• Anonym (Fundersam)

Varför är tjejer så falska? 12år vänskap borta från ingenstans.

Hej!

Känner att jag behöver skriva av mig lite då en väldigt nära vän/kollega som jag har umgåtts med dagligen i 10år även träffats utanför jobbet ofta, vi har haft daglig kontakt helt enkelt på jobbet och i mobilen.

Vi båda är över 30+ och har haft en rolig vänskap som var nära att leda till ett förhållande men vi gick tillbaka till att vara vänner, för ett år sedan så slutade hon på jobbet och började jobba på ett annat jobb, vi pratade mer sällan och sågs inte lika ofta vilket är normalt, men hade fortsatt bra kontakt via mobilen, sågs ibland.

Hon har 2 barn sedan tidigare, hon inledde en relation med en kille från vårat tidigare jobb som har flertal diagnoser, hans mamma skjutsar han till jobbet då han har förlorat körkortet x antal gånger samt att han inte kan ha en egen lägenhet själv, killen fyller 29år, hon 37år.

Det som gör mig chockad är inte valet av kille, många kvinnor vill rädda värdelösa män, det som gör mig chockad är att hon sa upp kontankten eller slutade svara i längre perioder (2-3v svarstid från 1dag innan), jag kan även tänka mig att han inte vill att vi ska träffas längre pga av hans osäkerhet och aldrig dejtat nåogn tjej innan,  jag fick även reda på att hon är gravid,

Jag förstår att jag borde glömma henne och be henne dra åt hel.... men 10år dagligen är en brutalt lång tid för mig och vi har båda hjälpt varandra med att flytta och gtejja och jag har även hjälpt hennes barn mycket med spel och andra saker i livet.

Hur kom ni över bra vänner som svikit er?

• Svar på tråden Varför är tjejer så falska? 12år vänskap borta från ingenstans.
  • Anonym (Kanske)

Låter som att hennes man kanske inte går med på att ha en manlig vän. Bara en tanke. 

Eller så har hon bara fullt upp och inte tid längre.Tyvärr inte helt ovanligt att kvinnor bryter kontakt när de skaffar familj etc.

• Anonym (imperfekt)

Det är väl bara att låta det svida ett tag och hitta andra kontakter, tyvärr.

Går ju inte att tvinga någon att umgås med en. Ibland klickar inte personkemin med partnern, ibland är det andra saker.

Jag var deppig av och till i tio år när en nära vän distanserade sig men ibland växer man ifrån varandra och uppenbarligen fanns inte tid till mig längre. Många har begränsad social ork också och med en ny partner kommer nya vänner till den personen som ska pusslas in att träffa.

• Tecum

Du ska varken glömma henne eller be henne dra åt h-e. Hon har sina skäl, antagligen är hennes man svartsjuk och har bett henne att bryta med dig, vilket hon gör rätt i då ens partner och relation går före vänner. Ni kanske kan ta upp er kontakt igen i framtiden.
    Men visst borde hon sagt som det är, inte bara ghosta dig.

Ärligt talat låter du lite svartsjuk men du har ju haft chansen i tio år...

• Anonym (Lilli)

Det här är sådant som händer om vänner träffar en ny och är gravid. Jag har själv råkat ut för det flera gånger. Men vänner kommer och går, that´s life. Och hennes nya vill kanske inte att hon har manliga bekanta? 

Jag kan ha fel, men jag tror att du är lite svartsjuk och bitter, eftersom det nu är någon annan som hon delar glädje och bekymmer med. Men det är hennes val, och inte så mycket att göra åt. Vi har alla någon gång släppt kontakten med gamla vänner, och kanske att du har gjort samma sak själv men som du har förträngt?

• Anonym (Granbarr)

Denna historia känner jag igen.. du har skrivit förut... av det du berättade då så var dom flesta överens om att du är svartsjuk. 

Men OM det är så att killen är en ännu värre kille som på riktigt bestämmer vilka hon får umgås med så får du kanske tänka om i att hon sviker dig.... 

• Anonym (Isabelle)
    Tecum skrev 2025-01-27 17:07:36 följande:

Du ska varken glömma henne eller be henne dra åt h-e. Hon har sina skäl, antagligen är hennes man svartsjuk och har bett henne att bryta med dig, vilket hon gör rätt i då ens partner och relation går före vänner. Ni kanske kan ta upp er kontakt igen i framtiden.

Visst kan man ta en relation framför vänner men då ska det finnas själ. Att bara rakt av be sin partner bryta med vissa vänner utan anledning skulle jag ifrågasätta. Låter Narcissistiskt. Enbart svartsjuka tycker inte jag är en särskilt ok anledning. Men om där finns bra själ, visst. Taskigt isf.  Har man varit tighta vänner i så många år tycker jag det är ok att fråga om det hänt något? Visst kan man "göra slut" med vänner. Man kan säga det, låta kontakten dö ut osv. Ibland vill kanske inte personen vill bryta kontakt men man kanske har fullt upp i livet med massa annat. Ens sätt och intensitet på att umgås och göras kan förändras mrn fortfarande vara vänner. En nära vän till mig som jag umgåtts med i 10-15+ år med hade jag såklart pratat med. Väldigt märkligt annars tycker jag. Man kan också faktiskt bara gå vidare.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Isabelle) skrev 2025-01-27 19:39:51 följande:
    Visst kan man ta en relation framför vänner men då ska det finnas själ. Att bara rakt av be sin partner bryta med vissa vänner utan anledning skulle jag ifrågasätta. Låter Narcissistiskt. Enbart svartsjuka tycker inte jag är en särskilt ok anledning. Men om där finns bra själ, visst. Taskigt isf.  Har man varit tighta vänner i så många år tycker jag det är ok att fråga om det hänt något? Visst kan man "göra slut" med vänner. Man kan säga det, låta kontakten dö ut osv. Ibland vill kanske inte personen vill bryta kontakt men man kanske har fullt upp i livet med massa annat. Ens sätt och intensitet på att umgås och göras kan förändras mrn fortfarande vara vänner. En nära vän till mig som jag umgåtts med i 10-15+ år med hade jag såklart pratat med. Väldigt märkligt annars tycker jag. Man kan också faktiskt bara gå vidare.
    Tack för ett vettigt inlägg, det jag inte riktigt förstår är att man bara kan försvinna efter såpass många år när vi har delat halva livet ihop? att man inte får svar längre eller dröjer med svar flera veckor och sedan svarar man och sedan är det 3veckor igen utan svar.

så jag frågade rakt ut, vill du inte träffas mer eller prata så kan du väl skriva det? men då fick jag tillbaka att hon hade en jobbig tid men sedan tog det flera veckor igen att svara, tycker det är otroligt fegt att inte bara säga som det är, med tanke på att vi har delat otroligt mycket under dessa 10år på jobb och utan jobb.

denna lilla kille som har jobbat på vårat jobb har jagat henne i 10år, men eftersom han just är en liten pojke som bott hemma hos mamma och aldrig någonsin gjort något med livet så har alla tjejer ratat honom, men tillslut så blev det kärlek, konstigt nog..

Ville bara höra hur ni andra tänker i denna situation, då jag personligen efter 30+ skulle aldrig någonsin tvinga någon partner att avsluta vänskap eller linknande.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Granbarr) skrev 2025-01-27 19:24:55 följande:

Denna historia känner jag igen.. du har skrivit förut... av det du berättade då så var dom flesta överens om att du är svartsjuk. 

Men OM det är så att killen är en ännu värre kille som på riktigt bestämmer vilka hon får umgås med så får du kanske tänka om i att hon sviker dig.... 

Berätta för mig hur det är svartsjuka? har du någonsin haft kompisar i 10år som du har umgåtts med dagligen i vuxen ålder?

svartsjuka... yea right,,, du måste va riktigt efterbliven som inte kan se utanför din box..

att man klipper kontakt bara för att man skaffar partner, det är riktigt efterblivet.
  • Anonym (Fundersam)

Berätta för mig hur det är svartsjuka? har du någonsin haft kompisar i 10år som du har umgåtts med dagligen i vuxen ålder?

svartsjuka... yea right,,, du måste va riktigt efterbliven som inte kan se utanför din box..

att man klipper kontakt bara för att man skaffar partner, det är riktigt efterblivet.
  • Anonym (Fundersam)

• Anonym (Fundersam)

Som jag skrev så ville jag inte dejta en 2barns mamma så nej tack, du låter sjukt gammal och har skev bild, man säger absolut inte upp kontankten med folk bara för att man skaffar partner, men du är väl helt svensk där man sitter endast med 1 partner och inga andra människor i ditt liv.

Livet är lite större än så för många människor.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-27 21:19:23 följande:

Ingen vet hur mannen påverkar henne.
  • Anonym (Hm)

Håller med
  • Anonym (Hm)

Även män kan göra så för övrigt.

• Anonym (Isabelle)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-27 21:16:19 följande:
    Tack för ett vettigt inlägg, det jag inte riktigt förstår är att man bara kan försvinna efter såpass många år när vi har delat halva livet ihop? att man inte får svar längre eller dröjer med svar flera veckor och sedan svarar man och sedan är det 3veckor igen utan svar.

så jag frågade rakt ut, vill du inte träffas mer eller prata så kan du väl skriva det? men då fick jag tillbaka att hon hade en jobbig tid men sedan tog det flera veckor igen att svara, tycker det är otroligt fegt att inte bara säga som det är, med tanke på att vi har delat otroligt mycket under dessa 10år på jobb och utan jobb.

denna lilla kille som har jobbat på vårat jobb har jagat henne i 10år, men eftersom han just är en liten pojke som bott hemma hos mamma och aldrig någonsin gjort något med livet så har alla tjejer ratat honom, men tillslut så blev det kärlek, konstigt nog..

Ville bara höra hur ni andra tänker i denna situation, då jag personligen efter 30+ skulle aldrig någonsin tvinga någon partner att avsluta vänskap eller linknande.
    Ja, det är konstigt. Förstår att det är jobbigt just när ni stått varannan så väldigt nära under så många år. Du har iofs redan frågat henne men du kan ta det med henne igen. Sedan får du nog släppa det tyvärr. Hon har kanske som hon säger mycket i livet och kan inte höras lika ofta.  Går i perioder. Men du kan ju låta henne höra av sig istället.

Att känna svartsjuka samtidigt som du känner dig sårad tycker inte jag är något konstigt. Det hade du lika gärna kunnat känna ifall hon blev tight vän med någon annan och struntade i dig och er relation. Naturlig reaktion om man stått varann så nära och hörts dagligen. Behöver inte betyda du vill bli ihop med henne.
  • Anonym (O)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-27 21:19:22 följande:

Med tanke på ditt språkbruk och resonemang här kan jag förstå att någon klipper kontakten med dig. Det har nog inte med deras nya partner att göra utan kan nog finnas andra orsaker.
  • Anonym (Lilli)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-27 21:19:22 följande:

Detta var ett klassiskt Flashbacksvar. 
Svar på tråden Varför är tjejer så falska? 12år vänskap borta från ingenstans.