• Anonym (m)

Skäms för att jag studerar på vuxenutbildningen

Ja, det gör jag. 
    Det är så skämmigt, för jsg vill inte vara en sådan person som studerar där. Lite skämmigt att behöva studera på komvux. 
    Jag känner mig efterbliven. 
    Till mitt försvar, så har jag NPF, så skolsituationen var svår. 

• Svar på tråden Skäms för att jag studerar på vuxenutbildningen
  • EnAnonumius
    Anonym (m) skrev 2025-01-28 08:15:28 följande:
    Jodå, det är ett försvar.
    Att ha npf gör det extra svårt i skolan-ser du inte det själv?
    Det finns så många med NPF som klara skolan galant faktiskt, samtidigt som det finns det de som saknar NPF diagnos kan ha det hjävligt kämpigt. Inget är hugget i sten..

Nej jag förnekar INTE att de med NPF kan ha det svårt. Men jag ser det inte som ett "försvar". Förklaring kan jag se det som, men inte ett försvar. För man är inte sin diagnos s.a.s. Utan även de med diagnos är individer också.

Men förlåt att jag försökte uppmuntra dig samtidigt. Visste ju inte att man skulle få ett jävla drygt, och tyket försvar kring det jag ansåg inte är ett försvar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (m)
    EnAnonumius skrev 2025-01-28 09:46:58 följande:
    Det finns så många med NPF som klara skolan galant faktiskt, samtidigt som det finns det de som saknar NPF diagnos kan ha det hjävligt kämpigt. Inget är hugget i sten..

Nej jag förnekar INTE att de med NPF kan ha det svårt. Men jag ser det inte som ett "försvar". Förklaring kan jag se det som, men inte ett försvar. För man är inte sin diagnos s.a.s. Utan även de med diagnos är individer också.

Men förlåt att jag försökte uppmuntra dig samtidigt. Visste ju inte att man skulle få ett jävla drygt, och tyket försvar kring det jag ansåg inte är ett försvar.
    Men herregud. Ja, det är rätt det du skriver, att personer med npf kan klara skolan galant, och de utan kan ha svårt. 

Men det är fakta, att personer med npf BRUKAR ha det svårare. Inte alltid, men BRUKAR, vad är det så svårt med att förstå det? 
  • Hjelm

Skäms aldrig för att du lär dig saker och vill utvecklas, oavsett när i livet.

• Anonym (Marina)

Ska du skämmas över något ska det väl vara för att du ser ner på personer som studerar där, inklusive dig själv tydligen.

• EnAnonumius
    Anonym (m) skrev 2025-01-28 09:52:34 följande:
    Men herregud. Ja, det är rätt det du skriver, att personer med npf kan klara skolan galant, och de utan kan ha svårt. 

Men det är fakta, att personer med npf BRUKAR ha det svårare. Inte alltid, men BRUKAR, vad är det så svårt med att förstå det? 
    Och jag är jäkligt tacksam att MAJORITETEN av de som har NPF inte är lika uppkäftiga och tykna som du är.

Jag har in te förnekat någonstans att de med NPF skulle kunna ha det svårt p.g.a av sin diagnos. Det hade du sett också om du inte hade skaffat dig, en "hang up" enbart på att jag inte ser NPF som ett "försvar".
    Så din kommentar om "brukar ha svårare, vad är det så svårt att se det", är bara direkt kontraproduktivt från din sida.

• Anonym (m)
    EnAnonumius skrev 2025-01-28 12:32:12 följande:
    Och jag är jäkligt tacksam att MAJORITETEN av de som har NPF inte är lika uppkäftiga och tykna som du är.

Jag har in te förnekat någonstans att de med NPF skulle kunna ha det svårt p.g.a av sin diagnos. Det hade du sett också om du inte hade skaffat dig, en "hang up" enbart på att jag inte ser NPF som ett "försvar".
    Så din kommentar om "brukar ha svårare, vad är det så svårt att se det", är bara direkt kontraproduktivt från din sida.
    Du fattar ju inte. 
    Npf brukar göra det svårare än jämnåriga-sedan finns det såklart undantag. 
  • EnAnonumius
    Anonym (m) skrev 2025-01-28 12:34:54 följande:
    Du fattar ju inte. 
    Npf brukar göra det svårare än jämnåriga-sedan finns det såklart undantag. 
    Jag fattar inte? Vad är det jag inte fattar enligt dig?

Jag skriver detta igen, jag skall skriva så långsamt det bara går så du hinner med att läsa.

Jag har aldrig förnekat at NPF kan göra det svårare i skolan.

Så varför fortsätter du att tjata om att jag förnekar något, jag aldrig hart förnekat?

Vad vill du komma med detta tjat som saknar förankring i verkligheten? 
  • Anonym (Plugga)

Jag pluggade in en del av gymnasieexamen på komvux. Sedan var jag ett par år på universitet. Jobbade. Nu är jag tillbaks igen på komvux för att jag vill byta riktning.
    Se det som en fin möjlighet som kan öppna nya dörrar för dig i framtiden.

• Anonym (Elof)

Jag är relativt ung och har förtidspension.
    Att du pluggar på vuxenutbildningen är absolut inget att skämmas för, tro vi mig det finns värre öden.

Lycka till!

• Anonym (Kör på)

Komvux ser jag som en behörighetsprocess. Jag har gått dit mellan yrkes- och universitetsstudier.

• burleskburkläsk

Att inte gå KomVux alls, hur kändes det om att gå där får dig att känna dig efterbliven ?

KomVux för mig var tråkigt men välbehövt...vi var nästan 30 pers, helt övertygad om att ingen kände sig efterbliven.

Varför skämmas??

• Anonym (m)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-13 00:36:01 följande:

Att inte gå KomVux alls, hur kändes det om att gå där får dig att känna dig efterbliven ?

KomVux för mig var tråkigt men välbehövt...vi var nästan 30 pers, helt övertygad om att ingen kände sig efterbliven.

Varför skämmas??

För att jag fick för många underkänt. 
  • Xenia
    Anonym (m) skrev 2025-01-27 22:12:25 följande:
    Skäms för att jag studerar på vuxenutbildningen

Ja, det gör jag. 
    Det är så skämmigt, för jsg vill inte vara en sådan person som studerar där. Lite skämmigt att behöva studera på komvux. 
    Jag känner mig efterbliven. 
    Till mitt försvar, så har jag NPF, så skolsituationen var svår. 

Den av mig fetade meningen är det enda du behöver skämmas för.

Anser du att de som studerar på vuxenutbildning är en sämre sort? Eller anser du att de som har NPF är en sämre sort?

Inbillar du dig att de som studerar på Komvux är efterblivna, dvs förståndshandikappade? Är det så du ser på dina klasskamrater?

Om det är just att du har NPF som du tycker är skämmigt så finns det många andra orsaker att man går på vuxenutbildning. De var omogna och struntade i pluggandet men nu har de mognat och vill läsa upp betygen. De har upptäckt att de vill satsa på en viss högskoleutbildning och måste komplettera med att läsa in vissa ämnen. De är invandrare och kan inte arbeta med vad de jobbade med i hemlandet, så därför läser de in en utbildning till ett bristyrke. Som många av de mördade i Örebro gjorde (de läste undersköterskeutbildning).

Inte för att du behövar skämmas för att ha NPF heller, men där är det många som har fördomar. Men att det är skämmigt att läsa på Komvux, den fördomen är det nog bara du som har.
  • burleskburkläsk
    Anonym (m) skrev 2025-02-13 00:39:50 följande:
    För att jag fick för många underkänt. 
    Men för det behöver du inte skämmas, sträck på dig och gör ditt bästa!

Det kommer säkert gå galant! 💪
Svar på tråden Skäms för att jag studerar på vuxenutbildningen