• Anonym (M)

Ska prova Brintellix - era erfarenheter?

Jag är deprimerad och har PTSD . Jag har gått i KBT för PTSDn men känner att depressionen bara blir värre och märker av kognitiva problem. 

Mina problem beror på yttre faktorer och jag är helt utmattad och slut. Jag har inte så mycket problem med ångest dock, 

Jag har dåliga erfarenheter av SSRI så jag har tidigare fått Voxra. Första gången var fantastisk och jag blev otroligt hjälpt av den. 

Sedan började effekten avta och nu vet jag inte om medicinen fungerar öht längre med tanke på hur jag mår. Läkaren menar dock att jag antagligen hade mått ännu sämre utan Voxra. 

Nu ska jag alltså testa Brintellix i stället och undrar om någon här av erfarenhet av det. Det är förstås väldigt individuellt hur man reagerar på antidepressiva men det skulle ändå vara intressant att läsa om era erfarenheter. 

• Svar på tråden Ska prova Brintellix - era erfarenheter?
  • Anonym (Brintellix)
    Anonym (M) skrev 2025-02-02 13:37:39 följande:

Intressant för nu har jag tagit 5mg i en vecka parallellt med 150mg Voxra och sedan två dagar enbart Brintellix och känner faktiskt en viss förbättring. 

Jag undrar om jag inbillar mig men då kan det alltså gå ganska fort enligt din erfarenhet. 

Jag känner mig liiite mer balanserad, fokuserad och på bättre humör. Jag har visserligen haft bättre dagar innan jag började ta Brintellix men jag hoppas att det håller i sig. 

Anonym (M) skrev 2025-02-02 13:41:40 följande:

Kan tillägga att jag inte har mått illa (peppar peppar). Jag tar tabletten med en rejäl frukost och har klarat mig hittills.

Jag hade hemsk huvudvärk igår men det kan bero på andra saker också för idag är värken borta. 

Ja, jag (och omgivningen) märkte också snabbt skillnad efter att jag började med Brintellix. Så jag hoppas att det blir bra för dig i längden. 
  • Anonym (Medicin)

Jag samlade mycket vätska och gick upp 40 kg?Första tiden hände inte så mycket på vågen, men mitt ansikte började se svullet ut och sedan small det till?När jag slutade med dom föll alla kg ganska snabbt av. Jag fick under denna tid ökat blodtryck. 

Minns att jag var illamående i början och hade problem med huvudvärk. Sedan började jag må bättre mentalt. Fick bättre kognitiv förmåga och mindre hjärndimma och ångest. Bytte sedan SSRI och fick en sort som dock fungerade bättre på mig. 

• Anonym (M)
    Anonym (Medicin) skrev 2025-02-02 22:26:18 följande:

Jag samlade mycket vätska och gick upp 40 kg?Första tiden hände inte så mycket på vågen, men mitt ansikte började se svullet ut och sedan small det till?När jag slutade med dom föll alla kg ganska snabbt av. Jag fick under denna tid ökat blodtryck. 

Minns att jag var illamående i början och hade problem med huvudvärk. Sedan började jag må bättre mentalt. Fick bättre kognitiv förmåga och mindre hjärndimma och ångest. Bytte sedan SSRI och fick en sort som dock fungerade bättre på mig. 

Oj, det lät inget vidare. Brintellix är ju en av de antidepressiva mediciner som inte ska påverka vikten men det verkar väldigt individuellt hur man reagerar. Bra att du hittade en medicin som funkade bättre för dig. 

Jag har känt mig lite speedad de senaste dagarna, vet inte om det är bra. Ska börja med 10 mg imorgon. Får se vad som händer då. 

Vi har bipolaritet i släkten så jag kanske får se upp med det.  

• Anonym (Medicin)
    Anonym (M) skrev 2025-02-03 21:16:11 följande:

Oj, det lät inget vidare. Brintellix är ju en av de antidepressiva mediciner som inte ska påverka vikten men det verkar väldigt individuellt hur man reagerar. Bra att du hittade en medicin som funkade bättre för dig. 

Jag har känt mig lite speedad de senaste dagarna, vet inte om det är bra. Ska börja med 10 mg imorgon. Får se vad som händer då. 

Vi har bipolaritet i släkten så jag kanske får se upp med det.  

Ja, min läkare sa också det. Så jag trodde inte det heller först. Läste att dom hade gjort studier på medicinen i 6 månader, jag tog dom i ca 1,5 -2 år. Viktuppgången satte väl fart på allvar efter några månader, blev gradvis vätskefylld. Väldigt trist. Men det är kanske inte alla som blir det. 

Okej, det kan ju vara insättningssymtom. Jag kunde också känna det som att huvudet gick lite på högvarv i början. 

Ja du får hålla lite extra koll på hur du mår.

• Anonym (M)

Nu har jag tagit 10 mg några dagar och har tyvärr inte fått mer energi utan är tvärtom trött nästan hela tiden. 

Fördelen är att jag sover bättre men det hjälper inte mot  tröttheten. Jag har också gått från att vara på mycket bättre humör till att bli nollställd. Det är ju bättre än konstant mörker men inte direkt vad jag hoppades på. 

Är det någon som känner igen ovanstående?

Jag ska iaf ge det mer tid . Hoppas att det blir bättre efter ett tag. 

• Anonym (Medicin)
    Anonym (M) skrev 2025-02-11 13:45:20 följande:

Nu har jag tagit 10 mg några dagar och har tyvärr inte fått mer energi utan är tvärtom trött nästan hela tiden. 

Fördelen är att jag sover bättre men det hjälper inte mot  tröttheten. Jag har också gått från att vara på mycket bättre humör till att bli nollställd. Det är ju bättre än konstant mörker men inte direkt vad jag hoppades på. 

Är det någon som känner igen ovanstående?

Jag ska iaf ge det mer tid . Hoppas att det blir bättre efter ett tag. 

Jo det är vanligt för alla typer av SSRI och NSRI. Man blir mer neutral liksom i känsloregistret. Det är lite som i den där låten av Pink Floyd?. I have become comfortably numb. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Medicin) skrev 2025-02-11 21:57:56 följande:
    Jo det är vanligt för alla typer av SSRI och NSRI. Man blir mer neutral liksom i känsloregistret. Det är lite som i den där låten av Pink Floyd?. I have become comfortably numb. 

Ha ha så kan man ju se det.  

Nu känner jag mig lite gladare och jäklar vilken skillnad det är med det kognitiva. Nu är jag nästan tillbaka på min vanliga prestationsnivå. 

En fråga till dig och andra som läser - kan ni få stunder när ni är speedade och väldigt uppåt? 

Jag tror inte att det handlar om insättning längre eftersom jag har tagit medicinen ett tag. 

• Anonym (Minnea)
    Anonym (Medicin) skrev 2025-02-11 21:57:56 följande:
    En av Pink Floyds bästa låtar:)

Fick erbjudande för flera år sedan att testa Brintellix men vågade inte p g a hög risk för illamående, skulle inte våga testa nu heller. Har spyfobi.
  • Anonym (M)
    Anonym (Minnea) skrev 2025-02-21 13:50:25 följande:
    En av Pink Floyds bästa låtar:)

Fick erbjudande för flera år sedan att testa Brintellix men vågade inte p g a hög risk för illamående, skulle inte våga testa nu heller. Har spyfobi.
    Jag har faktiskt inte mått illa öht, inte nu heller när jag har höjt dosen. Det verkar väldigt individuellt. 
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (M) skrev 2025-02-21 13:00:38 följande:

Ha ha så kan man ju se det.  

Nu känner jag mig lite gladare och jäklar vilken skillnad det är med det kognitiva. Nu är jag nästan tillbaka på min vanliga prestationsnivå. 

En fråga till dig och andra som läser - kan ni få stunder när ni är speedade och väldigt uppåt? 

Jag tror inte att det handlar om insättning längre eftersom jag har tagit medicinen ett tag. 

Ja, det fick jag också när jag gick på den. Det kognitiva blev bättre👍
  • Anonym (Fdptsd)

Det är inte konstigt om du mår sämre efter behandlingen. Det är fullt normalt. " it gets worse before it gets better".

Jag blev friskförklarad från Ptsd för några år sen. Var dock en tuff behandling. Led i 14 år innan jag sökte behandling.

När man gör traumaterapi finns det kurva man måste ta sig igenom. Man mår sämre och sämre. Sämre och sämre ( Jag tänkte på självmord varje dag i 3 månader).
    Sen efter ett tag mår man bättre  och bättre.

Ca 50% brukar hoppa av PE för Ptsd. Just pga att allt blir sämre (kurvan). Jag grät och hade panikångest i flera månader. Idag mår jag dock helt bra.

Jag fick mirtazapin under Behandling. Hjälpte inte ett dugg mot de depressiva symtomen. Men hjälpte mig att sova bättre.

Allra viktigaste var bra stöd under Behandlingen för mig. Vara med någon när jag mådde som sämst. Lycka till!

• Anonym (Fdptsd)

Det är inte konstigt om du mår sämre efter behandlingen. Det är fullt normalt. " it gets worse before it gets better".

Jag blev friskförklarad från Ptsd för några år sen. Var dock en tuff behandling. Led i 14 år innan jag sökte behandling.

När man gör traumaterapi finns det kurva man måste ta sig igenom. Man mår sämre och sämre. Sämre och sämre ( Jag tänkte på självmord varje dag i 3 månader).

Ca 50% brukar hoppa av PE för Ptsd. Just pga att allt blir sämre (kurvan). Jag grät och hade panikångest i flera månader. Idag mår jag dock helt bra.

Jag fick mirtazapin under Behandling. Hjälpte inte ett dugg mot de depressiva symtomen. Men hjälpte mig att sova bättre.

Allra viktigaste var bra stöd under Behandlingen för mig. Vara med någon när jag mådde som sämst. Lycka till!

• Anonym (M)
    Anonym (Fdptsd) skrev 2025-02-25 04:57:29 följande:

Tack för ditt inlägg!
    Ja, psykologen och jag pratade om det, att jag antagligen mådde sämre under en period eftersom vi jobbade intensivt med PE så det är inte konstigt egentligen. 

Jag ville mest ha medicin för att jag inte kunde fokusera och var väldigt trött konstant. 

Brintellix har funkat mycket bra för mig så långt. Jag har inga märkbara biverkningar just nu iaf.  

Jag har fortsatt kontakten med psykologen även om jag mår bättre eftersom jag känner att jag behöver det. 

Svar på tråden Ska prova Brintellix - era erfarenheter?