• Anonym (Lisen)

Har jag brutit mot tystnadsplikten i detta mejl?

Skrev ett mejl till min chef idag och berättade att jag vill fortsätta jobba 90% eftersom det är en tuff barngrupp och jag känner att mitt mående måste komma i första hand, rädd att gå in i väggen igen. Har jag brutit mot något? Arbetar i skola. 

• Svar på tråden Har jag brutit mot tystnadsplikten i detta mejl?
  • Anonym (ne)

Tror inte det, om du inte pekat ut ett specifikt barn med namn eller så. 

• Anonym (Lärare)

Nej, det har du så klart inte! Du har ju inte nämnt något om någon enskild individ, och dessutom har du inte tystnadsplikt gentemot din chef. Just svåra och känsliga saker runt enskilda elever brukar man ju prata med rektorn om?!

• Anonym (Lisen)
    Anonym (ne) skrev 2025-01-24 15:47:06 följande:

Tror inte det, om du inte pekat ut ett specifikt barn med namn eller så. 

Nej nej, absolut inte.  Skrev bara "tuff barngrupp" vilket hon är medveten om att det är. Har inte nämnt några namn eller nånting 
  • Anonym (ne)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-01-24 15:49:21 följande:

Nej, det har du så klart inte! Du har ju inte nämnt något om någon enskild individ, och dessutom har du inte tystnadsplikt gentemot din chef. Just svåra och känsliga saker runt enskilda elever brukar man ju prata med rektorn om?!

Det är väl om skolan är kommunal och mailen räknas som offentlig handling och kan begäras ut av vem som helst. Men om inga specifika namn är nämnda så är det troligen inga problem. 
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-01-24 15:49:21 följande:

Tack! Haft alldeles ont i magen 
  • Anonym

Nej, det är inget att vara lisen över.

Svar på tråden Har jag brutit mot tystnadsplikten i detta mejl?