• Anonym (Vet ej)

Misstänker att min sambo dricker i smyg

Jag börjar oroa mig att min sambo dricker i smyg. Anledningen är att jag var borta igår kväll och sov inte hemma och idag så ser jag att den vinbox vi hade hemma är tom. Jag vet att den nästan var halvfull innan jag åkte för jag använde nämligen vin när jag lagade mat. Sen hittade jag två tomma ölburkar som jag vet stod i kylen innan. Eftersom jag redan hade fått mina misstankar så tänkte jag att jag ska smaka på whiskyn vi hade hemma och mycket riktigt. Smakade i princip bara vatten. Har lagt in den i frysen för att se om den fryser men det var nyss så tar ju ett tag. 
    Jag vet att hon mår väldigt dåligt just nu över många saker så det är inte omöjligt om hon har tagit till alkoholen. 
    Det jobbigaste är att vi har två små barn och det känns väldigt olustigt om hon sitter och dricker när hon är ensam med dem. 
    Jag älskar denna kvinna så oerhört mycket och vill bara att hon ska få den hjälpen hon behöver för jag vill leva med henne. 
    Jag har inte konfronterasät henne än, men jag är ganska så säker på att hon kommer förneka det och bli arg på mig. Vad ska jag göra? Jag går under känner jag.

• Svar på tråden Misstänker att min sambo dricker i smyg
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Vet ej) skrev 2025-01-28 18:47:32 följande:
    Ja nej det är klart att det inte finns nån annan som har druckit det, om hon inte har haft nån över som hon inte har berättat om. Men ska ta upp det med henne för barnen måste gå först. Och hon får i såna fall ett val. Att söka hjälp eller så blir det separation och då kommer jag ju inte våga lämna barnen hos henne. 
    Precis, men om hon ser till att hålla sig nykter kan barnen så klart vara hos henne och till dess går det ändå att ha umgänge!

Men, även om hon försöker skylla på att hon minsann hade "Carro" eller nån brutta på besök så förklarar det inte varför det försvunnit sådana mängder och verkligen inte varför man skulle smygsupa av whiskeyn och vattna ur den. Sanningen är väl snarare att hon då kommer att försöka få någon tjejkompis att ljuga för sig.
  • Anonym (Vet ej)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-28 18:59:30 följande:
    Precis, men om hon ser till att hålla sig nykter kan barnen så klart vara hos henne och till dess går det ändå att ha umgänge!

Men, även om hon försöker skylla på att hon minsann hade "Carro" eller nån brutta på besök så förklarar det inte varför det försvunnit sådana mängder och verkligen inte varför man skulle smygsupa av whiskeyn och vattna ur den. Sanningen är väl snarare att hon då kommer att försöka få någon tjejkompis att ljuga för sig.
    Fan va sjukt att en av hennes bästa vänner heter just det. Haha
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-28 17:59:49 följande:
    Så gaslighting och aggressioner som maktmedel. Kolla på sidan Varningstecken, hon kör säkert fler metoder också.

Låt henne inte snacka omkull dig, stå fast vid vad du vet är sant och rätt. Förklara att ni måste kunna samarbeta om ni ska kunna rädda er familj, för det är vad det handlar om nu. Du kan inte lämna dina barn ensamma med henne längre, frågan är om ni kan fortsätta vara en familj om hon är en alkoholist som inte vill bli bättre.
    Varför tar du för givet att hon är alkoholist?
    Ja nej det är klart att det inte finns nån annan som har druckit det, om hon inte har haft nån över som hon inte har berättat om. Men ska ta upp det med henne för barnen måste gå först. Och hon får i såna fall ett val. Att söka hjälp eller så blir det separation och då kommer jag ju inte våga lämna barnen hos henne. 
    Om hon dricker tillfälligt för att livet är tufft behöver det inte alls innebära att hon behöver söka hjälp.

-----------

Jag blir så trött på folk här som är så fördömande!
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Va?) skrev 2025-01-28 19:11:24 följande:
    Om hon dricker tillfälligt för att livet är tufft behöver det inte alls innebära att hon behöver söka hjälp.

-----------

Smygsupande i de där mängderna, då är man alkoholist.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-01-28 19:18:12 följande:
    Smygsupande i de där mängderna, då är man alkoholist.
    Rättare sagt, hon KAN vara alkoholist.
  • Anonym (Vet ej)
    Anonym (Va?) skrev 2025-01-28 19:11:24 följande:

-----------

Jag har inte sagt att hon är alkoholist, men om man känner att man måste ta till flaskan när det är jobbigt då anser jag att man har nåt problem med alkohol i alla fall. Det är bara min åsikt. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Vet ej) skrev 2025-01-28 19:28:29 följande:
    Jag har inte sagt att hon är alkoholist, men om man känner att man måste ta till flaskan när det är jobbigt då anser jag att man har nåt problem med alkohol i alla fall. Det är bara min åsikt. 
    Är det ett tillfälligt problem, en engångsföreteelse?
  • Anonym (Vet ej)
    Anonym (Va?) skrev 2025-01-28 20:01:21 följande:
    Hon har haft perioder tidigare när hon har druckit mer än vanligt och jag har upptäckt att hon har smugit med det. Dock har hon aldrig erkänt, men det är uppenbart. 
  • Anonym (Vet ej)

Tog ut whiskeyn ur frysen. Stenfrusen... 

• Just Precis

Ja alltså du behöver ju prata med henne, oavsett hur hennes känslor för dig är.

Annars har du ju redan gett upp på henne och er relation.

Bryr man sig om någon tar man itu med problemen, hur sårigt det än är. 

• Tukt

Jag tycker du ska skynda långsamt om det inte är ett akut läge där hon är redlös med barnen. Försök håll koll och skriv upp dina iakttagelser. Försök ha lite oregelbundna tider och kom hem lite slumpvis för att se hur det ser ut hemma då.
    Sedan får du fundera på rätt läge, kanske också ta hjälp av någon terapeut för att klura ut bästa vägen.

• Anonym (?)
    Anonym (Vet ej) skrev 2025-01-28 20:33:08 följande:

Tog ut whiskeyn ur frysen. Stenfrusen... 

Måste vara en sjuhelvetes frys som stenfryser en virre!
  • Anonym (J)
    Anonym (Va?) skrev 2025-01-28 20:01:21 följande:
    Som att det spelar någon roll 
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2025-01-28 20:41:55 följande:
    Måste vara en sjuhelvetes frys som stenfryser en virre!
    Var ju vatten i den skrev han
  • Anonym (Knasen)

Att hon smyger med det är stor(!) varningsflagg. 
    Har erfarenhet av flera personer med alkoholism i familjen/släkten. Många tror att det handlar om mängden som dricks när det till största del handlar om beteendet. Varför man dricker, hur man dricker, när man dricker, vem man är när man inte dricker (om man hela tiden tänker på att få dricka när man är nykter), om man försöker dölja det osv. Samt vad det blir för konsekvenser för en själv och andra. 

Att dricka för att lindra dåligt mående har nog alla gjort någon enstaka gång. Det är när man gör det oftare och oftare, så att det blir en vana, som det är problem. Och det ÄR alkoholism. 

Pratar utifrån egen erfarenhet här men jag tror att hon kanske t.om dricker mer än det ni har hemma/det du har koll på att ni köpt in. Att hon köper eget som hon smusslar med. Och har hon inte gjort det än så kommer det. 

Du behöver såklart lyfta detta med henne, men var beredd på att hon kommer förneka att hon har problem. Du kommer mest troligt behöva ta hjälp från utomstående. Eller ställa ultimatum. Agera snabbt! Låt det inte gå för långt. Ställer du ultimatum måste du vara beredd att genomföra dom. 

• Tukt

Alltså, lägger man starksprit i frysen och det är kallt nog, fryser ju vattnet i den och lämnar en mer koncentrerad sprit. Som i det här förmodligen dracks upp. Kvar är fruset vatten.

• Anonym (Hej)
    Tukt skrev 2025-01-28 22:42:20 följande:

Alltså, lägger man starksprit i frysen och det är kallt nog, fryser ju vattnet i den och lämnar en mer koncentrerad sprit. Som i det här förmodligen dracks upp. Kvar är fruset vatten.

Nej, sprit sänker frystemperaturen för vattnet, så det separerar inte. Det är samma med glykol i en bils kylare. det är ju inte så att vattnet fryser till is medan glykolen förblir flytande, utan frystemperaturen sjunker.
  • Tukt
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-28 22:59:24 följande:
    Nej, sprit sänker frystemperaturen för vattnet, så det separerar inte. Det är samma med glykol i en bils kylare. det är ju inte så att vattnet fryser till is medan glykolen förblir flytande, utan frystemperaturen sjunker.
    Det låter logiskt, men av egen erfarenhet har jag haft den typen av separering från varandra. 
  • Anonym (Va?)
    Anonym (J) skrev 2025-01-28 20:45:17 följande:
    Som att det spelar någon roll 
    Det spelar en avgörande roll.
Svar på tråden Misstänker att min sambo dricker i smyg