• Anonym (Mannen)

Ta emot telefonnummer av andra

Min sambo och jag har sagt att vi inte tar emot telefonnummer från främlingar eftersom de antagligen har ett intresse i en.

Men min sambo tycker det är annorlunda om man börjar prata med en och samma främling man stöter på utomhus. Om man pratat med dem flera gånger är det okej att ta deras nummer eftersom de då inte är främlingar längre. Konstigt resonemang tycker jag. Vad säger ni?

Min sambo är väldigt flirtig av sig men märker inte det själv. Men vi har konstaterat många gånger tidigare att killar trott att hon varit intresserad av dem. Men då skämtade vi om det. Nu börjar det kännas jobbigt.

• Svar på tråden Ta emot telefonnummer av andra
  • MammaTillDansband
    Anonym (Mannen) skrev 2025-01-24 17:05:14 följande:

.....
    Detta gäller speciellt om man arbetar på sin relation då man är extra sårbar då.

Därför finner jag det respektlöst av min partner om hon inte avvisar personer som visar intresse. Enligt mina värderingar så avvisar man de som visar intresse om man samtidigt är i en relation.

Är det så här du kommunicerar med din sambo? Meddelar något du har läst eller hört av en relationsrådgivare/expert? Talar om dina värderingar? "Att du ger ditt telefonnummer till främmande män strider mot min värdegrund?"

Förlåt, jag överdriver. Men har du sagt till din sambo hur du känner inför detta? Jag-budskap (som du säkert läst om). Inte "man är sårbar" i största allmänhet, utan "jag blir sårad när du använder charmen på andra män än mig". 
    Det fungerar som regel bättre, för det blir ett mer personligt sätt att kommunicera. Att hänvisa till en utomstående expert blir rätt opersonligt och abstrakt.

(Detta gäller om du älskar henne och vill fortsätta relationen. Vill du bara fortsätta "jobba på relationen" är det bättre att lägga ner. Finns det inga blommor i rabatten är det också meningslöst att rensa ogräs.)
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2025-01-24 17:14:25 följande:
    Hur kunde det vara respektlöst av henne om hon inte begrep det?

Definitionen av respektlöst handlar i grunden inte bara om hur man själv agerar utan även om hur andra uppfattar ens agerande. Som ett exempel kan en muslimsk kvinna anse att jag är respektlös som försöker skaka hand även om min intention inte är att vara respektlös.

I detta fall har jag dock sagt var mina gränser går i en relation så hon vet om det. Sen verkar det som att hon ibland försöker hitta kryphål. Exempelvis om hon hänger med en främmande man tillräckligt mycket på dagarna så han inte längre skulle räknas som en främling. Tycker bara hela grejen skulle vara konstig om hon gjorde så. 

• Anonym (Mannen)
    MammaTillDansband skrev 2025-01-25 09:22:03 följande:
    Är det så här du kommunicerar med din sambo? Meddelar något du har läst eller hört av en relationsrådgivare/expert? Talar om dina värderingar? "Att du ger ditt telefonnummer till främmande män strider mot min värdegrund?"

Förlåt, jag överdriver. Men har du sagt till din sambo hur du känner inför detta? Jag-budskap (som du säkert läst om). Inte "man är sårbar" i största allmänhet, utan "jag blir sårad när du använder charmen på andra män än mig". 
    Det fungerar som regel bättre, för det blir ett mer personligt sätt att kommunicera. Att hänvisa till en utomstående expert blir rätt opersonligt och abstrakt.

(Detta gäller om du älskar henne och vill fortsätta relationen. Vill du bara fortsätta "jobba på relationen" är det bättre att lägga ner. Finns det inga blommor i rabatten är det också meningslöst att rensa ogräs.)

Jag förstår din poäng. Tror jag. Däremot är det skillnad på att "jag blir sårad" och "vår relations tillstånd gör oss sårbara nu".

Jag har sagt att jag blir sårad men det har hon bara viftat bort. Det är sånt som gjort att jag älskat henne mindre.

Jobba på relationen tror jag man alltid måste göra. Annars dör de ut.

• Anonym (M)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-02 16:00:53 följande:

Definitionen av respektlöst handlar i grunden inte bara om hur man själv agerar utan även om hur andra uppfattar ens agerande. Som ett exempel kan en muslimsk kvinna anse att jag är respektlös som försöker skaka hand även om min intention inte är att vara respektlös.

I detta fall har jag dock sagt var mina gränser går i en relation så hon vet om det. Sen verkar det som att hon ibland försöker hitta kryphål. Exempelvis om hon hänger med en främmande man tillräckligt mycket på dagarna så han inte längre skulle räknas som en främling. Tycker bara hela grejen skulle vara konstig om hon gjorde så. 

Fortfarande då måste man först begripa hur andra uppfattar det. Hon kan ju inte vara respektlös mot något som hon inte vet om. Hon verkar inte tänka som du. Vilkey jag tycker är förståeligt, jag fattar inte heller riktigt vad du pratar om, om jag ska vara ärlig.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2025-02-02 16:17:33 följande:

Fortfarande då måste man först begripa hur andra uppfattar det. Hon kan ju inte vara respektlös mot något som hon inte vet om. Hon verkar inte tänka som du. Vilkey jag tycker är förståeligt, jag fattar inte heller riktigt vad du pratar om, om jag ska vara ärlig.

Jag bara menar att man inte tar nummer från främlingar när man är i en relation. Åtminstone inte om det finns något specifikt syfte. Annars är det att visa intresse.

På samma sätt kan det uppfattas som ett intresse om man har ett flirtigt sätt att prata med främmande män. Om man upprepade gånger beter sig så mot en och samma man så tycker jag det är olämpligt. Och inte heller då tycker jag man ska ta personens nummer. 

• MammaTillDansband
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-02 16:04:05 följande:

Jag har sagt att jag blir sårad men det har hon bara viftat bort. Det är sånt som gjort att jag älskat henne mindre.

Jobba på relationen tror jag man alltid måste göra. Annars dör de ut.

Har du följt upp det faktum att hon inte verkar bry sig om att du blir sårad? Förklarat att det gör att din kärlek minskar?

Nej, jag tror inte alls att man måste jobba på sin relation. Inte på det där tråkiga rensa-ogräs-viset, iallafall. Jag tänker mer som att ge blommorna i rabatten näring, värmande solljus och vatten. Jag tänker på glädjen i att få ha en rabatt full med blommor. Det finns såklart lite kvickrot och sånt även i rabatten vi har, jag och min man, men det gör inte så mycket. 
    Om jag ska vara lite mindre flummig, så älskar jag min man mycket. Och han älskar mig. Jag är tillsammans med honom för att jag vill det, för att jag vet att vi hör ihop. Inte så att vårat liv alltid är easy-peasy, vi har barn ihop och är dessutom bonusfamilj, men jag tvivlar aldrig på att han älskar mig.

Hur har ni det i er relation? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-02 17:52:22 följande:

Jag bara menar att man inte tar nummer från främlingar när man är i en relation. Åtminstone inte om det finns något specifikt syfte. Annars är det att visa intresse.

På samma sätt kan det uppfattas som ett intresse om man har ett flirtigt sätt att prata med främmande män. Om man upprepade gånger beter sig så mot en och samma man så tycker jag det är olämpligt. Och inte heller då tycker jag man ska ta personens nummer. 

Klart hon har ett intresse i andra människor än dig, både män och kvinnor, det är inget fel med det. Och fortfarande hon fattade inte detta innan du började gnälla till henne så nej hon var inte respektlös.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2025-02-02 19:02:02 följande:
    Klart hon har ett intresse i andra människor än dig, både män och kvinnor, det är inget fel med det. Och fortfarande hon fattade inte detta innan du började gnälla till henne så nej hon var inte respektlös.
    Hur vida det rätt eller fel är en värderingsfråga. Många tycker nog det är fel att dejta nya människor när man är i en relation.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-04 15:56:54 följande:
    Hur vida det rätt eller fel är en värderingsfråga. Många tycker nog det är fel att dejta nya människor när man är i en relation.
    Hon dejtar alltså både män och kvinnor?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2025-02-05 00:10:54 följande:
    Att träffa nya människor för att lära känna dem är i de flesta fall en dejt om det är någon av motsatt kön. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-05 18:29:26 följande:
    Att träffa nya människor för att lära känna dem är i de flesta fall en dejt om det är någon av motsatt kön. 
    Om hon gör likadant med båda kön så verkar det inte vara dejta hon är ute efter.
  • Ascendere
    Anonym (M) skrev 2025-02-05 00:10:54 följande:
    Kan du sluta tramsa? 
    Vi är alla vuxna människor och vi vet att det betyder olika saker om man visar intresse för någon av samma kön och någon av motsatt kön. 
  • Anonym (M)
    Ascendere skrev 2025-02-06 08:27:23 följande:
    Kan du sluta tramsa? 
    Vi är alla vuxna människor och vi vet att det betyder olika saker om man visar intresse för någon av samma kön och någon av motsatt kön. 
    Nej det behöver det inte alls betyda. Bara vederbörande vet vilket sätt hon är intresserad på.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (M) skrev 2025-02-05 18:33:54 följande:
    Om hon gör likadant med båda kön så verkar det inte vara dejta hon är ute efter.

Hon kanske inte är ute efter det medvetet men att träffa någon för att lära känna någon blir en dejt om det inte finns ett annat syfte med träffen. Och sen handlar det ju även om hur den andra parten tolkar det.  

Enligt någon undersökning menade nästan 9 av 10 tillfrågade att en fika är en dejt om det inte är tydligt att det inte är det.

Tycker väl inte det är så respektfullt att ens partner ska träffa någon själv som sedan ska sitta och flirta med henne.

• Anonym (M)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-06 17:10:27 följande:

Hon kanske inte är ute efter det medvetet men att träffa någon för att lära känna någon blir en dejt om det inte finns ett annat syfte med träffen. Och sen handlar det ju även om hur den andra parten tolkar det.  

Enligt någon undersökning menade nästan 9 av 10 tillfrågade att en fika är en dejt om det inte är tydligt att det inte är det.

Tycker väl inte det är så respektfullt att ens partner ska träffa någon själv som sedan ska sitta och flirta med henne.

Vilket inte leder någonstans alls i praktiken om hon inte är intresserad av dessa kvinnor och män på det sättet. Det är bara i ditt huvud som det är ett problem.
  • Ascendere
    Anonym (M) skrev 2025-02-06 11:25:18 följande:
    Nej det behöver det inte alls betyda. Bara vederbörande vet vilket sätt hon är intresserad på.
    Om man inte fattar att ens beteende kan uppfattas på ett sätt av en själv men på ett helt annat sätt av andra då har man inget i en seriös relation att göra, det är min uppfattning. 
  • Anonym (M)
    Ascendere skrev 2025-02-06 18:03:11 följande:
    Om man inte fattar att ens beteende kan uppfattas på ett sätt av en själv men på ett helt annat sätt av andra då har man inget i en seriös relation att göra, det är min uppfattning. 
    Uppmana TS till att göra slut med henne då.
Svar på tråden Ta emot telefonnummer av andra