• Anonym (joltcola)

Vad är de för fel i dom flesta kommuner i sverige?

I min kommun är kommunens styrande helt knas. vi ska främja lokala butiker i centrum, men alla parkeringar tas bort eller hög taxa på betald p-avgift. Befolkningen ska öka, fler lägenheter byggs och byggs med för hög hyra i slutändan, befolkningen ska ju som sagt öka men jobben i kommunen minskar, hur går det ihop.?

• Svar på tråden Vad är de för fel i dom flesta kommuner i sverige?
  • Anonym (XXX)

Vilken kommun pratar du om?

• Anonym (Löjligt)

Jag läser i en kommuns grupp på Facebook om liknande saker. Kommuninvånarna förfasas över att det är så dyrt att parkera i centrum så därför vill man inte handla där utan åka till andra platser. 

Den här dyra avgiften kan handla om 20 kronor i timmen? Hur många timmar krävs det att hänga i i sådär 8 butiker? Och du pratar vi två-tre klädbutiker, en leksakaffär, en bokhandel, en blomsterbutik, en sminkbutik, en hårsalong och en butik för smycken. 

När man bygger nytt så kommer det kosta på hyran. Att bygga hus med bra material och seriösa arbetsvillkor för dom som arbetar kostar. När man lägger fram bygglov och alla kommuninvånare ska klaga och det blir rättsliga och utdragna processer blir också dyrt. Tycker du man ska låta skattebetalarna bekosta nya bostäder, för vem vill bygga ett hus i ett privat företag som ingen vill betala för sedan? 

• Anonym (joltcola)
    Anonym (XXX) skrev 2025-01-26 10:43:50 följande:

Vilken kommun pratar du om?

Låter min kommun vara anonym. ( inte för att dom förtjänar de ändå)
  • Anonym (XXX)
    Anonym (joltcola) skrev 2025-01-26 11:39:54 följande:
    Låter min kommun vara anonym. ( inte för att dom förtjänar de ändå)

Ja då blir ju hela diskussionen värdelös. 

Ingen vet hur det är i din kommun och vi har vara ditt ord på att det är så. Meningslöst att diskutera. 

• Anonym (Doing)
    Anonym (XXX) skrev 2025-01-26 11:44:36 följande:

Ja då blir ju hela diskussionen värdelös. 

Ingen vet hur det är i din kommun och vi har vara ditt ord på att det är så. Meningslöst att diskutera. 

TS ville ha exempel från andra kommuner... varför är det för meningslöst? Och varför är det viktigt att veta vilken kommun ts bor i?
  • Anonym (Doing)

I min kommun expanderas handelskvarteren (finns två) men det går ingen kollektivtrafik att tala om dit och infrastrukturen för gående i områdena är obefintlig, på en del ställen är det i princip omöjligt att promenera utan att riskera att bli påkörd. Det rimmar illa med kommunens tjat om att dra ner på bilåkandet, man måste liksom ta bilen till och med mellan affärerna i samma handelskvarter helt enkelt för att det är för farligt att gå med barnen. 

En annan knäpp grej är att det investeras massor för dyra sporter (ishall för hockey) samtidigt som de billigare sporterna (fotboll) prioriteras ner I satsningarna på ungdomsidrott. 

Annars är det en rätt bra kommun jag bor i. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Löjligt)
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-26 12:06:59 följande:

Det är bara att du börjar engagera dig och göra det bättre själv. Alltid lätt att sitta på läktaren och klaga.

Ja det är väldigt lätt att sitta som åskådare och säga hur allt ska vara. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Löjligt)
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-26 12:11:57 följande:
    Ja, verkligen. Så otroligt tröttsamt. Men jag misstänker att ts sitter på alla lösningar så då är det lika bra att börja engagera sig Drömmer
    Det ska var gratis parkering men ändå finnas parkeringsmöjligheter? 
  • Anonym (Doing)
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-26 12:06:59 följande:

Det är bara att du börjar engagera dig och göra det bättre själv. Alltid lätt att sitta på läktaren och klaga.

Nu vet ju du inget om vad ts gör/inte gör för att engagera sig i frågan....
    Och självklart får man klaga på saker som man stör sig på. Och man får klaga hur man vill. Att bara hålla käft och knyta näven i fickan när man ser något som man tycker är snett hjälper ju ändå mindre. 
  • Anonym (joltcola)
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-26 12:11:57 följande:
    Ja, verkligen. Så otroligt tröttsamt. Men jag misstänker att ts sitter på alla lösningar så då är det lika bra att börja engagera sig Drömmer
    I längden hjälper de ju inte speciellt mycket om man är en av dom få i kommunen som engagerar sig, i slutändan gör kommun politikerna ändå som dom vill.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Vad är de för fel i dom flesta kommuner i sverige?