• ForwardThinking

Är jag ett rövhål?

Hej.
    Jag ber om ursäkt redan nu för jag tror att detta kan bli långt.

Jag sitter just nu och funderar på om jag ska skilja mig från mig man. Men jag kan inte skaka av mig känslan av att alla kommer att se mig som den onda i allt det här.

För en kort summering har jag haft en väldigt traumatisk uppväxt. Jag blev omhändertagen tidigt och har haft CPTSD sedan jag var bebis. Under många år har jag jobbat med mig själv för att försöka få ett normalt liv.
    När jag träffade min man hade jag bara varit självgående i ett par år och hade ingen riktig koll på hur man sköter alla vardagssaker. 
    Det gick fort när vi träffades och fyra år senare hade vi tre barn, hus och var gifta. Jag lät honom ta hand om ekonomin för jag har alltid haft svårt med det, men han körde vår ekonomi i botten. Han ville inte erkänna att vi hade svårt att få det att gå ihop, så han tog diverse lån och dyl, vilket gjorde att vi tillslut gick 15-20 000:- back varje månad.

Jag fick reda på hur det stod till en dag när jag skulle hämta barnen på dagis och chefen sprang ner och satte en bunt papper i handen på mig. Jag fick då veta att vi inte betalat under flera månader.
    Vi gick i personlig konkurs, fick sälja huset och som tur var fick vi skuldsanering. 

Min man är en person som inte kan planera framåt. Han gör ständigt snabba lösningar som i slutändan bara skapar mer problem. Om han tvättar, plockar han ut det som behövs just för stunden, istället för att tömma tvättkorgen. När han lagar mat, plockar han aldrig undan, när han städar är det bara ytligt. Dessutom är han konflikträdd och gömmer eller undanhåller hellre saker än att ta tag i dem.

Redan från början har vi haft otaliga samtal om detta, där jag om och om igen fått honom att förstå att det är lättare att säga som det är. Anledningen till att jag är sur är ju för att han ljuger, inte för att jag får veta hur läget är.

När vårt första barn var bebis upptäckte jag till min förfäran att han hade vänt hennes madrass upp och ner då hon hade bajsat genom blöjan en natt. Sedan sa han ingenting och så fick madrassen vara kvar i flera dagar. Hans ursäkt var då att han ville lösa problemet snabbt. 

Det är många liknande situationer och det låter helt galet att jag varit kvar kanske. Han har hög IQ men har också PTSD och han har levt under hög press tillsammans med mig.
    Inte nog med att vi träffades och band oss hastigt, vi skaffade tre barn tätt och jag fick förlossningsdepression med vår första, som dessutom hade kolik. Sedan tror jag att jag hade snudd på förlossningspsykos, för jag var ständigt rädd för att någon skulle bryta sig in och skada mig och min dotter. Jag hade som tur var stadig kontakt med psykolog under denna tiden.

Efter det har vår relation stundvis varit turbulent, men vi har alltid trots det trivts i varandras sällskap. 
    Jag har under hela mitt liv känt att jag burit stor skuld i att min uppväxt var som den var, men när mina barn kom till en viss ålder, blev det plötsligt uppenbart för mig hur sjuk min uppväxt varit. Jag insåg plötsligt tydligt att mina föräldrar gjort och sagt saker som jag aldrig ens skulle kunna drömma om att göra mot mina barn. Det gjorde att jag kraschade fullständigt mentalt.
    Jag sökte aktivt hjälp i mer än tio år, men bollades bara runt inom vården.

Kontentan blev att jag fick extrem social fobi och kunde inte lämna huset på 4 år. I sex månader låg jag bara i min säng. Jag skulle boka läkartid för förlängning av min sjukskrivning, men eftersom min läkare hade slutat och de inte anställt någon ny och hade ont om besökstider, ramlade jag ur systemet och hade ingen inkomst.

Min man studerade 100%, arbetade 100%, hade hand om hus, barn, matlagning och städning. Helt själv. Jag var helt inkapabel att göra någonting. Som tur var fick vi en orosanmälan då jag också visade mig vara fysiskt sjuk och ambulansen som kom såg vilken total misär vårt hem var i.

Det var vändpunkten för vår familj. Vi var transparenta och sa precis som det var och jag var tydlig med att lägga fram vilken extrem press min man var under. Att jag var rädd att han inte skulle hålla. 
    Dem lyssnade och vi fick hjälp. Barnen blev utredda och två av dem visade sig ha medelsvår autism och ADHD. 
    Sedan visade det sig att jag hade diverse fysiska problem och innan läkarna hittade vad det var för fel, hade jag åkt in och ut på sjukhus. Vid fem olika tillfällen sa läkarna till min man att de inte visste om jag skulle överleva. Jag blev hämtad med blåljus och barnen har sett mig falla ihop, får andningsuppehåll och även vara så dålig att jag fick gå med rullator. 

När de kom på vad felet var och jag började medicineras, vände mitt liv. Jag som inte klarat av att gå upp för ett trappsteg, kunde sedan ta långpromenader och sakta men säkert börja träna. Jag fick reda på att jag har ADD och även EDS, vilket medför att jag bland annat har överrörliga leder. Jag äter mer mediciner dagligen än en hel avdelning på äldrevården.

Men med rätt diagnoser och hjälp, har jag nu börjat arbeta, jag tränar och jag går i terapi privat. Jag ska gå en kurs för vuxna med ADHD under våren för att hjälpa mig med att strukturera min vardag. 
    Vi fick bra hjälp av socialtjänsten och familjestöd under några år, men sedan var de positiva till att vi kunde klara oss själva. Men när jag började arbeta, ställde det högre krav på mina barn, som nu var tvungna att komma iväg själva på morgonen och ta hand om sig själva när de kom hem. Detta tillsammans med att de har svårt att lägga sig på kvällarna och att sköta sina basala funktioner har varit prövande. De är tonåringar nu och jag kan inte bara  ta in dem i duschen. Detta har gjort att vi återigen har sökt hjälp och dem har också tagit oss på allvar. Barnen ska få kontaktpersoner som hjälper dem med att komma ut och dylikt. Vi ska få föräldrarkurs och man ska se över hur vi kan underlätta för barnen på ett bra sätt, så att de kan bli mer självgående.

Till detta hör ju att de ovanpå sina diagnoser har haft föräldrar med psykisk ohälsa och en mamma som varit mycket sjuk. Som att det inte var svårt nog att vara tonåring.

I allt detta försöker jag nu att strukturera. Jag har gjort grundliga utrensningar och grovstädat hela huset eftersom det har fallit efter under lång tid. Jag har börjar skriva budget som jag delar med min man. Jag försöker att planera framåt och jag försöker att tag i det som jag känner fortfarande är ett problem med mitt psyke. Men jag får inget som helst stöd av min man.

För ca sex år sedan och vi precis hade fått vår skuldsanering beviljad, satt jag och min man på stranden och såg våra barn leka. Vi hade gått igenom ett rent helvete och hade inte haft någonstans att bo om det inte varit för att hans föräldrar hjälpte oss. 
    Jag kände för första gången hopp och jag uttryckte det till honom och han höll med. Vi tittade på våra barn som glatt lekte och jag kände att nu vänder det. Vi pratade om det och jag kände mig för första gången under lång tid ganska harmonisk. 

Tre dagar senare slänger han ur sig att han vill skiljas. Jag blev helt tagen på sängen och jag gick totalt sönder. För mig var det stora att han suttit med mig och pratat om "nu ljusnar det", när han egentligen kände att han ville göra slut.

Jag var helt förkrossad.
    Jag hade länge undrat och frågat vad som var fel och varje gång lovade han dyrt och heligt att han älskade mig och att allting var bra. 
    Min man är inte så sexuellt driven och det tyckte jag var skönt i början av vår relation eftersom jag har dåliga erfarenheter av sex. 
    Men under en lång tid var han helt ointresserad av mig och när jag frågade varför, svarade han att han var trött. Jag backade då i väntan och förhoppning om att han skulle ta initiativ, vilket han aldrig gjorde. När jag frågade varför han inte tog initiativ, sa han att han väntade på att jag skulle göra det. Jag sa att jag inte orkade det, eftersom 9 av 10 gånger, sköt han mig ifrån sig.

Så när han plötsligt gjorde slut var jag både förvissad om att min magkänsla varit rätt, samtidigt som jag hade litat på hans ord. 

Fyra år senare kom jag en dag hem onykter efter att ha varit hos en kompis och satte mig på sovrumsgolvet och bara spillde ur mig alla mina känslor. Vi bodde fortfarande ihop eftersom vår ekonomiska situation inte tillät vare sig skilsmässa eller flytt. Jag hade ingenstans att ta vägen.
    Vi var trots det ett bra team, bråkade inte och hade ganska kul ihop tillsammans med barnen.

När jag satt där full och spillde ur mig allting, påstod han att han plötsligt såg mig och förstod mig. Detta trots att jag alltid varit väldigt öppen med mina känslor och hur jag känner. Han däremot får ångest av sina egna känslor och stänger konstant av.

Han ville försöka igen och jag sa då att jag ville att han visade mig genom handlingar att det verkligen var det han ville. Min man följer gärna minsta motståndets lag och en av mina känslor har alltid varit att han inte själv har valt att vara med mig, han har bara följt med.

Det var två saker jag ville att han skulle göra. Köpa en ny ring. Värdet är inte det viktiga, bara handlingen. Han skulle kunna komma med en tvåkronors plastring från en godisautomat. Det var handlingen som var viktig. 
    Det andra var att han skulle boka parterapi.
    Han lovade dyrt och heligt och sa att han var så ledsen för att han nu insåg hur mycket han hade sårat mig.

Fyra år senare har han fortfarande inte köpt ring. Jag köpte ringar själv, varför vet jag inte riktigt. Han bokade parterapi i höstas efter att jag blivit arg. 
    Under parterapin har jag lagt fram att vi gör det för min mans skull, eftersom jag förstår att han under många år varit under press och att det tar lång tid att komma ur en deppression och utmattning.

Jag insåg att hans oförmåga till att planera framåt kan ha med det att göra. Jag har inte haft svårt att kommunicera, men eftersom min man är så konflikträdd, försöker han bara att hålla med och svarar bara med sånt som han tror att jag vill höra. Han säger alltid att han vill och han har lovat så många gånger att orden totalt tappat betydelse.

Innan jul fick vi pengar av hans pappa för att köpa julklappar åt barnen å hans vägnar. Jag hade under den tiden en lucka mellan jobb och var stressad. Därför bad jag min man att hantera ekonomin, för jag hade otroligt mycket annat som jag behövde hålla koll på. 
    Jag frågade hela tiden hur det låg till och en kväll skulle jag på AW med jobbet. Jag frågade om det funkade med ekonomin och min man sa att det gick bra.

Sedan fick jag veta att han hade använt sin pappas pengar. Utan vare sig sin pappas eller min vetskap. Jag blev helt tokig och tvingade honom att säga som det var till sin far. Under det samtalet sa han att han ändå kände sig nöjd med att han fått ekonomin att gå ihop.
    Både jag och hans pappa påpekade att den inte alls gått ihop eftersom han använt pengar som inte var hans.

Om ett år är min mans skuldsanering klar och detta skrämmer mig något otroligt. Han har bevisligen inte lärt sig någonting.

Jag har full förståelse för att det tarv lång tid att komma ur en deppression. Jag förstår att det är tungt. Han ska ställa sig i kö för misstänkt Autism, men det är under mycket påtryckningar både från mig och vår parterapeut. 
    Parterapeut frågade mig om jag kan leva med någon som har begränsningar och mitt svar var ja, sålänge han själv försöker att få hjälp och att ta sig framåt. Dessutom behöver jag veta att han bryr sig om vår relation och perterapeuten gav honom rådet att faktiskt fråga mig om hur jag mår, hur min dag varit etc.
    Min mans svar var att det känns för konstlat.

Jag har tagit mig så oerhört långt. Jag vill inte återgå till det som var förut. Min man gör ingenting om inte jag först blivit arg. 
    I min frustration skällde jag på honom om det här i köket en dag. Ett av våra barn kom ner och började försvara sin pappa.

När jag blir arg på min man ser han ut som en strykrädd hund. Det är bara jag som pratar och han ser bara ledsen ut.
    Ur mina barns perspektiv är ju han den som varit där. Han är den som gjort allt. Jag har inte varit mentalt tillgänglig på grund av allting som varit. Jag har fullförståelse för hur mina barn ser det.
    Och jag tänker inte försöka tillrättavisa dem. Dels för att de har rätt till sina känslor, dels för att jag inte tänker involvera dem i sina föräldrars problem.
    Det enda ja sa var att jag förstod att det var jobbigt att höra sina föräldrar bråka, att det var bra att hen sa till oss och att vi i framtiden ska ha våra diskussioner någon annanstans.

Men det var som en stor insikt för mig.
    Detta går inte längre. Jag har försökt allt för att ge min man möjligheten att kunna slappna av, jag har försökt att se honom och jag har både visat och gjort handlingar för att visa att han inte längre är ensam i allting.
    Jag har visat förståelse för att han har begränsningar. Men han gör ingenting utan tillsägelse. Jag har gång på gång förklarat att jag inte orkar mer, men han gör ingenting. 

Jag frågade honom vad han tror att han skulle aktivt kunna göra för att förbättra vår relation. Då sa han att han skulle börja gå promenader. 

Han förstår inte vad problemet är. Han säger att han tänkt att köpa ring, men det har inte blivit av. Han har tänkt att göra saker tillsammans, men det blir inte av. Sedan går han runt och försöker, lite som Igor, att ständigt vara till lags. Han återupprepar mina ord tillbaka till mig, han säger saker som han tror jag vill höra men som oftast inte ens har med saken att göra. 

Jag känner mig som en tyrann. Jag vill inte vara det.
    Barnen ser mig som den onda, de tycker synd om honom och jag har gjort allt för att underlätta för honom, men han kan inte ens fråga mig hur jag mår för att rädda vår relation.

Ovanpå det är det min oro för ekonomin, för alla hushållsbehov för barnen. Han gör alltid det minsta möjliga vilket i slutändan bara gör att problemen växer. Han ljuger för sig själv och han undanhåller sanningen i rädsla för konflikt. 

Jag ser inte att något av detta kommer att ändra sig för han har ingen självinsikt. 

Jag har börjat planera för att skiljas.
    Är jag ett rövhål?

• Svar på tråden Är jag ett rövhål?
  • Tow2Mater

Om allvarligt tror att han genom skuldsaneringen inte lärt sig någonting, sak du skiljas. Risken är stor att du inte kommer ha koll på er ekonimi igen, och han kommer dra på er stora skulder igen och då sitter även du där. Igen. Tror inte man kan få skuldsanering fler ggr?

• Agda90
    Tow2Mater skrev 2025-01-23 17:47:52 följande:

Om allvarligt tror att han genom skuldsaneringen inte lärt sig någonting, sak du skiljas. Risken är stor att du inte kommer ha koll på er ekonimi igen, och han kommer dra på er stora skulder igen och då sitter även du där. Igen. Tror inte man kan få skuldsanering fler ggr?

Det är extremt sällan man blir beviljad skuldsannering mer än en gång ja. Så hade jag varit ts hade jag skiljt mig omedelbart.
  • ForwardThinking
    Fjäril kär skrev 2025-01-23 12:26:17 följande:

Vad han rent personligen anser i sammanhanget om du begär skilsmässa är faktiskt helt irrelevant.  Han har satt dig och era barn i skiten på många sätt och det är ju HAN som är rövhålet i historien. 
    Han behöver växa upp och ta ansvar för sig själv och stå för konsekvenserna av sina kassa val. 

Varför är hans känslor viktigare än dina? 

Det sista du skrev tog hårt. Jag har verkligen försökt att på alla sätt hjälpa, stötta och finnas där. Han kan inte ens bemöda sig att boka parterapi på fyra år. Han kan inte fråga mig om min dag för att han tycker det känns konstlat.

Han förstår inte vilka uppoffringar jag gjort för honom och uppskattar heller inte dem.

Han är ingen dålig människa, men utan insikt eller förmåga att aktivt agera trots tydlig kommunikation kan det inte ses som annat än ointresse.

Jag har bestämt mig.
    Jag ska skiljas.
  • ForwardThinking
    Anonym (Ella) skrev 2025-01-23 12:39:42 följande:

Du är verkligen inget rövhål.
    Ni båda har olika problematik generellt och i relation till varandra.
    Men medan du tar tag i saker och försöker lösa dem så kör han bara på som vanligt!

Det kanske bara är så efter så många år att ni måste inse att ni inte är en bra matchning?

Det verkar inte gå att ändra på honom, du har försökt. Då handlar det om att du måste förhålla dig till hur han är. Och det har du också försökt.

Du skriver i inlägget att terapeuten gett honom ett råd att fråga dig lite då och då hur du mår och hur din dag har varit. Vilket ju är fullt rimliga frågor.
    Men då vill inte han det för att det känns konstgjort.
    För mig signalerar det att han inte bryr sig. Faktiskt.
    Han är inte intresserad av hur du mår eller vad du gjort idag. Om något gjort dig extra glad eller om det är något du vill prata mer om.
    Han bryr sig inte.

Jag hade inte velat stanna kvar i en sån relation, jag hade kanske inte ångrat den för nu är det som det är. Och ni har kanske behövt varandra växelvis i perioder. Men inte en dag mer än jag måste.

Jag ångrar ingenting, det är som sagt vad det är. Han är inte en dålig människa, men han har begränsningar som han verkar vara ovillig att göra något åt. Jag visade honom mellanstycket av det du skrev igår. 

Hans kommentar var att "jag har ju försökt att fråga"

När jag hämtade honom på jobbet igår, innan jag visade texten, frågade han mig i bilen när jag tänkt att börja prata med honom igen.
    Jag har inte pratat så mycket senaste tiden av flera orsaker. Största anledningen är att jag är trött på att hålla monologer för någon som ändå inte tar det jag säger på allvar. Sedan vill jag inte bråka, men också är det för att jag vill ge honom utrymme att visa att han vill och jag vill se om han kommer att försöka. 

Mitt svar på frågan var att jag inte har något att säga och att han gärna får prata med mig om han vill. Jag la tillbaka frågan till honom. Varför initierar inte du samtal?

Då blev han tyst och sedan svarade han att han inte visste vad han skulle säga. Vilket jag inte svarade på. Krävs det alltid att jag ska styra. Jag ska komma på något?

När han sedan sa att han försökt att fråga, vad menar han med det? Lägger han det på mig. Är det mitt fel enligt honom? 
    Menar han att han "försökt" att fråga men sedan tog inte jag över, så nu är det inte hans fel?

Jag blir bara mer och mer övertygad om att vår tid tillsammans nått sitt slut. Jag har faktiskt bestämt mig. Jag ska nu börja planera för att jag ska kunna flytta ut. Det är några saker jag måste ordna för att jag ska kunna ha en stabil start.

Det som skrämmer mig mest är hur barnen kommer att reagera. 
    Jag blir lätt sårad och om de fortsätter att se mig som den onda och tycka synd om min man, kommer det att ta väldigt hårt. Jag går som tur är i terapi en gång i veckan och vi är som sagt kopplade till både BUP och socialtjänsten så det kommer att finnas stöd. 

Det som känns konstigt.är att det inte skrämmer mig att flytta ut och bo själv. Det kommer att bli tomt och så, men också skönt. Jag tror att jag egentligen behöver att bo själv och hitta mig själv och få en inre trygghet som jag inte haft tidigare. Jag är så nära att få ett normalt liv. Jag vill inte vara fast i detta och behöva ta ansvar för en vuxen person som inte kan ta ansvar i resten av mitt liv. 
    Jag har gett honom alla chanser men han har inte tagit en enda av dem.

Igår kväll satt han i soffan i nära två timmar utan att säga ett ord till mig. 
    Om han inte ens kan fråga mig en fråga efter nära 20 år tillsammans och tre barn, trots tydlig kommunikation, hur ska han någonsin kunna ta tag i något annat i sitt liv?

Vill han ens det?
    Har jag bara enablat hans beteende under alla dessa år? 

Jag försöker att hålla mitt humör och jag skriver dagbok varje gång jag får ångest. Jag har bokat möte med vuxenpsykiatrin där jag har mitt stöd för ADHD och ska be dem om hjälp för hur jag ska hantera allting och se om de kan hjälpa mig med att få alla ankor i en rad. 

Nästa parterapimöte är inte förrän om två veckor. Ska jag vänta med att berätta för min man till dess eller ska jag ta det då?
    En del av mig vill vänta för att se om han kommer att göra någon ansträngning alls, även om det inte kommer att påverka mitt beslut. 
    En annan orsak till att jag vill vänta är för att jag hoppas att terapeuten kan hjälpa mig att förmedla det på ett konstruktivt sätt. 

Om jag säger det nu kommer han antagligen bara säga att han inte vill det och då kommer jag bli arg eftersom han bara säger det, men inte ens anstränger sig. 

När berättar man för barnen? 
    Jag har inte ett heltidsjobb ännu, så mitt första steg är att hitta en fast anställning, efter det är det att hitta en lägenhet i närheten. För jag kan inte göra intresseanmälan innan jag har stadig inkomst,
    Jag vill inte ha för bråttom, jag vill planera så att det blir så lugnt och stabilt som möjligt. Jag har bara varit tillbaka i arbetslivet i 10 månader, så jag har en del att jobba med rent mentalt själv också...

Dock skrämmer det mig hur det kommer att drabba barnen om han faller tillbaka in gamla rutiner.. eller avsaknad av dem..

• ForwardThinking

Förlåt att jag skriver lite osammanhängande. Det är mycket tankar och jag spiller ut dem här direkt när jag får dem. 

Jag är är deltidsanställd just nu med väldigt varierande arbetstid vilket gör att min lön skiftar väldigt från månad till månad.

Jag söker annat, funderar på att eventuellt börja studera, men känner att det är bättre att vänta med studier till dess att jag har fått ordning på allting.

• Anonym (Gumma)

Låter som han skulle behöva en god man för att ta hand om sin ekonomi. Om ni fortsätter kräv att han skaffar en.

• ForwardThinking
    Anonym (Gumma) skrev 2025-01-24 11:25:04 följande:

Låter som han skulle behöva en god man för att ta hand om sin ekonomi. Om ni fortsätter kräv att han skaffar en.

Jag vet.

Men vad det än är, oavsett hur mycket jag kräver eller pushar, gör han aldrig det han ska. Det blir bara ytterligare en grej som jag kommer att bli frustrerad över. 

• Anonym ((Ex-frun))

Det låter som att du har mycket på dina axlar, och har haft i 20 år. Jag förstår att det är tungt!

Jag har också levt i en dysfunktionell relation, dock dysfunktionell på ett annat vis än den du lever i. När jag efter mycket funderande hade bestämt mig för att det var dags att lämna, började jag göra en flyktplan. (Låter lite sjukt, va? Men för att komma ur en sjuk relation behövdes det.) Jag hade en liten bok i mitt skåp på jobbet, som jag skrev i. Jag hade en checklista som jag fyllde i allt eftersom. Skaffa flyktbil - check. Förbereda ny bostad - check.
    I ett sånt här dysfunktionellt fall är det bra att ha allting klart (eller så mycket som möjligt) innan du släpper bomben "Jag vill skiljas!". Då har du redan klart för dig vad nästa steg är, medan gubben står där och gapar som en guldfisk.

Under tiden från det att jag bestämt mig tills jag släppte bomben var liksom varenda grej min dåvarande man gjorde en bekräftelse på att mitt val var rätt. Varje elak kommentar, varje obrydd handling, varje gång han struntade i mig, varje gång jag kände mig ensam fast han var precis bredvid mig - bekräftade att det var dags att skiljas. Snart.

Ta den tid du behöver. Planera. Samla kraft. Prata gärna med socialen när det börjar närma sig, så att de är beredda på att det kan behövas mera stöd.

• Anonym (Ella)

Du är så stark och du är driftig och modig, du kan också formulera och förmedla hur du känner.
    Väljer du att lämna så har du absolut grunder för det.

Jag tror att Skilsmässopodden haft ett avsnitt nyligen om hur man ska relatera till barnen i sånt här. Att en kan utmålas till " bad guy" pga det finns outtalade saker som barnen inte bör känna till. I varje fall inte precis nu.
    Det kanske kan vara värt en lyssning.

• Anonym (Quinny)

Du är inget rövhål. Det är någon annan som är det. Skilj dig och få lugn och ro. Han får sköta sin del även om det kommer att haverera. Ni har familjestöd som får gripa in. Nu möjliggör du ju han slarv på alla fronter. Du sopar ju upp efter honom. Du ska strunta i vad andra ev säger. De lever ju inte med din man och ska hålla käften. Du är ingen bad guy för att du initierar en skilsmässa. Han har haft mängder av chanser att ordna hjälp för sig själv men inte gjort det. Kliv av det där galna tåget. Ta hans om dig själv. Du har så mycket jobbigheter i bagaget och ska unna dig själv och barnen lite frid och harmoni. Stå på dig. Du fixar det här! 

• ForwardThinking
    Anonym (Ella) skrev 2025-01-24 12:50:27 följande:

Du är så stark och du är driftig och modig, du kan också formulera och förmedla hur du känner.
    Väljer du att lämna så har du absolut grunder för det.

Jag tror att Skilsmässopodden haft ett avsnitt nyligen om hur man ska relatera till barnen i sånt här. Att en kan utmålas till " bad guy" pga det finns outtalade saker som barnen inte bör känna till. I varje fall inte precis nu.
    Det kanske kan vara värt en lyssning.

Tack för tipset om podden, det ska jag definitivt kolla upp!
  • ForwardThinking

Stort tack för era stöttande ord och tips.

Jag är säker nu på att detta är bäst för mig.
    Han är inte en dålig person, men jag kan inte heller ta ansvar för honom resten av livet om han inte ens tänker försöka att ta tag i saker själv. 

Jag ska nu sätta mig och planera för hur jag ska gå tillväga för att detta ska bli så bra och odramatiskt som möjligt. 

Jag är positiv till att han och jag ändå kommer att han bra kontakt och kunna göra saker tillsammans med barnen framöver. Vi har alltid varit fungerande på det sättet. 

Jag känner att jag måste göra det här för att fortsatt kunna växa som människa. Jag behöver hitta mig själv för att kunna vara en bra förälder och fortsatt klara av att leva ett normalt liv. 

Kanske behöver han också vara själv för att kunna växa och hitta sig själv.
    Jag tror att detta kommer bli bra. 

• Anonym (Eva)

Låter som att du har bestämt dig.
    Berätta för barnen när du vet hur det kommer att bli för dem. Ni kommer att bo söndag till tisdag hos pappa i xxx och onsdag till lördag hos mig i xxx. Ni kommer att dela ett jättemysigt rum som jag ska måla i den färg ni vill och ni ska gå kvar i samma skola. Eller liknande. 

• Anonym (Hej)

Ni är kaosmänniskor bägge två! Jag tycker ni passar ihop, så du ska inte lämna honom.Glad

• Just Precis

Jag tycker inte alls att du är ett rövhål, men inte heller att han är det. Däremot är han tydligt helt inkapabel att möta dig som du, och de flesta människor, behöver bli mätt. Jag förstår att er terapeut propsat på utredning, han låter tydligt autistisk.

Du skriver att han är normalintelligent, så isåfall märker han nog att han gör dig besviken. Det är säker jobbigt för honom att inte räcka till, och det kommer ju inte att bli bättre.

Livet är kort och med sannolikhet singulärt, dra inte ut på det, dra av plåstret och separera. Människor omkring er kommer förstå, ers barn med - längre fram om inte nu genast. 

• ForwardThinking
    Just Precis skrev 2025-01-24 20:31:06 följande:

Jag tycker inte alls att du är ett rövhål, men inte heller att han är det. Däremot är han tydligt helt inkapabel att möta dig som du, och de flesta människor, behöver bli mätt. Jag förstår att er terapeut propsat på utredning, han låter tydligt autistisk.

Du skriver att han är normalintelligent, så isåfall märker han nog att han gör dig besviken. Det är säker jobbigt för honom att inte räcka till, och det kommer ju inte att bli bättre.

Livet är kort och med sannolikhet singulärt, dra inte ut på det, dra av plåstret och separera. Människor omkring er kommer förstå, ers barn med - längre fram om inte nu genast. 

Tack för att du sa det.
    Jag vet att han mår dåligt över det här också. Han menar inte illa. Det är ju därför jag har varit kvar så länge. Han är högintelligent, men när det gäller känslor och sådana saker räcker inte hans IQ till. 

Jag tror faktiskt att även han kommer att må bra av det här. Ingen mår bra av att känna att man misslyckas hela tiden. Jag tror att han också behöver hitta sig själv. 

Han är inte en elak person. Han har ett fantastiskt fint hjärta. Men trots att han har IQ på över 130 är han ibland den dummaste människan jag känner. <3

Jag älskar honom, men det här går inte längre.
    Kanske detta blir ett bra sätt för honom att äntligen kunna ta tag i sig själv.
    Jag hoppas det för hans skull. Jag önskar honom ingenting illa. 
  • Just Precis
    ForwardThinking skrev 2025-01-24 21:02:20 följande:
    Tack för att du sa det.
    Jag vet att han mår dåligt över det här också. Han menar inte illa. Det är ju därför jag har varit kvar så länge. Han är högintelligent, men när det gäller känslor och sådana saker räcker inte hans IQ till. 

Jag tror faktiskt att även han kommer att må bra av det här. Ingen mår bra av att känna att man misslyckas hela tiden. Jag tror att han också behöver hitta sig själv. 

Han är inte en elak person. Han har ett fantastiskt fint hjärta. Men trots att han har IQ på över 130 är han ibland den dummaste människan jag känner. <3

Jag älskar honom, men det här går inte längre.
    Kanske detta blir ett bra sätt för honom att äntligen kunna ta tag i sig själv.
    Jag hoppas det för hans skull. Jag önskar honom ingenting illa. 
    Det låter ju jättefint att du kan känna så, han kommer ju att vara i ditt liv ändå pga barnen. Och det är säkert lättare för dig att vara en stöttande vän när inte ditt liv är så beroende av vad han gör. Han borde säkert ha någon typ av hjälp, boendestöd tex. Med lite space kan du säkert pusha honom till det. När du inte behöver fixa allt annat menar jag. Heja!
  • Anonym (4barnsmamman)

Ja, du e ett rövhål.......om du stannar kvar! Han är två rövhål. Jisses, hur orkar man i dendär soppan så länge. Hade skilt mig på rad tio typ....kram. Det blir bra. Men skilj er NU. Hälsn en som gjort det 2ggr

• Anonym (Ella)
    ForwardThinking skrev 2025-01-24 19:15:28 följande:

Stort tack för era stöttande ord och tips.

Jag är säker nu på att detta är bäst för mig.
    Han är inte en dålig person, men jag kan inte heller ta ansvar för honom resten av livet om han inte ens tänker försöka att ta tag i saker själv. 

Jag ska nu sätta mig och planera för hur jag ska gå tillväga för att detta ska bli så bra och odramatiskt som möjligt. 

Jag är positiv till att han och jag ändå kommer att han bra kontakt och kunna göra saker tillsammans med barnen framöver. Vi har alltid varit fungerande på det sättet. 

Jag känner att jag måste göra det här för att fortsatt kunna växa som människa. Jag behöver hitta mig själv för att kunna vara en bra förälder och fortsatt klara av att leva ett normalt liv. 

Kanske behöver han också vara själv för att kunna växa och hitta sig själv.
    Jag tror att detta kommer bli bra. 

Precis det här ska vara ditt fokus!
    You can do it!!
  • Anonym (Man får vad man väljer)

Jag hade också skilt mig på rad tio av ditt inlägg.

Troligen därför jag är miljonär idag.

Svar på tråden Är jag ett rövhål?