• Anonym (hjälp)

Hur löser ni konflikter?

Jag och min sambo har det verkligen super bra när allting är bra, men vi kan inte kommunicera med varandra när vi bråkar. 
    Vi har varit tillsammans i 4.5 år och redan efter 1 års tid så poängterade jag att detta är ett problem, och det kommer bli ett problem framöver om vi inte kan kommunicera. 

Visst kan man släta över varje bråk, men i slutet av dagen kommer det alltid finnas saker man inte håller med om med varandra om man ska leva hela livet ihop. 

T.ex. när jag ville kolla med honom att allting var lugnt då jag känner att t.ex. sex minskat och han inte hör av sig/skickat något gulligt sms ibland som han gjorde förut.  

Så sa jag lugnt att jag inte vill att han känner sig påhoppad eller att jag tycker att vår relation är dålig, och det troligtvis är jag som reagerar på små saker som jag egentligen inte hade reagerat över men nu gör på grund av dom två sakerna. Ville helt enkelt bara stämma av att allting var lugnt istället för att spekulera en massa i mitt huvud (när små saker "försvinner" så fattar jag att jag reagerar på små saker) 

Han blir då jätte arg och säger att jag inte vill ha ett lugnt förhållande och letar efter bråk, han sov på soffan och nu ett och ett halv dygn senare så pratar vi fortfarande inte med varandra. Vi försökte men han menar på att jag inte uppskattar det han gör och aldrig är nöjd i relationen. 
  • Svar på tråden Hur löser ni konflikter?
  • Anonym (Tarzan)
    Anonym (hjälp) skrev 2025-01-25 15:02:03 följande:
    Jag har väldigt låg självkänsla samt har ADHD och börjar fundera på om det är något av detta som gör att jag reagerar på små saker, eller om det varit rimligt. Självklart skyller jag inte på dom sakerna, men tanken har slagit mig. 

Har du läst om ADHD eftersom du har det!?

En grej jag läst är att man ibland har en tendens att starta tjafs för att få igång kroppen och sinnet. Kan det ligga någon sanning i detta när det gäller dig?

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Tarzan) skrev 2025-01-25 15:08:59 följande:

Har du läst om ADHD eftersom du har det!?

En grej jag läst är att man ibland har en tendens att starta tjafs för att få igång kroppen och sinnet. Kan det ligga någon sanning i detta när det gäller dig?

Alltså jag har ju haft denna diagnosen sen lång tid tillbaka så jag skulle säga att jag har god kännedom rent generellt. Dock inte kopplat till relationer och finns heller inte så mycket om det. Dock innan detta bråk har han sagt ja till att följa med mig på en föreläsning om just ADHD i relationer så där kanske det framkommer mer. Men med tanke på hur dåligt jag mår av våra bråk och inte känner någon lust i det alls skulle jag inte kunna tänka mig att det är så. 
  • Anonym (D)

Han ägnar sig ju åt regelrätt gaslighting. Till exempel detta:

Anonym (hjälp) skrev 2025-01-25 10:37:09 följande:
    Men sen kan han mena Också på att det aldrig har hänt.

Det är inte okej någonstans att behandla sin partner på det sätt han behandlar dig. 

Ni kommer aldrig att kunna lösa era konflikter, för han är inte intresserad av att de ska lösas. Och det är omöjligt för dig att göra det ensam.
  • Anders1970
    Anonym (hjälp) skrev 2025-01-25 17:30:45 följande:
    Alltså jag har ju haft denna diagnosen sen lång tid tillbaka så jag skulle säga att jag har god kännedom rent generellt. Dock inte kopplat till relationer och finns heller inte så mycket om det. Dock innan detta bråk har han sagt ja till att följa med mig på en föreläsning om just ADHD i relationer så där kanske det framkommer mer. Men med tanke på hur dåligt jag mår av våra bråk och inte känner någon lust i det alls skulle jag inte kunna tänka mig att det är så. 
    Jag förutsätter att du tar medicin? Om så är det dax för det skulle hjälpa dig och er. 
  • Anonym (hjälp)
    Anders1970 skrev 2025-01-25 20:33:35 följande:
    Jag förutsätter att du tar medicin? Om så är det dax för det skulle hjälpa dig och er. 
    Ja det gör jag, dock inte kommit in i rätt styrka känner jag då jag hjort en återinsättning då jag inte ätit de på flera åe
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (D) skrev 2025-01-25 17:41:10 följande:

Han ägnar sig ju åt regelrätt gaslighting. Till exempel detta:

Det är inte okej någonstans att behandla sin partner på det sätt han behandlar dig. 

Ni kommer aldrig att kunna lösa era konflikter, för han är inte intresserad av att de ska lösas. Och det är omöjligt för dig att göra det ensam.
    Ja och förstår inte hur man får någon att förstå sin egna del.. han säger att jag har 0 självinsikt men det är de jag känner han inte har. Så till slut undrar man ju om man är helt utan självinsikt 
  • Anonym (D)
    Anonym (hjälp) skrev 2025-01-26 01:02:22 följande:
    Ja och förstår inte hur man får någon att förstå sin egna del.. han säger att jag har 0 självinsikt men det är de jag känner han inte har. Så till slut undrar man ju om man är helt utan självinsikt 
    Ja, det är det han vill få dig att tro.

Du behöver ta dig ifrån honom. Det han utsätter dig för är hjärntvätt. Han försöker att sudda ut ditt jag och helt ta över kontrollen. 

Du kommer aldrig att kunna ändra på honom, för han vill inte förändras. Du måste bara rädda dig själv, innan du går under.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (hjälp) skrev 2025-01-26 01:02:22 följande:
    Och vi här i tråden undrar vart din egen självinsikt är nånstans ? Du har låg självkänsla säger du, borde inte det vara en klar poäng att stanna upp och fundera över att det gör dig lätt att manipulera ? 

Du borde inse alla röda flaggor i er relation och faktiskt förstå att han är problemet.  
  • Motherinlaw
    Anonym (Tarzan) skrev 2025-01-25 11:59:10 följande:
    Skulle kunna vara jag som skrivit detta angående mitt ex. Jag förstår vad han menar utan att veta speciellt mycket om hur just eran situation ser ut.

Skulle ha kunnat vara jag också, känner igen mycket från ts i mitt ex eller tvärtom. Vi hade också svårt för att ta svårare samtal. 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Linda) skrev 2025-01-26 23:17:21 följande:
    Och vi här i tråden undrar vart din egen självinsikt är nånstans ? Du har låg självkänsla säger du, borde inte det vara en klar poäng att stanna upp och fundera över att det gör dig lätt att manipulera ? 

Du borde inse alla röda flaggor i er relation och faktiskt förstå att han är problemet.  
    Ja det stämmer, och det har jag. Men i och med att man har dålig självkänsla har man också lätt att tveka på sig själv. De väl nu jag typ börjar inse att det kanske inte är jag, samtidigt som jag faktiskt tror att jag vissa gånger tar upp eller så onödiga saker. Men vi har det förutom det här hur bra som helst, och är ingenting som jag vill släppa egwntligen
  • Anonym (Ärligt talat? Min man löser det)

Nu känner jag mig som en bebis men min man löser det. Jag är horribelt dålig på att hantera konflikter. Hamnar jag i konflikt med någon annan så brukar han lösa det och medla. Han är väldigt lugn och diplomatisk. Vi hamnar nästan aldrig i konflikt med varandra men även det är hans förtjänst.  

Svar på tråden Hur löser ni konflikter?