• Anonym (TS)

Nya fattigsverige. Ensamstående mammor har inte råd att äta sig mätta

I Aftonbladet fanns för någon dag sedan en artikel om en ensamstående mamma som inte har råd att äta sig mätt trots att hon har ett heltidsarbete. Hon beskrev att hon känner en ekonomisk stress och har svårt att sova och äter gröt för att bli mätt. 

Är det här det nya fattigsverige som vi ser? Trots att det finns så många sociala skyddsnät i form av bidrag så lever alltfler svenskar såhär idag.
    Hur är det möjligt? 

• Svar på tråden Nya fattigsverige. Ensamstående mammor har inte råd att äta sig mätta
  • Anonym (Klok)
    Batikhäxa skrev 2025-03-12 16:03:00 följande:
    Eller så får mamman mätta munnen efter matsäcken. Är det realistiskt att med den inkomsten bo själv i hus, och ha flera husdjur? Hur ska hon hantera de plötsliga och planerade ekonomiska bajsmackor ett husägande innebär? 

Jag får av artikeln intrycket att hon försöker upprätthålla en levnadsstandard inkomsten inte medger, med hus, djur, "bara" ett visst antal julklappar (minns jag rätt nu?). Dessutom när hon får ett tillskott av pengar, så ska det spenderas på resor och pizza. Kanske inte allt, men det är det hon nämner. 

Jag tycker hon bör fundera på att antingen minska utgifterna eller öka inkomsterna. Men vet inte om detta är ett exempel på "nya fattigsverige". Verkar tvärtom finnas indikationer på att det rör sig om orealistiska förväntningar på vad som är skälig levnadsstandard och därtill dåliga prioriteringar med den inkomst en har. 
    Går inte att tänka person seriöst som påstår att den inte har råd att köpa mat till sina barn och samtidigt har husdjur eller dylikt. Så uppenbart att de ljuger 
  • Anonym (Linda)

Och ändå tycker majoriteten av svenskarna att det är rätt och rimligt att ösa in hur mycket miljarder som helst i Ukrainakriget.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Linda) skrev 2025-03-15 10:53:55 följande:

Och ändå tycker majoriteten av svenskarna att det är rätt och rimligt att ösa in hur mycket miljarder som helst i Ukrainakriget.

Man kanske tycker att det är bra att stoppa Putin innan det blir vårt land som han vill invadera? Det är vad som ligger i vågskålen i förlängningen.
  • Anonym (O)

Du tänker för kortsiktigt.
  • Anonym (mat)

Ja men tänk va pengar vi lägger på polis och kriminalvården på att valla runt idioter som inte ens hör hemma i ett samhälle!
  • Batikhäxa
    Anonym (Klok) skrev 2025-03-14 20:55:56 följande:
    Går inte att tänka person seriöst som påstår att den inte har råd att köpa mat till sina barn och samtidigt har husdjur eller dylikt. Så uppenbart att de ljuger 
    Visst kan det stämma, men det finns i så fall flera hårda prioriteringar hon kan och bör göra. Att i den situationen fp hjälp att upprätthålla en levnadsstandard som är över skälih känns orimligt. I alla fall om hjälpen kommer från staten eller föreningar såsom makalösa föräldrar.
  • Anonym (X)
    Batikhäxa skrev 2025-03-16 06:44:10 följande:
    Visst kan det stämma, men det finns i så fall flera hårda prioriteringar hon kan och bör göra. Att i den situationen fp hjälp att upprätthålla en levnadsstandard som är över skälih känns orimligt. I alla fall om hjälpen kommer från staten eller föreningar såsom makalösa föräldrar.

Hon har gjort val, däribland valet att köpa ett av dom dyrare husen i området, ha husdjur, en hyfsad bil mm.

Nu sitter hon i en situation där hon behöver göra nya val för att få situationen att gå ihop. 

Dock måste man ge henne att hon löste situationen. Intervju i tv4 där hon utmålade sig som offer och vips så fick hon pengar så hon kunde äta pizza med barnen igen.

• Batikhäxa
    Anonym (X) skrev 2025-03-16 06:57:07 följande:

Hon har gjort val, däribland valet att köpa ett av dom dyrare husen i området, ha husdjur, en hyfsad bil mm.

Nu sitter hon i en situation där hon behöver göra nya val för att få situationen att gå ihop. 

Dock måste man ge henne att hon löste situationen. Intervju i tv4 där hon utmålade sig som offer och vips så fick hon pengar så hon kunde äta pizza med barnen igen.

Helt enig och det är precis det som är min poäng. Hon har gjort val och lagt sin levnadsstandard på en nivå inkomsten inte kan upprätthålla. Då blir det ont om pengar, men något nya fattigsverige, existensminimum eller synd är det då inte. Ungefär som i ett avsnitt av lyxfällan som jsh såg häromdagen, där snubben hade en inkomst på 41 efter skatt, men gick back? Tajt ekonomi, absolut. Men på grund av onödiga, dåliga val, felprioriteringar och dylikt. Med en mun mätyad efter matsäcken kan även Caroline klara sig fint. 

Att hjälporganisationer ska stötta Detta leverne är vansinnigt. 
  • Anonym (Göran.)

Jag tror att väldigt många yngre inte kan inse att man kan göra väldigt mycket åt sin ekonomi. De har inte fått lära sig det.

Det viktigaste är inte inkomst det viktiga är utgifter.
    Många har det svårt det vet jag. Även jag hade det tufft när jag var arbetslös. T.o.m. väldigt tufft.

Man kan sänka sina matkostnader. Det går att laga portioner för 15-20 kr styck utan att det är dålig mat.

Man köper när det är nedsatt pris och fryser in det. Man lagar mat för flera dagar någon gång i veckan.  

Man måste prioritera rätt?

Inte köpa göra det man vill om det inte finns pengar till det man måste ha, typ viktiga räkningar  viktiga saker för att vardagen ska fungera. 

• Anonym (Ack)
    Anonym (Göran.) skrev 2025-03-19 07:22:34 följande:

Jag tror att väldigt många yngre inte kan inse att man kan göra väldigt mycket åt sin ekonomi. De har inte fått lära sig det.

Det viktigaste är inte inkomst det viktiga är utgifter.
    Många har det svårt det vet jag. Även jag hade det tufft när jag var arbetslös. T.o.m. väldigt tufft.

Man kan sänka sina matkostnader. Det går att laga portioner för 15-20 kr styck utan att det är dålig mat.

Man köper när det är nedsatt pris och fryser in det. Man lagar mat för flera dagar någon gång i veckan.  

Man måste prioritera rätt?

Inte köpa göra det man vill om det inte finns pengar till det man måste ha, typ viktiga räkningar  viktiga saker för att vardagen ska fungera. 

Uppfattar också att yngre anser att det är en rättighet att få köpa det man vill och unna sig saker. Ja det är en rättighet att få välja att göra det med sina pengar om man har pengar till det. Har du i de pengarna så får du gneta och jobba som alla andra har fått göra i livet för att spara pengar och sen använda dina spara pengar till det du önskar. 

matt springa på stan och köpa skit eller resa till utlandet borde inte alla ungdomar ha råd med. Har du det så gott för dig och bra jobbat men övriga behöver lära sig att leva efter plånboken man har.  

Svar på tråden Nya fattigsverige. Ensamstående mammor har inte råd att äta sig mätta