• Siriit

Värmekudde på magen?

Åh jag fick sån ångest nu på kvällen. Är på ruvardag 4 och googlar alldeles för mycket. Jag använder värmekudde på magen när jag är hemma varje dag då jag fryser och nu insåg jag att det kanske inte är det bästa för embryot. Kan jag ha förstört våra chanser? 

• Svar på tråden Värmekudde på magen?
  • Anonym (Sara)

Ruvardag? Vad betyder det? Roligt ord. 

• Anonym (Postpaket)

Jag är på ruvdag 1 och läste nyligen samma sak. Funderade på värmefilten jag använde varje dag men bestämde mig att så himla varm är inte den att det kan vara ett problem?
    Läste också att det i Asien är vanligt att använda värme på magen som en gammal huskur för att bli gravid. Så kändes inte som det var väldigt enhetliga meningar kring om det var bra eller dåligt ens. 

• Anonym (Z)

Då skulle det finnas en varningstext.. Sverige är väldigt säkerhetsmedvetna när det gäller produkter. Men du kan väl lägga kudden på knäna annars

• Anonym (Jag)

Jag har aldrig gjort IVF men har haft värmekudde på magen när jag är gravid , både tidigt och lite senare. Den här gången hade jag det ganska mycket speciellt efter en operation (Cerklage) i vecka 16 när jag hade ont..  Är i vecka 36 nu och allt är bra hittills så jag tror inte det är nån fara. Frågade när jag köpte ny värmekudde den här graviditeten också, personalen på apoteket sa att det är ok att använda när man är gravid och det står inget på förpackningen om att man inte får det. 

• Anonym (Postpaket)

Det jag sett och hittat är ju att undvika extrema temperaturer under ruvardagar. Frågan är väl vad som är extrema temperaturer. 

• Anonym (Tror)

Tror inte det är någon fara men du kanske inte behöver fortsätta ha den på magen och med hög temperatur. 

• Anonym (Jag)

Tror som sagt inte alls det är nån fara men annars kan du ju ha den lite högre upp på magen / bröstet om du har den för att du fryser och inte för att du har ont. Men embryot är ju så långt in i kroppen nu så det borde inte påverka även om du har den längre ner. 

• Siriit

Tack allesammans för era svar! Känner mig lugnare nu! Jag fortsätter med min värmekudde men jag gör som ni säger och lägger den på knäna eller bröstet etc istället :)

• Anonym (Tror)
    Siriit skrev 2025-01-22 11:08:10 följande:

Tack allesammans för era svar! Känner mig lugnare nu! Jag fortsätter med min värmekudde men jag gör som ni säger och lägger den på knäna eller bröstet etc istället :)

Ett annat tips är värmefilt som man kan ha runtom kroppen och inte mot magen.
Svar på tråden Värmekudde på magen?