• Anonym (Miil)

Flickvän tog 2 veckor paus från förhållande

Jag började dejta en tjej i september 2024, och det gick väldigt bra. Vi blev kära och blev tillsammans. Hon är en fantastisk person, med ett väldigt gott hjärta, men hon har haft svårt att visa sin kärlek öppet. Hon har ofta sagt att tiden får utvisa, vilket jag förstår och respekterar.

Efter tre månader sa hon till mig att hon var min flickvän, men det hände efter en incident när mitt barn vaknade på natten. Samtidigt som hon blev frågvis och började uttrycka att hon kände sig stressad när barnet vaknade (det här har hänt vid två tillfällen, efter intima stunder). Jag blev lite frustrerad och ifrågasatte hennes reaktion. Då svarade hon på min fråga om vad vi var till varandra och sa att hon var min flickvän.

På grund av hennes sätt att inte visa kärlek på samma sätt som jag gör (jag förstår att alla är olika), började jag fråga henne ofta om hon älskade mig. Jag skickade också sms där jag sa att jag älskade henne, men jag ifrågasatte varför hon inte sa det eller skickade sms tillbaka. Till slut började jag känna att jag behövde bekräftelse hela tiden, och ibland sa jag att vi lika gärna kunde göra slut. Hon var alltid lugn och försvarade sig genom att säga att hon älskade mig, men att hon var dålig på att visa det.

Tiden gick, och vi hamnade ibland i samma diskussioner om detta.

Förra fredagen blev jag frustrerad när hon undvek att prata med mig och var kort i sina meddelanden. Till slut skrev hon att hon bryr sig om mig, men att hon kände sig stressad och inte orkar mer. Hon sa att hon behövde utrymme och ville ta en paus. Jag gick först inte med på det, men när hon sa att hon ville göra slut, började vi diskutera igen. Hon svarade inte på mina sms under hela eftermiddagen, men till slut svarade hon på telefon. Först ville hon göra slut, men ändrade sig och sa att hon ville ha paus, men att hon inte kunde lova något. Jag gick med på det, men nu står jag här, djupt förälskad, och mår väldigt dåligt eftersom jag inte vet vad utfallet blir.

Jag ringde henne i förrgår, men hon var inte så pratglad och ställde ett ultimatum: om jag inte ville ha paus, så var det slut, och om jag ville vänta på paus men trodde det skulle bli slut, då borde vi avsluta det direkt. I går hade vi ett samtal där jag lovade att inte vara ifrågasättande längre, men hon lät fortfarande sur. Efter mycket prat sa hon att hon såg för många rödflagg och inte orkar investera i förhållandet, samt att hon kände sig stressad. När jag föreslog att vi skulle ta paus, gick hon med på det, men efter ett långt samtal ändrade hon tonen. Jag förklarade att jag älskar henne och att jag skulle sluta med det som stressade henne. Hon menade att hon inte trodde att jag skulle förändras. Jag sa att jag inte kommer att ringa henne eller skicka sms på två veckor, för att visa henne att jag respekterar hennes behov och ge henne den paus hon efterfrågar.

Det känns väldigt tufft eftersom hon sa att hon inte kan lova något, men hon lovade att avbryta pausen om hon känner sig bättre, och att vi skulle träffas efter paus.

Nu står jag här, jag kan knappt sova, har svårt att äta och gråter eftersom jag är så djupt förälskad i henne. Jag har sagt det till henne också. Det är så svårt att veta vad jag ska göra just nu. Jag vet att det är bäst att ge henne tid och låta henne vara för att lugna sig, men jag är också osäker på vad som kommer att hända. Jag vill veta vad andra som har varit i liknande situationer tycker. Vad bör jag göra nu?

• Svar på tråden Flickvän tog 2 veckor paus från förhållande
  • Anonym (s)
    Anonym (Miil) skrev 2025-01-27 13:57:51 följande:

Men många säger hon kommer göra slut ändå vill inte det ska hända

Och då är din lösning att fortsätta som tidigare, dvs med det beteendet som gör att hon kommer att göra slut?

Hur tänkte du där?
  • Anonym (Jessica)

Du har redan ställt frågan till henne. 

Nu börjar jag med tycka att du är alldeles för på.

• Anonym (Jessica)

Här lägger folk ned tid och energi för att ge dig svar men inte ens ett svar får man, om man inte säger att du ska skicka till henne. 

Du kan ju åtminstone svara om du vill att någon ska svara i tråden 

• Lynx123

Fast det lär ju garanterat hända om du inte respekterar hennes önskemål.
  • molly50
    Anonym (Miil) skrev 2025-01-27 13:37:32 följande:

Nu vet jag att hon tagit paus, men vet inte hur klok det nu efter 3 dagar att skicka ett sms o skriva att jag tänker på henne och har insett att jag gjort fel och vill ändras för vi är alla olika. Vet inte hur smart det är. Vad tycker ni? 

Hör inte av dig allas,tycker jag. Ge henne tid nu och låt henne höra av sig när hon känner sig redo.
    Annars är risken att du skjuter henne ännu längre ifrån dig och att hon då gör slut,
  • molly50

Men risken för att hon ska göra slut ökar ju ju mer du hör av dig till henne.
  • molly50
    Anonym (Miil) skrev 2025-01-27 13:58:21 följande:

Inte så atr jag vill bomba 

Det spelar ingen roll. Om du hör av dig,om så bara en gång,så visar du ju att du inte respekterar hennes önskemål.
    Du skulle kanske behöva gå och prata med en psykolog eller så och få verktyg för att kunna hantera dina känslor,om du inte ens klarar av att vänta på henne i 2 veckor.
  • Anonym (Miil)
    molly50 skrev 2025-01-27 15:16:43 följande:
    Det spelar ingen roll. Om du hör av dig,om så bara en gång,så visar du ju att du inte respekterar hennes önskemål.
    Du skulle kanske behöva gå och prata med en psykolog eller så och få verktyg för att kunna hantera dina känslor,om du inte ens klarar av att vänta på henne i 2 veckor.
    Handlar inte om psykolog handlar om att man.är kär ksnske ska hå å vräka i mig 20 whisky flaskor iställett som andra gör
  • Anonym (Bert-Åke)
    molly50 skrev 2025-01-27 15:16:43 följande:
    Det kan vara kört med den här kvinnan. Men terapi är nog bra, med tanke på ditt nästa förhållande. Du måste försöka bli mer självförsörjande. En partner vill inte ha någon som är så behövande, så bekräftelsetorsk. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Miil) skrev 2025-01-27 15:23:55 följande:
    Handlar inte om psykolog handlar om att man.är kär ksnske ska hå å vräka i mig 20 whisky flaskor iställett som andra gör
    Jo, du behöver nog prata med någon 
  • Anonym (Jessica)

Att säga att man ska dricka alkohol för att dämpa sorg säger en hel del. Likaså att du inte kan varken äta eller sova. Låter inte så stabilt. 

Hur mår du i grunden egentligen? 

• Anonym (Jb)

Du har tyvärr varit på henne för mycket, hon känner sig kvävd av dig. Har du väntat på henne hela livet så.kan du vänta 2 veckor eller helst vänta tills hon hör av sig själv. Det är det bästa du kan göra just nu. Respektera det Hon har sagt till dig annars har du satt din sista potatis hos henne tyvärr. 

• deduu
    Du får ursäkta mig men du verkar faktiskt inte må så bra i detta. Det handlar inte om uttalandet whisky utan att du lägger extremt mycket energi på detta och verkar vara fullständigt utom dig när ni är ifrån varann. Det är inte hälsosamt. Vidare så säger du dels att du vet att du har en del röda flaggor, dels att du behandlat hennes "som en prinsessa". Jobba på självinsikten och bestäm dig, det kan inte vara både och där.
  • Anonym (Jessica)
    deduu skrev 2025-01-27 16:02:34 följande:
    Du får ursäkta mig men du verkar faktiskt inte må så bra i detta. Det handlar inte om uttalandet whisky utan att du lägger extremt mycket energi på detta och verkar vara fullständigt utom dig när ni är ifrån varann. Det är inte hälsosamt. Vidare så säger du dels att du vet att du har en del röda flaggor, dels att du behandlat hennes "som en prinsessa". Jobba på självinsikten och bestäm dig, det kan inte vara både och där.
    Vissa kan ju behandla tjejen som en prinsessa, men i nästa stund inte vara så bra. 
  • Anonym (Jessica)

Fast det känns så mest som något de gör för de vet att de gjort fel 

• molly50
    Ja,men att man är kär innebär ju inte att man har rätten att göra vad man vill.
    Om du känner att du behöver hälla i dig 20 whiskyflaskor så behöver du kanske ändå hjälp?
  • molly50
    Anonym (Bert-Åke) skrev 2025-01-27 15:24:00 följande:
    Det kan vara kört med den här kvinnan. Men terapi är nog bra, med tanke på ditt nästa förhållande. Du måste försöka bli mer självförsörjande. En partner vill inte ha någon som är så behövande, så bekräftelsetorsk. 
    Precis.
  • Studentpappa

Du verkar extremt needy så att hon vill ha space känns ju inte så konstigt..

Fortsätt likadant så är du definitivt singel inom kort.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Flickvän tog 2 veckor paus från förhållande