• Anonym (Mamma)

Umgänge med barn med Autism diagnos

Vårat barn är 4 år gammal med en autism diagnos. Han kämpar vid umgänget med pappa. Han vill inte dit och när vi provar att pappa är här så vill han inte att pappa åker hem. Han får panik. Vi har flera hjälpmedel från habiliteringen som förbereder tider visuellt för hjälpa förbereda men det hjälper inte längre. 
    Kanske någon här inne som har några smarta tips eller kan berätta hur ni har gjort ? 
    Han är väldigt duktig med att fråga och dubbelkollar vilken ordning vi ska saker och ting, som ett eget sätt att få lite kontroll över situationen. Men det går liksom inte nu med umgänget. Varit så en tid. Innan gick det mkt bättre. 

• Svar på tråden Umgänge med barn med Autism diagnos
  • Anonym (M)

När pappa är på besök, hur väl förbereds barnet inför att det är dags för pappa att åka? Alltså hur långt i förväg, på vilket sätt? 

Är tanken att pappan så.småningom ska ha mer umgänge med barnet och kanske även kanske dela på boende så småningom? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2025-01-25 22:17:59 följande:

När pappa är på besök, hur väl förbereds barnet inför att det är dags för pappa att åka? Alltså hur långt i förväg, på vilket sätt? 

Är tanken att pappan så.småningom ska ha mer umgänge med barnet och kanske även kanske dela på boende så småningom? 

Vi har timestock/timer. Han har stenkoll med en sån för vi använder den dagligen i mkt annat. 
    Vi pratar med han och förklarar och han dubbelkollar/upprepar. 

Han har varann helg men sista tiden går det inte bra alls. 
  • Anonym (Lovisa)

Var sker överlämningen? Autister har ju ofta extra svårt med övergångar, så om överlämningen sker via förskolan kanske det kan gå lättare. Då blir det ju ingen extra övergång, utöver de nödvändiga. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lovisa) skrev 2025-01-25 22:37:58 följande:

Var sker överlämningen? Autister har ju ofta extra svårt med övergångar, så om överlämningen sker via förskolan kanske det kan gå lättare. Då blir det ju ingen extra övergång, utöver de nödvändiga. 

Ja då går det bättre. Åtminstone på fredagen. Men så tycker habiliteringen att vi ska ha mer umgänge så det inte går så lång tid emellan helgerna och oftast stannar han tills han ska sova men ibland går det inte. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-25 22:29:25 följande:
    Vi har timestock/timer. Han har stenkoll med en sån för vi använder den dagligen i mkt annat. 
    Vi pratar med han och förklarar och han dubbelkollar/upprepar. 

Han har varann helg men sista tiden går det inte bra alls. 
    Okej ja det låter ju bra. Hur är det när det är dags att åka blir det lätt att dem är mitt i något när pappan måste åka eller avslutas det i tid? Och är det samma tid varje gång för det kan spela roll också. 

Är det just lämningarna till pappa som varit problematiska när det varit hos honom? Du skrev till en annan att via fsk har funkat bättre? Spontant känns som att varannan helg kanske är för lite egentligen, det blir liksom ingen riktig rutin på det då, sen förstår jag ju att förutsättningarna kanske inte gör att det funkar på annat sätt. 

Jag vet när jag separerade var min autistiske son 5 så lite äldre än din, vi körde ett tag med schemat 2-2-3, men då blev det för hattigt och för sonen blev det för ostrukturerat skulle man kunna säga, så vi började med vv. Körde byte först på söndagar men det funkade dåligt så körde via förskolan sen och det funkade mycket bättre. Det blev tydligt bättre, byte samma dag varje vecka och på samma sätt och han fick dagen på sig att ställa om. Sen blev det ju märkbart så fort det blev annorlunda också, men detta har ju blivit enklare med tiden. Såklart är alla olika och har olika förutsättningar, detta är bara min erfarenhet. 

Just rutiner och förutsägbarhet är ju viktigt speciellt när det är saker som är svåra och/eller jobbiga. Att köra samma tid varje gång är ju en sak som kan hjälpa, köra samma rutin varje gång. 
  • Anonym (dottern)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-25 22:52:26 följande:
    Ja då går det bättre. Åtminstone på fredagen. Men så tycker habiliteringen att vi ska ha mer umgänge så det inte går så lång tid emellan helgerna och oftast stannar han tills han ska sova men ibland går det inte. 
    När min dotter med autism var i den åldern behövde hon en hej-då-rutin som innebar att hon själv "gick hem", så vi följde alltid pappa, kompisar, morföräldrar osv till grinden och sa hej då där och att vi skulle gå hem, pappa/kompis/mormor till sig och vi till oss. Det gick mycket bättre. Skulle ni kunna testa något sånt?
Svar på tråden Umgänge med barn med Autism diagnos