Vad hoppas du får för annat råd denna gång?
  • Anonym (J)

Tack för era svar! Att få massa olika reaktioner på huden har normaliserats och inget jag personligen tror är normalt. Har aldrig haft det tidigare och är snart 50 år. Det har kommit nu efter regelbundna salongsbesök med sämre resultat än innan.

Att utgå från att någons hud (utan att ha sett den) kommer att reparera sig är egentligen bara gissningar. Jag har fått som upprepade jack=ärr. Vissa hudtyper kanske läker lättare än andra. Min hy tillhör inte den snabbt självläkande. Visst med dagens teknik kanske även detta kan försvinna men det är tråkigt ändå att det sker på salong och kostsamt att åtgärda. Ändå kul att så många är positiva. 

Jah är tacksam gör alla svar jag fått och k-ceutic har massor skrivit om, ska ändå kolla vad läkaren tycker. 

• Anonym (V)
    Anonym (J) skrev 2025-01-19 13:09:52 följande:
    Det har gått mer än några dagar, har gett detta lite mer än två veckor. 
    Varför har du inte tagit kontakt med salongen då?
  • Anonym (J)
    Anonym (V) skrev 2025-01-19 15:28:43 följande:
    Varför har du inte tagit kontakt med salongen då?
    Jag har gjort det och skrivit det 
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-01-19 12:42:24 följande:
    Jag fattar att detta är ett I- landsproblem. Man skaffar sig problem när det inte fanns problem från början så att säga... Betalar privat och uppmuntrar andra att göra det, värt att kosta på sig att gå till hudläkare någon gång per år istället för att gå till dessa olika behandlingar hos lägre utbildade såsom portömning, dermapen osv 
    Eller så låter man bli att klämma porer. Oavsett om det hos hudterapeut, hudläkare eller hemma själv. Alla vet att man inte ska klämma porer. 
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2025-01-19 15:30:40 följande:
    Jag har gjort det och skrivit det 
    Ska man klaga är det bäst och lättast att gå dit. Inte skriva mail. Och man gör dit efter max tre dagar, man väntar inte två veckor och sedan skriver ett mail. 

Och man gör dit före man besöker en hudläkare. 
Svar på tråden Misslyckad ansiktsbehandling