• Anonym (Mamma)

Obligatorisk fjällenresa

Min femtonårings klass ska till fjällen. De ska bara vara borta över dagen, men hon vill absolut inte vara med och får ångest av tanken. Skolan säger att det råder skolplikt även om det inte är en ordinarie aktivitet.

Det stämmer väl inte?

• Svar på tråden Obligatorisk fjällenresa
  • Anonym (SA)

Om din dotter har autism och har svårt att vara med på en sådan aktivitet tycker jag att du ska låta henne stanna hemma. Fokusera på det som är viktigast med skolan. Informera lärare eller rektor om varför och lägg in frånvaro. Att göra den här typen av aktiviteter till obligatoriska är en anledning till att så många barn har svårt för och mår dåligt i skolan.

• Anonym (k)
    DinoFerrari skrev 2025-01-26 06:43:52 följande:

Eller är det en vanlig friluftsdag? I så fall är skolan skyldig att ha fler alternativ, varav några på hemmaplan,  så att alla elever kan delta. 

Är skolan verkligen skyldig att ha alternativ på hemmaplan? Vi behövde åka med men kunde t.ex åka skrana eller enklare alternativ än skidor
  • Anonym (C)

Folk gör en sån stor sak av att det råder skolplikt..Mår ditt barn dåligt av det så bara sjuka barnet, inte mer med det.
    skit i vad alla andra säger, ingen behöver veta mer du å din familj.
    Jag bryr mig inte, gynnar resan inte barnet så sätt barnets mående först.

Så gör jag, jag har också barn med diagnoser. Jag bryr Mig inte.

• Anonym (M)
    Anonym (k) skrev 2025-01-26 00:14:08 följande:
    Du frågar för att dissekera TS och använda det mot henne utan att vara intresserad av vad hn faktiskt frågar. Att hävda sig veta en massa om ämnet men också att TS "bör fundera över den frågan" är mer än lite dumförklarande.
    Nej, jag frågade för att jag var lite nyfiken på hur ts gjorde. Men inte för att diskutera eller andvända det enot henne. Finns överhuvudtaget ingen anledning till det. Ville ts svara så gjorde hon det, vill hon inte så gör hon inte det. 

Det är inte dumförklara att tycka att ta bör fundera över hun hon gör för att hjälpa sin dotter. Det är ett sätt  att få ts att tänka i andra banor. Kanske finns det andra metoder hon kan göra? Hjälpa på annat sätt? 

Min kunskap har jag framförallr fått genom mitt barns svårigheter och jag har kunnat hjälpa henne på bästa sätt. Det sättet kanske inte fungerar för ts barn. 

Även barn med autism och ångestproblematik är olika och kan behöva olika hjälp. 

Du har väldigt mycket fördomar. Är du alltid sådan? 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 20:25:32 följande:
    Så ts och du gör ingenting för att era barn ska klara av olika saker. Där är vi olika. 

Och ja, jag har en dotter med autism och svår ångest och jag hjälper henne att klara av saker hon brukar få ångest över. 
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 23:39:06 följande:
    Nu frågade jag faktiskt ts vad hi gjorde för att hjälpa sin dotter. 

Ang 15-åringars (och uppåt) ångestproblematik vet jag allt om så det behöver jag inte en lektion i. 
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 11:51:31 följande:
    Nej, jag frågade för att jag var lite nyfiken på hur ts gjorde. Men inte för att diskutera eller andvända det enot henne. Finns överhuvudtaget ingen anledning till det. Ville ts svara så gjorde hon det, vill hon inte så gör hon inte det. 

Det är inte dumförklara att tycka att ta bör fundera över hun hon gör för att hjälpa sin dotter. Det är ett sätt  att få ts att tänka i andra banor. Kanske finns det andra metoder hon kan göra? Hjälpa på annat sätt? 

Min kunskap har jag framförallr fått genom mitt barns svårigheter och jag har kunnat hjälpa henne på bästa sätt. Det sättet kanske inte fungerar för ts barn. 

Det svänger rejält i dina inlägg 

• Anonym (k)
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 11:51:31 följande:

Fint duckat för att motivera detta befängda inlägg : Så ts och du gör ingenting för att era barn ska klara av olika saker. Där är vi olika. 

Och ja, jag har en dotter med autism och svår ångest och jag hjälper henne att klara av saker hon brukar få ångest över. 
  • Anonym (Elise)
    Anonym (k) skrev 2025-01-26 11:33:13 följande:
    Är skolan verkligen skyldig att ha alternativ på hemmaplan? Vi behövde åka med men kunde t.ex åka skrana eller enklare alternativ än skidor
    Jag tror att det de måste göra är att ordna en aktivitet som fungerar för eleven, och det verkar det ju som att de gjorde i ditt fall.
  • Anonym (T)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-25 18:54:46 följande:

Hon har autism och kommer antagligen sitta och hyperventilera och vara helt okontaktbar om hon tvingas med. Det är dock irrelevant för frågeställningen i sig, då det är skolplikten jag ifrågasätter.

Skolan är i allra högsta grad informerade om problematiken, med de bryr sig inte.

Men oj! Kan du eller den andra föräldern inte följa med? Eller någon stödperson från skolan?
    Ett annat alternativ; går det inte att få ett läkarintyg på att hon inte klarar detta?
  • Anonym (M)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-01-26 13:21:27 följande:
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 23:39:06 följande:
    Nu frågade jag faktiskt ts vad hi gjorde för att hjälpa sin dotter. 

Ang 15-åringars (och uppåt) ångestproblematik vet jag allt om så det behöver jag inte en lektion i. 

Det svänger rejält i dina inlägg 

Inte ett dugg faktisk. Samma fråga kvarstår. 

Som ts inte vill svara, vilket är helt ok. Huvudsaken är att hon för allt hon kan för att hjälpa sin dotter. 
  • Anonym (M)
    Anonym (k) skrev 2025-01-26 13:25:19 följande:
    Fint duckat för att motivera detta befängda inlägg : Så ts och du gör ingenting för att era barn ska klara av olika saker. Där är vi olika. 

Eftersom jag inte fick något svar så är det en av slutsatserna jag drar. Samt av den som inte var ts och svarade på inlägget, som var till ts. 

Att jag hjälper min på ett sätt som fungerar för oss säger dock inte att samma sätt hjälper för alla. 

Du vet, även barn med autism och ångestproblematik är individuella. Precis som alla andra barn. Och de är inte onormala eller summa i huvudet. 
  • Anonym (M)

Eftersom jag inte fick något svar så är det en av slutsatserna jag drar. Samt av den som inte var ts och svarade på inlägget, som var till ts. 

Att jag hjälper min på ett sätt som fungerar för oss säger dock inte att samma sätt hjälper för alla. 

Du vet, även barn med autism och ångestproblematik är individuella. Precis som alla andra barn. Och de är inte onormala eller summa i huvudet. Jag säger inte att du menar det. Men det finns tyvärr folk som anser det. 
  • Anonym (M)

Du vet, även barn med autism och ångestproblematik är individuella. Precis som alla andra barn. Och de är inte onormala eller summa i huvudet. Jag säger inte att du menar det. Men det finns tyvärr folk som anser det.
  • Anonym (Elise)
    Anonym (M) skrev 2025-01-26 18:27:03 följande:
    Vilken konstig slutsats!

Hur vet du ens om TS har läst din fråga?

Är att logga ut, två timmar efter att man startat en tråd,  ett tecken på att man inte kan hantera sitt barns ångest?
  • Anonym (M)
    Anonym (Elise) skrev 2025-01-26 18:50:25 följande:
    Vilken konstig slutsats!

Hur vet du ens om TS har läst din fråga?

Är att logga ut, två timmar efter att man startat en tråd,  ett tecken på att man inte kan hantera sitt barns ångest?
    Alla får vi tycka vad vi vill. 
Svar på tråden Obligatorisk fjällenresa