• Anonym (M)

Märkligt eller är det bara jag?

Jag pratade med en släkting nyligen och hon mådde inte så bra psykiskt. Jag frågade vad det berodde på och det handlade delvis om det som händer i mitt liv. 

Det är inget som på något sätt påverkar min släkting förutom att hon förstås bryr sig om mig och mina barn, Vi pratar om det ibland men jag är van att hantera allt ensam. 

Jag lyssnade på henne och gav några råd men när jag började prata lite om hur jag mår så var hon inte särskilt intresserad utan bytte samtalsämne. 

Jag är alltså inte en person som ältar mina problem med andra utan tvärtom. Jag har alltid varit rädd för att vara till besvär och har ibland fått kritik av vänner för att jag inte ber om hjälp. 

Det kändes bara så konstigt att vi kunde prata om hur hon mår av det som händer i mitt liv men jag ?får? inte göra det själv, 

Jag är deprimerad och har PTSD på grund av problemen (inte självförvållade) men nu fick jag nästan dåligt samvete för att hon mår dåligt av det. 

Jag tänkte att jag inte borde belasta henne med mitt mående när hon inte mår bra - av mina problem. 

Är det inte lite märkligt? Jag hade förstått om jag hade ringt henne varje dag och ältat eller krävt att hon ska hjälpa mig med det ena eller det andra men så är det absolut inte. 

När jag mår dåligt väntar jag ut det tills jag är stabil igen innan jag pratar/umgås med andra. 

Nu kommer jag inte att säga någonting till henne. Jag vill ju inte att hon mår dåligt av mitt liv även om det känns konstigt. 

• Svar på tråden Märkligt eller är det bara jag?
  • Anonym (S)

Jag har varit med om liknande och berättar helt enkelt inte något som är jobbigt för den personen längre. Jag håller konversationen mer ytlig och pratar bara om det som är bra och positivt. 

• Anonym (S)

För att svara utifrån din rubrik också så är det märkligt. Om någon anförtror sig lyssnar man och försöker vara ett stöd. Det sista man gör är att belasta personen med sitt eget mående utifrån det som den berättat.

• Anonym (M)

Ja jag blir faktiskt lite ledsen för hon har haft ett tufft år själv och jag har lyssnat och stöttat henne. 

Det är klart att jag har varit orolig för henne men jag skulle inte säga att jag mår psykiskt dåligt på grund av det.

Det skulle kännas som om jag skuldbelägger henne vilket jag inte gör. 

Mina barn pratar med henne ibland men jag kanske ska säga åt dem att inte göra det. Fast det känns också tråkigt för barn behöver ju andra vuxna än sina föräldrar att prata med också.

Jag hade verkligen behövt prata med någon idag. Det senaste dagarna har varit otroligt tunga och mörka. Jag har hållit ihop på jobbet idag och trodde att jag kunde nämna det men det är ingen idé. 

• Just Precis

Är hon en sån som ofta vill få saker att handla om henne själv? Låter som en sådan, tar till vad som helst, tom andras problem, för att det ska vara synd om henne.

Knäppt beteende, ignorera! 

Svar på tråden Märkligt eller är det bara jag?