• Anonym (Tjej)

Vart vänder man sig för vestibulit?

Som rubriken säger, vart vänder man sig för undersökning/utredning av vestibulit?

Har haft misstanke om detta sedan september då jag aldrig haft sådan smärta i underlivet. Har sedan september gjort ont när jag sitter ner mer/mindre varje gång och detta har pågått i 6mån, utan ha fått hjälp/blivit tagen på.allvar av vården ( av både vc och gyn)

Har tidigare aldrig gjort ont vid sex, men så.sista gången så gjorde det ont precis vid öppningen men sedan under sexet så gick det bra och hade inte ont efter.

Det gör ont på vänstra sidan av slidöppningen, som en fast punkt och blev värre när jag lade svampkräm (dum som var var) gjorde besvären 10gr värre. Gör inte ont när jag rör mig där eller när jag stoppar in ett finger.

Tror ni detta kan vara vestibulit? :/

• Svar på tråden Vart vänder man sig för vestibulit?
  • Anonym (Tjej)
    Mamma1106 skrev 2025-01-21 19:30:21 följande:

Hej!
    Vad tepligt att höra. Jag diagnostiseras med Vulva Vestibulit på en specialavdelbing på sjukhuset när jag var 18 år gammal. Det var så jobbigt och sex som var skönt blev ett minne blott. Jag vet inte om du har någon form av preventivmedel,  men om du har det skulle jag sluta med dem direkt. 
    Jag födde barn och blev bättre efter det,vilket jag hade hoppats på..Men så fort jag började med preventivmedel så kom svedan tillbaka. Jag har haft allt från spiral till minipiller.
    Jag lever idag i en relation där jag har underbart sex varannan dag, något som hade varit helt otänkbart för ca 20 år sedan. Och jag har inget kvinnligt preventivmedel just nu och tänker aldrig börja med det igen. Dock börjar jag märka av att mina slemhinnor reagerar en vecka innan mens, har nog med förklimaltieriet att göra, så då är jag noga med att använda glidmedel och så stöttar jag upp med havtorn tabletter.
    Hoppas verkligen du får hjälp och kan bli frisk ❤️

Tack för att du berättar, vad skönt att höra att det är bättre för dig idag. Måste ha varit jättejobbigt att få det så ung. Får jag fråga om du hade besvär i vardagen med vestibulit utöver sex?  

Jag har tagit p-piller vid två tillfällen. Åt i några år utan problem, tog sedan uppehåll i några år och började igen med samma p-piller för ca 2år sedan. Läste om det du skriver, att sluta med p-piller kan hjälpa. Jag slutade med det i oktober och varit helt utan preventivmedel sedan dess, men har tyvärr inte märkt någon skillnad ännu.

Tack så mycket ❤️ 
  • Mamma1106
    Anonym (Tjej) skrev 2025-01-22 10:10:40 följande:
    Tack för att du berättar, vad skönt att höra att det är bättre för dig idag. Måste ha varit jättejobbigt att få det så ung. Får jag fråga om du hade besvär i vardagen med vestibulit utöver sex?  

Jag har tagit p-piller vid två tillfällen. Åt i några år utan problem, tog sedan uppehåll i några år och började igen med samma p-piller för ca 2år sedan. Läste om det du skriver, att sluta med p-piller kan hjälpa. Jag slutade med det i oktober och varit helt utan preventivmedel sedan dess, men har tyvärr inte märkt någon skillnad ännu.

Tack så mycket ❤️ 
    I vardagen så kunde jag få ont av cykling. Men mest var det vid penetration. Till slut blir man inte ens sugen på att ha sex när man vet att det innebär smärta och även om det kanske gick att genomföra så brände det ju så mycket efteråt.
    Jag fick på sjukhuset ordination att behandla mig med ovesterin. Så det gjorde jag. Jag fick även oral tablett om jag behövde bli behandlad för svamp. Då jag innan diagnosen trodde jag hade svamp och behandla för det och tydligen kunde det förvärra med lokal behandling. 
    Ge inte upp och kräv hjälp, det behöver inte vara för alltid,  vilket jag trodde då jag hade det i över 10 år.

Lycka till och har du någon mer fråga så ställ den. Kram på.dig!
  • Anonym (s)
    Anonym (Tjej) skrev 2025-01-21 14:00:12 följande:
    Jag tog canesten, tablett man för upp där nere och sedan smörjt med krämen, smörjt 4 gånger men slutade för några dagar sedan då det blev värre. Kan det komma så snabbt inpå att smörja med kräm om man tex om man har torra slemhinnor? 

Tack för lugnande svar, känns skönt att kunna skriva om det med andra :)
    Så enbart en typ av kräm+piller för att behandla sedan sept?
  • Anonym (Tjej)
    Mamma1106 skrev 2025-01-22 19:09:03 följande:
    I vardagen så kunde jag få ont av cykling. Men mest var det vid penetration. Till slut blir man inte ens sugen på att ha sex när man vet att det innebär smärta och även om det kanske gick att genomföra så brände det ju så mycket efteråt.
    Jag fick på sjukhuset ordination att behandla mig med ovesterin. Så det gjorde jag. Jag fick även oral tablett om jag behövde bli behandlad för svamp. Då jag innan diagnosen trodde jag hade svamp och behandla för det och tydligen kunde det förvärra med lokal behandling. 
    Ge inte upp och kräv hjälp, det behöver inte vara för alltid,  vilket jag trodde då jag hade det i över 10 år.

Lycka till och har du någon mer fråga så ställ den. Kram på.dig!
    Tack så jättemycket för svar igen ❤️ hade du vid tillfällen ont av t.ex trånga kläder eller att sitta ner?
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (s) skrev 2025-01-22 19:19:11 följande:
    Jag använde canesten och pervaryl för ett år sedan i omlopp av varandra, canesten 1 vecka med kräm + tablett och det hjälpte inte så fick råd av barnmorska att ta en pervaryl ( 3 tabletter + kräm)direkt efter canesten. Men det hjälpte inte och gjorde besvären värre. Är säker då att jag hade svamp då mitt underliv var helt vitt av flytningar. Men fick råd att inte använda receptfria läkemedel mot svamp då det blev värre för underlivet och fick sedan råd att inte behandla med någonting och låta underlivet vara. Det blev sedan bättre men antagligen så har min pojkvän haft svamp hela denna tiden också som gjort att jag har fått svampen tillbaka och nu är underlivet mycket värre. Det brukar gå över efter 1-2mån, men denna gång sedan september så har det varit konstant varje dag mer/mindre att det gör ont.

Har under året fått flucozalon, men enbart 1-3 tabletter per gång som inte riktigt har hjälpt och fick kortison som inte heller hjälpte. Det är nu senaste tiden som jag lagt om kosten och köpt kosttillskott efter det jag läst på nätet. 

Sen nu använde jag canesten igen men mitt underliv klarar inte av det :/
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (s) skrev 2025-01-22 19:19:11 följande:
    Vill tillägga också att jag har sagt till varje gynekolog att min pojkvän har nog också svamp, men alla har sagt att han inte ska behandlas och att när min svamp är borta så  försvinner hans. Har kollade upp sig nyligen, och han hade mycket svamp utslag från rumpan till penisroten.
  • Mamma1106
    Anonym (Tjej) skrev 2025-01-23 10:06:47 följande:
    Tack så jättemycket för svar igen ❤️ hade du vid tillfällen ont av t.ex trånga kläder eller att sitta ner?
    Hej!
    Ibland kunde jag känna obehag av tajta kläder, men inte direkt smärta.  Jag slutade ha sex under en tid och då blev det bättre, men det var en stor sorg att inte kunna ha ett aktivt sexliv när man var i en relation. Men skulle säga att det som blev vändningen var när jag födde barn.  Hade hört att det kunde hjälpa då det onda liksom slits upp och sen måste läka igen. Men jag vet att när jag slutade med mini piller för att bli gravid så gjorde det inte så ont att ha sex. Vilket jag blev väldigt glad för då jag inte ville att mitt barn skulle komma till på ett sätt där jag hade haft ont. Så tror definitivt preventivmedel och en kombination av behandling av svamp var självaste orsaken till det.
  • Anonym (Tjej)
    Mamma1106 skrev 2025-01-23 18:57:51 följande:
    Hej!
    Ibland kunde jag känna obehag av tajta kläder, men inte direkt smärta.  Jag slutade ha sex under en tid och då blev det bättre, men det var en stor sorg att inte kunna ha ett aktivt sexliv när man var i en relation. Men skulle säga att det som blev vändningen var när jag födde barn.  Hade hört att det kunde hjälpa då det onda liksom slits upp och sen måste läka igen. Men jag vet att när jag slutade med mini piller för att bli gravid så gjorde det inte så ont att ha sex. Vilket jag blev väldigt glad för då jag inte ville att mitt barn skulle komma till på ett sätt där jag hade haft ont. Så tror definitivt preventivmedel och en kombination av behandling av svamp var självaste orsaken till det.
    Förstår verkligen vad du menar med att inte kunna ha ett aktivt sexliv, känns som att det är en stor del av relationen och att inte kunna ha den intima delen har varit jätte tufft. Har pratat lite om det till min kille, men tror inte han förstår helt, så bär mest på det själv. Har haft väldigt svårt med den delen och gett smått ångest emellanåt när det varit som värst.

Tack för att du berättar, är glad för din skull att det läkte efter när barnet kom.
  • Anonym (s)

Så dålig vård där du antagligen kommer måsta trycka på ännu mer för det är inte rimligt att ha problem så länge. Att även behandla partner är något som jag hört flertal gånger vid långvariga problem så konstigt att de vägrat men bra att han verkar fått vård.

Jag rekommenderar att inte fokusera så mycket på penetration i erat sex. Läs/lyssna på Marika Smiths Buffesex eller hennes podd, mycket matnyttigt och inspiration!

• Anonym (K)
    Anonym (Tjej) skrev 2025-01-23 10:17:33 följande:
    Vill tillägga också att jag har sagt till varje gynekolog att min pojkvän har nog också svamp, men alla har sagt att han inte ska behandlas och att när min svamp är borta så  försvinner hans. Har kollade upp sig nyligen, och han hade mycket svamp utslag från rumpan till penisroten.
    Och vad fick han då för ordination av läkaren? Det måste ju klia hemskt på honom? Behandlar han inte mot det? Inte konstigt att du får svamp om och om igen och har ont. 
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (K) skrev 2025-01-24 15:13:17 följande:
    Och vad fick han då för ordination av läkaren? Det måste ju klia hemskt på honom? Behandlar han inte mot det? Inte konstigt att du får svamp om och om igen och har ont. 
    Han ska behandla med svampmedel (cortimyk).

Jag har märkt att han har kliat där ibland, men inget som han har sagt till mig tills förrän nyligen och jag kollade då på hans rumpa och sa att han måste han kolla upp det.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (s) skrev 2025-01-24 15:02:04 följande:

Så dålig vård där du antagligen kommer måsta trycka på ännu mer för det är inte rimligt att ha problem så länge. Att även behandla partner är något som jag hört flertal gånger vid långvariga problem så konstigt att de vägrat men bra att han verkar fått vård.

Jag rekommenderar att inte fokusera så mycket på penetration i erat sex. Läs/lyssna på Marika Smiths Buffesex eller hennes podd, mycket matnyttigt och inspiration!

Åh tack. Jag har läst det med och sagt det till gynekologerna men inget som har tagit till sig det. 

Tack så mycket för tips, ska kolla det. Man känner ju sig som en flickvän som inte "fungerar" och tagit rätt.myclet psykiskt. Känner att jag annars mår bra, men detta har gjort mig rätt nere.

Försöker alltid se till att han har det bra "intimt" och frågar honom vad jag kan göra. Varit svårt men han har uttryckt sig att han är nöjd, bara tråkigt att han inte kan "ge tillbaka". 
  • Anonym (s)
    Anonym (Tjej) skrev 2025-01-24 17:51:19 följande:
    Tack så mycket för tips, ska kolla det. Man känner ju sig som en flickvän som inte "fungerar" och tagit rätt.myclet psykiskt. Känner att jag annars mår bra, men detta har gjort mig rätt nere.

Försöker alltid se till att han har det bra "intimt" och frågar honom vad jag kan göra. Varit svårt men han har uttryckt sig att han är nöjd, bara tråkigt att han inte kan "ge tillbaka". 
    Släpp det det där. Sex är så mycket mer än penetration och det är inte meningen att du ska vända dig ut och in för att behaga mannen när det ska vara för er båda. Ni är i ett toppenläge att hitta på annat roligt och skönt.
  • Anonym (s)

jag har nog sovit mig igenom vissa av mina svar i dina trådar men jag har annan smärtproblematik i vaginan, jobbigt men jag tror verkligen många skulle tjäna på att inte fokusera på penetration/penisen som huvudmål

• Anonym (Tjej)
    Anonym (s) skrev 2025-01-24 18:35:24 följande:
    Släpp det det där. Sex är så mycket mer än penetration och det är inte meningen att du ska vända dig ut och in för att behaga mannen när det ska vara för er båda. Ni är i ett toppenläge att hitta på annat roligt och skönt.
    Tack, jag ska försöka. Märkt under den här tiden hur viktigt det är med kommunikation för att det ska vara bra för båda. Känner mig ofta lugn efter jag har pratat med min kille om det här 
Svar på tråden Vart vänder man sig för vestibulit?