• Anonym (V)

Vatten, badrum

Sett på TikTok (ej videos från Sverige) att folk häller massa såpvatten på golvet i badrummet och sedan skrubbar med kvast sedan skrapar, som rengörings istället för mopp. 
    Det är många som sedan uppdaterar och påstår att de fått mögel och vattenskada under golv/vägg. 

Men i badrum i sverige så är det väl förseglat i hela basrummet med tätskikt. Har de ej det i USA?

Jag har en gång rengjort fogarna i hela badrummet och då sköljde jag bort medlet genom att spruta vatten med slangen över golvet så att det rann ner i golvbrunnen. 

• Svar på tråden Vatten, badrum
  • Mkay

Det stämmer i USA finns inga krav på att ha ett vattentätt skikt bakom kakel och klinker, de anser att det är ?vattentätt? nog med det. Det stämmer att kakel/klinker tillsammans med fog är vattenresistent men det är inte vattentätt då fogen är porös, häller man tillräckligt mycket vatten på det så går det igenom.

Så du kan tvätta på med den metoden och hälla hur mycket vatten du vill i ditt badrum om det är byggt enligt svensk byggstandard och den tekniska livslängden inte gått ut (ca 20 år beroende på material om jag inte har fel). Det enda som kan hända är väl att gummifogar kan bli lite mögliga med tiden men då kan man enkelt byta ut dem. 

• Anonym (Tina)

Att badrummet är ett riktigt våtrum är långtifrån standard, på andra håll i världen. Jag tror att det främst är en nordeuropeisk grej. 

I Storbritannien har de ibland fluffig heltäckningsmatta istället, men jag tror inte att det är någon som bygger så längre. Britterna själva verkar mest förfasa sig över det.

Svar på tråden Vatten, badrum