• Anonym (Lisa)

Pappan till barnen förstör mitt liv

Hej. Jag separerade från barnens pappa för ungefär 1,5år sedan. Det blev en ganska smutsig separation där kvinnojoureren och socialtjänsten blev inblandad då han ville göra allt för att förstöra mitt liv. Han är spelmissbrukare och har väl egentligen alltid vart det, ibland värre ibland bättre.

Men han har en skev bild gällande pengar. Dessvärre har vi ett billån tillsammans, men han äger bilen och även kör den. Han står som huvudlåntagare och jag medlåntagare. Men den senaste tiden har han slutat betala för sig. Vilket gör att jag får hem fakturorna och även får betala, vilket han vet att jag gör. Han fortsätter alltså att försöka göra mitt liv till ett helvete då jag inte tjänar så bra och ibland måste vända på varenda krona, medan han lever livet. 

Det är även jag som står för alla köp till barnen, med diverse kläder och så. 

Vad gör jag? Står och fortsätter titta på medan han lever sitt liv och jag ständigt får kämpa för att få livet att gå ihop ekonomiskt? Medan han sakta men säkert förstör för mig. 

Att tillägga är att han tjänar dubbelt så mycket som mig, men tänker bara på sig själv. Han har även skulder hos kronofogde.

• Svar på tråden Pappan till barnen förstör mitt liv
  • Anonym (Lisa)
    Wikströmskan skrev 2025-01-29 11:32:28 följande:

Ok så trots att du visste allt detta om honom så valde du att skaffa barn med han? ! Så fruktansvärt oansvarigt. Du verkar ha extremt dåligt omdöme och mannen verkar fullständigt störs, ingen av er borde ha barn ni borde båda bli steriliserade så ni inte kan föröka er ytterligare. Synd man inte gör så i Sverige längre för många idioter borde verkligen inte föröka sig. stackars barn. 

Det må också vara synd att såna som du får tillbringa din tid på internet här i Sverige. Jag kan garantera dig att mina barn mår bättre än du någonsin har gjort. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Stina) skrev 2025-01-29 08:37:25 följande:

Sen tycker jag inte att du ska tänka att han lever livet och har gott om pengar. Har han ett spelberoende så kan han vara fattig som en kyrkråtta trots bra lön. Folk med ett beroende mår sällan bra. Inte för att det är synd om honom för det men det kan hjälpa att tänka att han mår skit och är stressad över ekonomin han också. Han mår förhoppningsvis så dåligt som han förtjänar. Du är vinnaren här.

Jag har försökt att tänka så och försöker att tänka så, men det är svårt. Hade han bara sträck ut en hand hade jag gjort allt för att försöka hjälpa honom.  Tack! 🙏🏼
  • Anonym (Beklagar)

För en spelmissbrukare räcker aldrig pengarna till.
    Verkligen svårt. Dricker han också? 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Beklagar) skrev 2025-01-29 11:53:15 följande:

För en spelmissbrukare räcker aldrig pengarna till.
    Verkligen svårt. Dricker han också? 

ja, det gör han. Vet inte i vilka mängder men när jag lämnat barnen där står det alltid en öl framme 

• Mammaa44
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-29 12:11:14 följande:

ja, det gör han. Vet inte i vilka mängder men när jag lämnat barnen där står det alltid en öl framme 

Har du funderat på att göra en orosanmälan? 
  • Anonym (Lisa)
    Mammaa44 skrev 2025-01-29 13:32:46 följande:
    Har du funderat på att göra en orosanmälan? 
    Ja det har jag, jag har väl egentligen bara väntat och hoppats på att det ska bli bättre. Men jag har insett att det aldrig kommer att bli det. Jag har ringt familjerätten idag och väntar på att få återkoppling, hoppas på att dom ringer imorgon. 
  • Anonym (Lisa)
    Tow2Mater skrev 2025-01-29 13:32:46 följande:

Be KF beslagta bilen.

Kan dom göra det? trots att han behöver den i jobbet samt skjutsa barn till förskolan?
  • Anonym (JB)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-01-29 08:02:18 följande:
    Tack för svar, förstår att jag ändå har ett ansvar att betala för bilen även om det svider. Och dessutom när jag vet att hans pappa även lånar bilen då även han har skulder hos kronofogden. Då jag betalar för någonting som ger nytta till alla andra.. 

Kan jag begära underhåll även om dom bor varannan vecka samt halva barnbidraget får jag och det kommer han inte vilja skriva över på mig. Eller kan man begära att få det från försäkringskassa?
    Skvallra för KF att hans pappa är den som använder bilen då. Skrattande
  • Anonym (Myran)
    Anonym (JB) skrev 2025-01-30 12:50:05 följande:
    Skvallra för KF att hans pappa är den som använder bilen då. Skrattande
    Fast det är väll väldigt dumt. Då tar KF bilen när han åker i den. Säljer den och betalar av pappans skulder till kronofgoden och kvar står ts med lån men utan bil som pengarna är lånade till. Då kommer det bli ännu svårare att bli av med lånet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Myran) skrev 2025-01-30 12:57:32 följande:
    Fast det är väll väldigt dumt. Då tar KF bilen när han åker i den. Säljer den och betalar av pappans skulder till kronofgoden och kvar står ts med lån men utan bil som pengarna är lånade till. Då kommer det bli ännu svårare att bli av med lånet.
    Alternativet är ju så mycket mer lockande - att TS fortsätter betala tills hela bilskulden är betald och pappan är en nöjd bilägare, allt medan han fortsätter använda bilen helt gratis under tiden.
  • hmm77

men om han har skulder på kronofogden så kan han inte ha mer i lön än vad du har som har har löneutmätning

• Anonym (Ja med)

Har varit /är lite i samma sits som du TS. Mitt ex tjänar väldigt bra. Egen företagare och pengarna rullar in. 

Första året efter separationen visade han noll intresse I att ha sina barn. Jag har en undersköterkelön. Han skulle betala minsta underhåll han kunde men gjorde inte ens det. Ibland swisha han typ 153 kr. Löljsummor för att vara elak. Jag valde vägen att inte ens kommentera. Han fick vackert hållas. Jag gav honom inget i gensvar. Jag gav mig tusan på att klara mig själv. Barnen har mestadels bott hos mig. Nivån blir så låg att jag har vägrat sjunka dit. Det får stå för honom. 

• Anonym (Beklagar)
    Anonym (Ja med) skrev 2025-01-30 22:12:56 följande:

Har varit /är lite i samma sits som du TS. Mitt ex tjänar väldigt bra. Egen företagare och pengarna rullar in. 

Första året efter separationen visade han noll intresse I att ha sina barn. Jag har en undersköterkelön. Han skulle betala minsta underhåll han kunde men gjorde inte ens det. Ibland swisha han typ 153 kr. Löljsummor för att vara elak. Jag valde vägen att inte ens kommentera. Han fick vackert hållas. Jag gav honom inget i gensvar. Jag gav mig tusan på att klara mig själv. Barnen har mestadels bott hos mig. Nivån blir så låg att jag har vägrat sjunka dit. Det får stå för honom. 

Starkt av dig att klara av det. Tyvärr vanligare att någon efter en separation försöker göra livet så fattigt som möjligt för den andre, och det är nog nio ggr av tio män som beter sig så.
Svar på tråden Pappan till barnen förstör mitt liv