Hjälp, nog dags att operera mitt framfall..
Fick ett bakre framfall (rectocele) när jag födde första barnet 2007. Troligtvis är det även en del muskelfästen som är av. Sprack dock knappt något under mina två förlossningar men var tvungen att krysta utan krystvärkar under första förlossningen. Någon riktig utredning med fastställd diagnos är inte gjord eftersom jag inte haft så stora problem. Nu har jag börjat komma in i klimakteriet och givetvis märks det även i underlivet där förlossningsskadan ger mer symptom än tidigare. Har bla blivit allt svårare att göra nr 2 och jag tror att jag även har ett framfall på urinblåsan eftersom det är knepigt att få ut all urin om jag inte lutar mig framåt. Hela mellangården behöver troligtvis stadgas upp och nu när barnen är större så blir det lättare med återhämtning osv. Det är nog dags nu innan det blir ännu värre.
Ni med liknande problem, var börjar man, ska jag bara kontakta en gynekolog först? Exakt vad som är fel måste ju utredas ordentligt. Har förstått att olika läkare är olika skickliga på detta och jag vill ha det bra gjort. Kan man få ut något på någon försäkring? Jag hade vänta barn-försäkring men det är ju jättelänge sedan nu.