• Anonym (Anonym)

Mensen är 5 veckor sen..

Jag skulle ha fått min mens kring den 17/12, men den har fortfarande inte kommit och är alltså 5 veckor sen. Jag har tagit gravtest 20/12, 22/12, 8/1 samt 19/1. Alla visar negativt. 

I 3-4 veckor hade jag även väldigt mycket diarré, gick på toaletten flera gånger om dagen, och även vissa nätter.  Detta har dock blivit bättre. 

I helgen som var (18-19/1) så började jag uppleva att jag känner mig väldigt svullen om magen, och det är även något som syns. Jag känner även som en tyngd längst ner i magen, som att jag i magen känner mig kissnödig, men jag behöver inte kissa.  

Men det är inte så att jag känner mig gravid. Jag upplever alltså inte att jag har några specifika gravidsymptom som illamående osv, i alla fall inte som jag hade med dottern sommaren 2020. 

Jag har varit i kontakt med både barnmorska (23/12) och vårdcentral (9/1) men har bara fått höra att jag ska avvakta.

Fler som har haft väldigt sen mens? Och vad har det berott på? 

• Svar på tråden Mensen är 5 veckor sen..
  • Anonym (Jag)

Jag hade det förra året, den var borta mellan 10/12-23 och 28/2-24, alltså var den nästan 2 månader sen. Var rädd för att det var tidigt klimakterie (var 36 då). Jag hade tid hos gyn precis samma dag som den kom tillbaks, gynekologen sa att allt såg normalt ut och att det kunde bero på stress eller amning (ammade fortfarande min son litegrann när han skulle sova, han hade precis hade fyllt 2 då). 

Jag blev iallafall gravid 3 månader senare så tror inte det var något som var fel direkt. Tror det bara kan bli så ibland , kanske på grund av stress.. Men du kan ju boka tid hos gyn (jag bokade hos en privat som har avtal med landstinget) så kan de kolla om allt är som det ska. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-22 16:59:14 följande:

Jag hade det förra året, den var borta mellan 10/12-23 och 28/2-24, alltså var den nästan 2 månader sen. Var rädd för att det var tidigt klimakterie (var 36 då). Jag hade tid hos gyn precis samma dag som den kom tillbaks, gynekologen sa att allt såg normalt ut och att det kunde bero på stress eller amning (ammade fortfarande min son litegrann när han skulle sova, han hade precis hade fyllt 2 då). 

Jag blev iallafall gravid 3 månader senare så tror inte det var något som var fel direkt. Tror det bara kan bli så ibland , kanske på grund av stress.. Men du kan ju boka tid hos gyn (jag bokade hos en privat som har avtal med landstinget) så kan de kolla om allt är som det ska. 

Tack för ditt svar! 
    jag har varit inne på 1177 idag och gjort en vårdbegäran hos gyn, så får se hur lång tid det tar innan de kan hjälpa mig. 

Ja jag har också funderat lite på tidigt klimakterie, men jag är bara 28, så hoppas verkligen inte det ☹️ Tänker en cysta eller något sånt kanske. 

Sen har man läst flera som har plussat extremt sent, men 5 veckor tycker jag känns lite väl.. eller? 🤨

• Anonym (Anonym)

Någon annan? 

Svar på tråden Mensen är 5 veckor sen..