Introvert och svårt med socialt samspel, hjälp!
Jag skulle behöva lite input eller höra om någon känner igen sig i det jag känner.Jag har alltid varit ganska introvert men har egentligen förstått det på senare år. Har tex alltid fått anstränga mig till max på fester för att kunna prata och samspela med andra men fått gå in på toaletter för att ?återhämta mig? och bara få sitt tyst en stund under kvällarna. Mina systrars kompisar har alltid sagt att jag verkar så arg och att de har svårt att prata med mig, har kommit på att anledningen är att jag ofta står och observerar när vi har stött på dem. Ler och försöker vara trevlig men uppfattas nog som tyst och inåt.
Nu de senaste 1-2 åren har jag börjat få riktigt svårt med socialt samspel. På jobbet (jobbar som sjuksköterska) så fungerar det jättebra för då är jag ju i min roll som det, men i andra sociala situationer som nu i julas när vi blev bjuda på adventsmingel, så har jag så svårt att prata med folk. Tänker tex ut i huvudet på vägen dit vad jag ska säga och vad jag kan prata om.
Har längre fram i år bröllop att gå på samt blivit medbjuden på en konsert med människor jag inte känner så bra och jag vet inte hur jag ska bete mig? Fattar inte vad som hänt. Till och med på kalas med släkten kommer jag på mig själv att mest fokusera på barnen för att inte behöva prata för mycket med andra vuxna och då är det min familj och släkt vi pratar om som jag känner så väl!
Blir så trött på mig själv och förstår inte vad som hänt, har alltid fått anstränga mig mycket i sociala situationer men nu har det ju gått så långt så jag bävar för att träffa andra för att jag inte vet vad jag ska säga?
Någon som känner igen sig eller kan ge lite tips på vad jag ska göra? Tar otroligt mycket energi det här.
Tack på förhand!