• Anonym (Stressadmamma)

HJÄLP! Har jag förlorat min SGI?!

Hej! 

Jag är gravid för första gången och mår illa av hur mycket man måste hålla koll på
    ang. DGI, föräldrar dagar etc. 

Mitt problem: 
    Jag blev uppsagd pga av arbetsbrist och enligt pappret jag och chef skrivit på så är sista anställningsdagen 25/1, dvs en lördag. Jag jobbade dock fysiskt  bara t.o.m 24/1 som är en fredag.

Skrivit in mig på arbetsförmedlingen 26/1. Men vad räknas egentligen som min första arbetslösa dag? Är det efter fredagen för de är ju den dagen jag fysiskt jobbade sist eller är det dagen efter sista anställningsdag på pappret dvs. 26/1? 

Jag är rädd att jag förstört min SGI. Samtidigt läser jag på f-kassans hemsida att min SGI är skyddad 3 första månaderna och att jag SEN MÅSTE vara inskriven hos arbetsförmedligen? 

Finns det någon vänlig själ där ute som kan svara på dessa långa frågor? 

• Svar på tråden HJÄLP! Har jag förlorat min SGI?!
  • Anonym (J)

Om din anställning gick ut 26:e så är det väl den man går efter.

• Anonym (Stressadmamma)
    Anonym (J) skrev 2025-01-26 17:13:30 följande:

Om din anställning gick ut 26:e så är det väl den man går efter.

Den gick ut enligt uppsägningen 25/1. Men förstår inte hur det kan vara sista anställningsdag när det är en lördag? Därför undrar jag om inte det är så att det var fredagen som var min sista arbetsdag och därmed borde jag skrivit in mig på lördagen. 
  • Anonym (k)

Sista anställningsdag bör ändå vara just det. Du behöver inte jobba alla dagar för att vara anställd till ett visst datum. Hade du varit ledig eller sjuk hela veckan hade din sista anställningsdag varit 25/1 ändå.

• Anonym (Stressadmamma)
    Anonym (k) skrev 2025-01-26 17:59:56 följande:

Sista anställningsdag bör ändå vara just det. Du behöver inte jobba alla dagar för att vara anställd till ett visst datum. Hade du varit ledig eller sjuk hela veckan hade din sista anställningsdag varit 25/1 ändå.

Jag förstår. Tack snälla för ditt svar. Det låter logiskt! Hör bara så mycket skräckhistorier om f-kassan och SGI som hamnar på 0 pga små misstag och vill verkligen inte råka ut för det när man jobbat så hårt för en hög SGI. 

• Anonym (Anne)

Nu var det inte det frågan gällde. Men fult att sätta sista anställningsdag på lördagen. Har man veckoarbetstid och har fullgjort veckan, så bör man få lön för hela veckan. Inte bara till lördag.
    Där jag jobbar sätter vi alltid sista dan på söndagen, även om medarbetarna arbetat sin sista dag på fredagen (vanligtvis). 

• Anonym (Stressadmamma)
    Anonym (Anne) skrev 2025-01-27 08:22:43 följande:

Nu var det inte det frågan gällde. Men fult att sätta sista anställningsdag på lördagen. Har man veckoarbetstid och har fullgjort veckan, så bör man få lön för hela veckan. Inte bara till lördag.
    Där jag jobbar sätter vi alltid sista dan på söndagen, även om medarbetarna arbetat sin sista dag på fredagen (vanligtvis). 

Ja men jag har fortfarande fått betalt för 26 dagar denna månad alltså t.o.m söndag. Det var mitt fack som sa till min chef att det skulle göras så :/ 
  • Anonym (Anne)
    Anonym (Stressadmamma) skrev 2025-01-27 08:28:45 följande:
    Ja men jag har fortfarande fått betalt för 26 dagar denna månad alltså t.o.m söndag. Det var mitt fack som sa till min chef att det skulle göras så :/ 
    Ok, intressant. De har petat in lön för 26 dagar på 25 dagar? Smidigare då att lägga anställningen tom söndagen, då hade du inte fått glapp gentemot Arbetsförmedlingen heller.
    Men bra att de löste det med lönen ändå
  • Anonym (Libbsticka)

Det är lugnt!

Veckodag för avslutad anställning blir ju vad det blir- om du säger upp dig en random måndag i februari och har två månaders uppsägning så kan det klart bli vilken veckodag som helst.

Och då är det det som gäller oavsett vad ni kommer överens om rent praktiskt tills dess, t.ex. arbetsbefrielse någon del av uppsägningstiden eller att du kanske från början inte var schemalagd sista dagarna eller vad det nu är.

Dessutom är det så att man ska bedömas gynnsamt vad gäller SGI. Jag har själv överklagat F-kassans beslut (även om det var längesen) och fått SGI enligt min anställning även om den slutade två månader innan det kom en bebis.

Men sen när du är inne i den snurran och har börjat ta ut FP är det viktigt att inte ha några glapp, för då blir det nog svårare tror jag. Och från 2025 blir det också direktrapportering från företagen till F- kassan om VAB etc så det är viktigt att inte göra fel och riskera en avstängning.

• Anonym (Stressadmamma)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2025-01-27 08:57:32 följande:

Det är lugnt!

Veckodag för avslutad anställning blir ju vad det blir- om du säger upp dig en random måndag i februari och har två månaders uppsägning så kan det klart bli vilken veckodag som helst.

Och då är det det som gäller oavsett vad ni kommer överens om rent praktiskt tills dess, t.ex. arbetsbefrielse någon del av uppsägningstiden eller att du kanske från början inte var schemalagd sista dagarna eller vad det nu är.

Dessutom är det så att man ska bedömas gynnsamt vad gäller SGI. Jag har själv överklagat F-kassans beslut (även om det var längesen) och fått SGI enligt min anställning även om den slutade två månader innan det kom en bebis.

Men sen när du är inne i den snurran och har börjat ta ut FP är det viktigt att inte ha några glapp, för då blir det nog svårare tror jag. Och från 2025 blir det också direktrapportering från företagen till F- kassan om VAB etc så det är viktigt att inte göra fel och riskera en avstängning.

Så du tror i och med att min sista anställningsdag på pappret varit 25/1, så är 26/1 rätt dag att skriva in sig på? Inte att min sista fysiskt arbetande dag som var fredag och då skriva in sig på lördag?
  • Anonym (Stressadmamma)
    Anonym (Anne) skrev 2025-01-27 08:47:29 följande:
    Ok, intressant. De har petat in lön för 26 dagar på 25 dagar? Smidigare då att lägga anställningen tom söndagen, då hade du inte fått glapp gentemot Arbetsförmedlingen heller.
    Men bra att de löste det med lönen ändå
    Ja man kan ju tycka det. Men mitt problem är om jag skrivit in mig rätt dag och om de påverkat min SGI :/
  • Anonym (Fk)

När jag vart uppsagd en gång så glömde jag skriva in mig på arbetsförmedlingen på en gång utan det dröjde en vecka eller två men det blev absolut inga problem. SGIn är skyddad sålänge man gör det inom 3 månader. Så du kan vara helt lugn, ingenting kommer hända med den. 

Svar på tråden HJÄLP! Har jag förlorat min SGI?!