Anonym (Bonus) skrev 2025-01-29 09:21:50 följande:
Hur har relationen mellan bonussyskon/tidigare bonusförälder varit efter separation?
Ni som levt i långa relationer. 10+ år med bonusbarn i bilden som bott större delen med er. Hur har er relation varit efter separationen? Min sambo har funnits med sedan sonen var 3 år. Han har ingen relation till sin biologiska pappa utan ser min sambo som sin pappa. Han är nu i tonåren och kallar honom pappa och de har en relation som är förälder-barn. Han har även barn sedan tidigare och jag är deras bonusmamma. De har en relation till sin biologiska mamma, men de har alltid bott heltid hos oss så i vardagen är jag som deras mamma. De är också i tonåren men kallar inte mig för mamma. Barnen är som riktiga syskon relationsmässigt.
Ni som haft det så. Hur har det blivit efter en separation?
Inte förälder men lev i två "styvfamiljer" under uppväxten.
Mina föräldrar skilde sig när jag var ca 7 år, mamma gifte snabbt om sig och vi bodde med hennes nya man. De skildes sen när jag var ca 20 år. Jag har en fin kontakt med min styvpappa, han är en fantastisk person och jag tycker mycket om honom. Han är min extrapappa och extramorfar till mina barn. Hans barn var äldre än mig och bodde mest med sin mamma (det var 80-tal, så de flesta gjorde nog så). Jag träffar dem ibland, de är trevliga, men jag ser dem inte som syskon eller familj.
Min pappa träffade många kvinnor under åren efter skilsmässan, men sin fru som han är gift med nu träffade han när jag var ca 15 år. Hon är inte nån särskilt trevlig person och vi har aldrig kommit varandra nära. Framför allt så var det nog för att jag var äldre och inte så intresserad av styvfamilj, och för att jag inte bodde så mycket hos pappa. Hennes barn var rätt snorkiga mot mig och jag undvek att åka till pappa efter ett tag.
Nu när jag är vuxen så ser jag inte henne eller hennes barn som familj, vi träffas väl nån gång ibland på släktträffar, men har sällan nåt med varandra att göra. Om hon och pappa skulle skiljas så skulle jag nog aldrig träffa nån av dem mer.