-
-
Svar på tråden vaken på imovane, skador?
-
Man kan få sömnbesvär av stress. Enligt min läkare är stresshormon höga och då är man klarvaken. Rätt logiskt egentligen.
-
Du menar en person med abstinens?Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 14:15:22 följande:Detta är fakta om sömnproblem och ångest orsakat av Benso. Översatt fritt från engelskan.
Efter en tid med Benso uppvisas en spegelbild av dess initiala effekter. Sömnen kan upphöra och ersätts av sömnlöshet. Lugn med ångest. Dessa reaktioner orsakas av överaktivitet i nervsystemet. Och detta kommer att pågå fram tills att nya anpassningar har utvecklats i hjärnan och nervsystemet i samband med drogfrihet.
. -
Ibland kan benzo tyvärr vara ett måste. Men som i mitt fall tar jag dem så sällan att jag kan strunta i dem i 2 mån.
Jag har blivit tillsagd att ta dem istället för att hälla på som jag gör. kan annars tex sitta till kl 3 om nättrna och skaka av ångest, springa runt av rastlöshet/oro, bli förbannad på allt och alla, vilja fly, panik, oro, skrik och gråt. Men jag kan nöd strunta i att ta det för jag envisas med det. Men till slut brukar jag göra det.
-
Så är många som har det utan att få benzo utskrivetAnonym (J) skrev 2025-01-23 14:24:11 följande:
Ibland kan benzo tyvärr vara ett måste. Men som i mitt fall tar jag dem så sällan att jag kan strunta i dem i 2 mån.
Jag har blivit tillsagd att ta dem istället för att hälla på som jag gör. kan annars tex sitta till kl 3 om nättrna och skaka av ångest, springa runt av rastlöshet/oro, bli förbannad på allt och alla, vilja fly, panik, oro, skrik och gråt. Men jag kan nöd strunta i att ta det för jag envisas med det. Men till slut brukar jag göra det.
Benzo kan försämra din egen förmåga att hantera ångest -
Visst, det har visat sig att 4-5% av dem som har använt Benso klarar sig lindrigt undan. Men om din kommentar eller sann eller inte vet vi inte.Anonym (J) skrev 2025-01-23 14:03:31 följande:
Jag kan lätt gå 2 mån utan.
"I Australien har Benso orsakat flera överdoser, som har lett till dödsfall, än heroin och metadon tillsammans".
"Benso kan orsaka negativa somatiska, psykiska och sociala konsekvenser och kan utvecklas mycket snabbt".
"De två största farorna som är förknippade med Benso är beroende och hjärnskador. Det kan även orsaka andningsdepression och andra biverkningar".
Därför tycker jag att det är fel att försköna Benso, och utge det för att vara en harmlös narkotikaklassad drog. Jag är själv ett exempel på vad som kan hända, och jag fick det på recept. Efter 10 år har jag fortfarande besvär med Parkinson-liknande symtom, andningsdepression, extrem svaghet och kan knappast ta hand om mig själv. Det är därför jag vill varna andra.
Det finns ett amerikanskt forum som heter BenzoBuddies med tusentals medlemmar som är i precis samma situation. Men nu har detta land äntligen vaknat upp när det gäller farorna med Benso. Så jag har bara ett ord att säga om detta: RUN! -
Det är så. Varför skulle jag ljuga.Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 14:43:14 följande:Visst, det har visat sig att 4-5% av dem som har använt Benso klarar sig lindrigt undan. Men om din kommentar eller sann eller inte vet vi inte.
"I Australien har Benso orsakat flera överdoser, som har lett till dödsfall, än heroin och metadon tillsammans".
"Benso kan orsaka negativa somatiska, psykiska och sociala konsekvenser och kan utvecklas mycket snabbt".
"De två största farorna som är förknippade med Benso är beroende och hjärnskador. Det kan även orsaka andningsdepression och andra biverkningar".
Därför tycker jag att det är fel att försköna Benso, och utge det för att vara en harmlös narkotikaklassad drog. Jag är själv ett exempel på vad som kan hända, och jag fick det på recept. Efter 10 år har jag fortfarande besvär med Parkinson-liknande symtom, andningsdepression, extrem svaghet och kan knappast ta hand om mig själv. Det är därför jag vill varna andra.
Det finns ett amerikanskt forum som heter BenzoBuddies med tusentals medlemmar som är i precis samma situation. Men nu har detta land äntligen vaknat upp när det gäller farorna med Benso. Så jag har bara ett ord att säga om detta: RUN!
Jag tar dem sällan och inte regelbundet. Då är det lugnt. -
Du tog det regelbundet då eller? Hela tiden, varje dag?
-
Mia448 skrev 2025-01-23 14:29:05 följande:Så är många som har det utan att få benzo utskrivet
Benzo kan försämra din egen förmåga att hantera ångestJa. Därför tar jag ju inte det om jag inte absolut måste. Jag har dock annan sorts ångest, jag får ångest av att jag är utmattad. En sorts kroppslig ångest som inte är kopplad till någon anledning. Tar kortison för det nu.
Så i mitt fall gäller det att ta det lugnt så kommer inte ångesten oftast
-
Inte regelbundet, utan av och på "eftersom jag inte ville bli beroende". Men jag hade så fel. Att sätta in och ut orsakar mer skada än vad man kan tro. Den första gången kan det gå bra, och det gjorde det för mig. Men för varje gång som man sätter in orsakas "kindling" - retning av nervsystemet. Och att hålla på så orsakar så mycket skada i hjärnan och nervsystemet med ständigt nya felkopplingar. Och när dessa sedan ska repareras så kan läkningen vara mycket svår och långdragen.Anonym (J) skrev 2025-01-23 14:51:13 följande:
Du tog det regelbundet då eller? Hela tiden, varje dag?
Så även om man inte tar varje dag så orsakas skador, och för var gång som man slutar blir återhämtningen bara värre och värre. -
Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 15:01:42 följande:Inte regelbundet, utan av och på "eftersom jag inte ville bli beroende". Men jag hade så fel. Att sätta in och ut orsakar mer skada än vad man kan tro. Den första gången kan det gå bra, och det gjorde det för mig. Men för varje gång som man sätter in orsakas "kindling" - retning av nervsystemet. Och att hålla på så orsakar så mycket skada i hjärnan och nervsystemet med ständigt nya felkopplingar. Och när dessa sedan ska repareras så kan läkningen vara mycket svår och långdragen.
Så även om man inte tar varje dag så orsakas skador, och för var gång som man slutar blir återhämtningen bara värre och värre.Men hur många dagar i rad tog du det då menar du?
Aldrig hört talas om detta och jag arbetar ändå på en vårdcentral.
-
Hur många dagar tog du det i sträck då menar du?
Säger ju inte att det är bra. Har bara aldrig hört talas om det. Men försiktig bör man ju vara oavsett. Och läkarna brukar ju berätta att man ska vara försiktig med det och inte förskriva det det första de gör.
-
Har du utretts av neurolog eller liknande?Anonym (Dodo) skrev 2025-01-23 14:43:14 följande:Visst, det har visat sig att 4-5% av dem som har använt Benso klarar sig lindrigt undan. Men om din kommentar eller sann eller inte vet vi inte.
Det finns ett amerikanskt forum som heter BenzoBuddies med tusentals medlemmar som är i precis samma situation. Men nu har detta land äntligen vaknat upp när det gäller farorna med Benso. Så jag har bara ett ord att säga om detta: RUN! -
Det är ganska så meningslöst eftersom många läkare inte kan detta med skador av Benso. Så många har blivit feldiagnostiserade med ME/CF, ALS, Borrelia eller MS. Eller annars så anses man som hypokondriker. Kramper, hallucinationer och 30 andra symtom? "Ångest".
Även om en läkare har skrivit ut Benso, så vill de inte ha med patienten att göra utan man får klara sig själv. De vill väl inte erkänna att det som de har skrivit ut har orsakat så många svåra symtom. -
"Kindling"
"Vissa patienter som slutar med Benso rapporterar att de tidigare har upphört med milda eller inga återverkningar. Den här gången är det dock annorlunda. De upplever nu ett plågsamt upphörande oförenligt med deras tidigare erfarenheter. Ökade problem med upphörandet är känt som ett fenomen som kallas "tändning".
Detta hänvisar till ett neurologiskt tillstånd som uppstår vid upprepade abstinenser från sedativa-hypnotiska läkemedel, alkohol eller bensodiazepiner. Med varje försök att avbryta, löper individer en högre risk att uppleva svårare abstinensbesvär inklusive kramper, psykoser och/eller dödsfall.
"Kindling" är som om nervsystemet har ett minne av tidigare tillbakadraganden. Detta minne av tidigare tillfällen och/eller skada förblir fortfarande inpräntat i nervsystemet. Därför blir efterföljande abstinenser och/eller skada än värre eftersom nervsystemet minns att det har blivit sensibiliserat/skadat vid tidigare tillfällen". -
Vadå vill inte erkänna att de skrivit ut. Deras namn står på receptet så de kan omöjligen hävda annatAnonym (Dodo) skrev 2025-01-23 15:16:19 följande:
Det är ganska så meningslöst eftersom många läkare inte kan detta med skador av Benso. Så många har blivit feldiagnostiserade med ME/CF, ALS, Borrelia eller MS. Eller annars så anses man som hypokondriker. Kramper, hallucinationer och 30 andra symtom? "Ångest".
Även om en läkare har skrivit ut Benso, så vill de inte ha med patienten att göra utan man får klara sig själv. De vill väl inte erkänna att det som de har skrivit ut har orsakat så många svåra symtom.
-
Läste för snabbt..Anonym (F) skrev 2025-01-23 16:12:07 följande:Vadå vill inte erkänna att de skrivit ut. Deras namn står på receptet så de kan omöjligen hävda annat