• Steffqw

Skaffa barn nr 2 och studera innan, efter, emellan?

Jag och min man har en 2 åring hemma. Jag har vart mammaledig i 2 år. Är sugen på att börja plugga och inte komma tillbaka till mitt gamla jobb. Men är också sugen på att skaffa ett till barn.

Jag blir 34 i år och mannen 39 år. Jag är inte så sugen att ha mer än 4 år mellan syskonen. Tänker att det blir annars ett sådant glapp. Men självklart funkar det med fler år mellan.

Jag funderar lite hur man bör tänka och skulle vilja höra hur ni gjort/skulle gjort/tänker.

1. jag börjar plugga till hösten och läser 3 år. Börjar jobba sen efter studierna och Under tiden jag börjar jobba försöker bli gravid.
    2. blir gravid i år och börjar plugga efter mammaledighet med barn nr 2. jag kommer få ta all mammaledighet.
    3. börjar utbildning och får barn under studierna. Tar mammaledigt och tar upp studierna efter mammaledighete.

• Svar på tråden Skaffa barn nr 2 och studera innan, efter, emellan?
  • Anonym (Studieplaner)

Hej! 
    Jag kan inte ge några tips men är i lite samma tankar.

Vi har försökt få vårt första barn nu i ett år men utan att lyckas, planen var från början att jag skulle vara föräldraledig och sedan börja plugga.

Nu verkar det inte bli så eftersom att vi verkar ha svårt att bli gravida. Jag känner att jag verkligen vill läsa en till utbildning och tänker, varför vänta? Nu så kanske det inte är samma problem för er, men vem vet hur länge det tar tills man faktiskt blir gravid?

Så nu tänker jag att jag kör igång att plugga och så får det bli ett litet avbrott mitt i studierna. Jag har tidigare pluggat och upplever det som väldigt flexibelt. Jag tror att det är en ganska bra lösning om man vill kunna tillbringa mycket tid med sina barn i låg ålder

Jag vet inte om det hjälpte dig men tänkte jag kunde dela med mig om hur mitt resonemang går. Hade vart kul att höra lite mer hur du också tänker ☺️

Svar på tråden Skaffa barn nr 2 och studera innan, efter, emellan?