• Anonym (Chrille)

En sprängning om dagen sedan nyår

Vi har fan sabbat vårt samhälle helt genom att vara så naiva. Att sätta likhetstecken mellan att ha en god värdegrund och urskiljningslöst ta in vem som helst under ett par år runt 2015 var startskottet för denna utveckling/avveckling.

Rädslan att kallas rasist under dessa år var monumental, speciellt hos politiker.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strommer-kallar-till-mote-efter-sprangningsvag

• Svar på tråden En sprängning om dagen sedan nyår
  • Anonym (el-on)

Samtidigt så får man se andra sidan av myntet. Så många invandrare som kan försörja sig själv och även sin släkt tack vara deras kriminalitet. Samt de ger ju arbetstillfällen åt andra. 

• Maya84
    Anonym (el-on) skrev 2025-01-24 22:03:03 följande:

Samtidigt så får man se andra sidan av myntet. Så många invandrare som kan försörja sig själv och även sin släkt tack vara deras kriminalitet. Samt de ger ju arbetstillfällen åt andra. 

Ja det är ju trevligt att Sverige blivit en krigszon, så länge det skapar "arbetstillfällen" för grabbarna
  • Anonym (Åke-Jimmy Elonsson)

Det är en vanesak. Vi vänjer oss vid allt.

• Anonym (Nej)

Nej, lidandet vi såg var exceptionellt, det hade inget med rädsla för att kallas rasist att vara. Det kallas empati. 

Däremot var sveriges politiker oerhört naiva. Man kan inte ta emot så många traumatiserade människor utan en plan, men det var vad man gjorde. Det var inte ens staten som tog emot dem, utan privata människor som gick till tunnelbanan på morgonen med hemgjorde mackor. Såklart hamnade en stor del av människorna utanför radarn eller bara fel. Så regeringen gjorde ett monumentalt fel där, men felet var inte att ta emot dem. Felet var att ta emot dem utan någon som helst plan för integration eller beräkning för hur många man kunde ta emot.

Och man gör fortfarande samma fel. 

Men, att strama åt invandrarpolitiken hjälper ju inte nu. Många verkar tro att det ska lösa alla problem, men de gängkriminella finns ju redan här oavsett, så det nya misstaget är att stirra sig blind på invandringen. Det hjälper liksom inte idag. Det kanske förebygger vissa problem som kan uppstå om 20 år, men inte de som finns nu. 

• Anonym (Chrille)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-25 00:11:07 följande:

Nej, lidandet vi såg var exceptionellt, det hade inget med rädsla för att kallas rasist att vara. Det kallas empati. 

Däremot var sveriges politiker oerhört naiva. Man kan inte ta emot så många traumatiserade människor utan en plan, men det var vad man gjorde. Det var inte ens staten som tog emot dem, utan privata människor som gick till tunnelbanan på morgonen med hemgjorde mackor. Såklart hamnade en stor del av människorna utanför radarn eller bara fel. Så regeringen gjorde ett monumentalt fel där, men felet var inte att ta emot dem. Felet var att ta emot dem utan någon som helst plan för integration eller beräkning för hur många man kunde ta emot.

Och man gör fortfarande samma fel. 

Men, att strama åt invandrarpolitiken hjälper ju inte nu. Många verkar tro att det ska lösa alla problem, men de gängkriminella finns ju redan här oavsett, så det nya misstaget är att stirra sig blind på invandringen. Det hjälper liksom inte idag. Det kanske förebygger vissa problem som kan uppstå om 20 år, men inte de som finns nu. 

Om vi utgår från att du har rätt i din bedömning. Finns det enligt dig något som ger resultat här och nu för att få ett tryggare samhälle och i så fall vad?

• Meddelande borttaget
  • Xenia
    Kalle Johansson skrev 2025-01-25 09:36:26 följande:

Det vet vi garanterat, fast vi vill sopa sanningen under mattan, vilka partier och vilka grupperingar som ligger bakom alla sprängningar, skottlossningar, mordförsök och mord, våldtäkter mm.

Vilka partier som ligger bakom alla dessa brott? Finns inget sådant parti, du ägnar dig åt förtal.
  • Xenia
    Anonym (Chrille) skrev 2025-01-24 21:22:45 följande:

Vi har fan sabbat vårt samhälle helt genom att vara så naiva. Att sätta likhetstecken mellan att ha en god värdegrund och urskiljningslöst ta in vem som helst under ett par år runt 2015 var startskottet för denna utveckling/avveckling.

Rädslan att kallas rasist under dessa år var monumental, speciellt hos politiker.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/strommer-kallar-till-mote-efter-sprangningsvag 

Tog vi verkligen "urskiljningslöst" emot "vemsomhelst"? Låter som SDs historieskrivning. Som om inte vissa avvisades. 

Men vill du bara hitta syndabockar, dvs kasta skit på tidigare politiker, eller är du intresserad av vad man kan göra nu? Har du öht några förslag?
  • hmm77
    Anonym (Chrille) skrev 2025-01-24 21:22:45 följande:

Problemet är ju att vi har unga som står i kö att göra detta. bli någon, egna pengar som föräldrar inte ha kunnat ge, gemenskap, känna tillhörighet. det jag försöker säga att delvis så hade det sätt annorlunda ut om alla hade ett jobb?
  • Anonym (Chrille)
    Xenia skrev 2025-01-25 14:48:18 följande:
    Tog vi verkligen "urskiljningslöst" emot "vemsomhelst"? Låter som SDs historieskrivning. Som om inte vissa avvisades. 

Men vill du bara hitta syndabockar, dvs kasta skit på tidigare politiker, eller är du intresserad av vad man kan göra nu? Har du öht några förslag?
    Jag har belägg för att vi tog in folk utan någon som helst bakgrundskontroll, vilket medförde att många kriminella även sökte sig till Sverige. Jag var en del i Skåne under denna tid och har sett det med egna ögon.

Är det just orden du hakar upp dig på, eller är det misstanken om att jag röstar på SD för att jag väljer att diskutera en destruktiv invandrarpolitik?
  • Xenia

Lås in alla gängkriminella barn på institutioner som inte tillåter att de har mobiler och datorer så de kan kontakts av sina gäng och som inte tillåter att de kommer och går som de vill. Se till att de är därinne länge nog för att ha en chans att påverkas att lämna det kriminella livet.

Och varför kan man inte göra något åt de pojkar som redan på dagis visar att de kommer att bli värstingar?

Jag tycker man måste börja med barnen.

Och de som begår brott typ rån redan när de är under 15 år, låt föräldrarna straffas. Nu tycks ju en del föräldrar strunta i vad deras barn begår för brott.

• Anonym (M)

In för döttsstraff på idioter så blir de färre,  istället för att de sk bygga upp sin status i gängen, gör de kriminellt att va kriminell.

• Meddelande borttaget
  • hmm77
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 15:22:42 följande:

In för döttsstraff på idioter så blir de färre,  istället för att de sk bygga upp sin status i gängen, gör de kriminellt att va kriminell.

USA har ju dödsstraff de har ju fortfarande problem, jag tror på förebyggande. ta dessa unga att stoppa dem innan det bli kriminella. denna regeringen har ju slopat sekretessen mellan alla myndigheter så man ska kunna få helbild över ungdomen    
  • Anonym (M)
    hmm77 skrev 2025-01-25 15:30:29 följande:
    USA har ju dödsstraff de har ju fortfarande problem, jag tror på förebyggande. ta dessa unga att stoppa dem innan det bli kriminella. denna regeringen har ju slopat sekretessen mellan alla myndigheter så man ska kunna få helbild över ungdomen    
    Ja de e ju de bästa men de kan ju behövas städas upp lite förs med, poliser på gatan vet ofta vilka de är å gäng, 2 prickar sen e de klart, kan ju inte älta dessa människor längre.
  • hmm77
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 15:43:05 följande:
    Ja de e ju de bästa men de kan ju behövas städas upp lite förs med, poliser på gatan vet ofta vilka de är å gäng, 2 prickar sen e de klart, kan ju inte älta dessa människor längre.
    precis
  • hmm77
    Kalle Johansson skrev 2025-01-25 15:26:25 följande:
    Tror du att situationen och läget som utspelar sig i Sverige idag hade varit likadant om (sd) hade suttit vid makten de senaste 25 åren?

Nu stöder jag definitivt inte all (sd) politik. Men just sverigedemokraternas tuffa invandringspolitik får klart en guldstjärna från mig.
    SD har verkligen vänt Sverige i just den frågan och alla andra partier har ju kopierat SD politik. Problemet med SD nu att det måste hitta en annan fråga. jag tror skolan kommer växa mer inom partiet
  • Anonym (Chrille)
    hmm77 skrev 2025-01-25 15:55:21 följande:
    SD har verkligen vänt Sverige i just den frågan och alla andra partier har ju kopierat SD politik. Problemet med SD nu att det måste hitta en annan fråga. jag tror skolan kommer växa mer inom partiet
    Den invandrarpolitik SD blev kritiserad för används nu av de flesta partier.
Svar på tråden En sprängning om dagen sedan nyår