• Anonym (Snnnonum)

HJÄLP! Tacka nej till jobb efter att ha tackat ja?

jag Har sökt två jobb och blivit erbjuden båda två och har panik! Vill välja de jobbet som jag inte tackat ja till än..
    nr 1, blev jag erbjuden först och jobbb nr 2 ringde och sa att dom är intresserade! Så har inte fått de jobbet än men får de antagligen om jag vill. 

jag har tackat ja till jobb nr1 på telefon, och dom sa bara lite snabbt vad lönen skulle vara och frågade om jag var intressead av o börja jobba där. jag svarar ja då jag behöver ett jobb.  Även tagit alkohol test för just de jobbet.
    men nu har jag fått erbjudande på de andra jobbet som jag mycket mer vill ha, plus att de är mycket bättre lön och jag vet inte vad jag ska göra? 
    kan jag säga nej utan att bli skadestånds skyldig? har ju inte skrivit på kontrakt utan bara muntligt sagt ja och fått Mejl om att de kommer skrivas på anställningsavtal första dagen.
    kan jag ångra mig efter att ha sagt ja På telefon? 

• Svar på tråden HJÄLP! Tacka nej till jobb efter att ha tackat ja?
  • Anonym (E)

Ring bara och säg att du inte längre är intresserad av tjänsten men tackar för att de ville ge dig chansen. Du blir inte skadeståndsskyldig.

• Anonym (Ellen)

Jag har gjort det en gång och det kändes jobbigt att ringa det samtalet, men det löste sig fint. De var tacksamma att jag hörde av mig så snabbt ändå, för då kunde de direkt plocka upp övriga kandidater som legat bra till och gå vidare i rekryteringen. 

• Elis73

Kontakta dem så fort du kan och säg att du ångrat dig. En muntligt avtal gäller också, men sannolikheten för att de ska välja att börja bråka om det är väldigt låg. Eftersom de kanske nu snabbt kan välja en annan kandidat, så blir det ingen stor sak. (Som arbetsgivare väntar man med att ge negativt besked till andra kandidater innan allt är klart med den man valt.)

Skulle arbetsgivaren gå i taket och säga att nu får du stå ditt kast, så får du hantera det därifrån. I värsta fall säga upp dig direkt och sluta efter uppsägningstiden. Då kan du göra upp med det andra jobbet som du hellre vill ha att du kan börja det datum din uppsägningstid löper ut. 

Ju snabbare du agerar, desto mer sannolikt att ni löser det utan konflikt. 

Ingen arbetsgivare vill fullfölja en rekrytering med en person som säger upp sig dag 1. Kostar bara massa pengar. 

Ta hjälp av facket om det verkar uppstå en konflikt.

• Anonym (U)

Försäkra dig först om att du verkligen är erbjuden jobbet. Förklara att du även fått ett annat erbjudande och därför behöver tydliga besked för att kunna vara hygglig och snabbt meddela de andra. 

Sen ringer du genast de du tackat ja till och ber om ursäkt för besväret och säger som det är. 

På mitt jobb hade vi en tjej som jobbade bara tre månader, dvs uppsägningstiden. Hon hade hunnit skriva på papper när det andra erbjudandet - som var en mer avancerad och högavlönad tjänst - dök upp. Jag hörde inga sura ord om henne. Visst, det blev lite jobbigt för oss, men alla förstod. 

Svar på tråden HJÄLP! Tacka nej till jobb efter att ha tackat ja?