Anonym (m) skrev 2025-01-27 22:12:25 följande:
Skäms för att jag studerar på vuxenutbildningen
Ja, det gör jag.
Det är så skämmigt, för jsg vill inte vara en sådan person som studerar där. Lite skämmigt att behöva studera på komvux.
Jag känner mig efterbliven.
Till mitt försvar, så har jag NPF, så skolsituationen var svår.
Den av mig fetade meningen är det enda du behöver skämmas för.
Anser du att de som studerar på vuxenutbildning är en sämre sort? Eller anser du att de som har NPF är en sämre sort?
Inbillar du dig att de som studerar på Komvux är efterblivna, dvs förståndshandikappade? Är det så du ser på dina klasskamrater?
Om det är just att du har NPF som du tycker är skämmigt så finns det många andra orsaker att man går på vuxenutbildning. De var omogna och struntade i pluggandet men nu har de mognat och vill läsa upp betygen. De har upptäckt att de vill satsa på en viss högskoleutbildning och måste komplettera med att läsa in vissa ämnen. De är invandrare och kan inte arbeta med vad de jobbade med i hemlandet, så därför läser de in en utbildning till ett bristyrke. Som många av de mördade i Örebro gjorde (de läste undersköterskeutbildning).
Inte för att du behövar skämmas för att ha NPF heller, men där är det många som har fördomar. Men att det är skämmigt att läsa på Komvux, den fördomen är det nog bara du som har.