• Anonym (Lena)

El pris lampa snälla hjälp

Ska på föreningsmöte o är otroligt trött på vissa av medlemmarna som försöker roffa åt sig så mycket de kan.

vad kan 2st lampor på en fasad kosta som är tända mellan 16-04 varje dag vinterhalvåret?

vet inte vilken watt de har så räkna med det ni tror så jag har ett hum om det är 100kr eller 10000kr per år❤️

• Svar på tråden El pris lampa snälla hjälp
  • MsM84

Det beror helt på vad för sorts lampa det är, men det är inte mer än hundralappar oavsett. I extremfallet och det skulle vara 2 st 60w lampor (gammaldags starka lampor) så skulle det bli 0,12 kw x 12h x 180 dagar x 2 kr (med ett antagande om högt elpris i din region) = 518 kr. Är det LED lampor är det sannolikt max 10% av kostnaden.

• Anonym (Lena)

Det är led sedan vet jag inte hur starka de är de kräver föreningen på 2000 eller 1000 kr per år kommer inte ihåg exakt! Men även om det är 1000kr så är det ju lite mycket ???

bara en del av alla saker de gör 

• Anonym (Martin)
    OBS! Räknat på 100W lampa under 1 helt år, priset gissar jag.

Räkna ut elförbrukning för din produkt

Effekt Watt:  (1-10000)

Min elkostnad/kWh:  Kr (0.1-10000)

Används antal timmar/dag:  (1-24)

Resultat! 

Din produkts elförbrukning kostar  1.8 kr  per dag
    Din produkts elförbrukning kostar  12.6 kr  per vecka 
    Din produkts elförbrukning kostar  54.75 kr  per månad 
    Din produkts elförbrukning kostar  657 kr  per år 

Beräknat på följande data: 
    Produkteffekt: 100 Watt = 0.1 kw 
    Mitt elpris: 1.5 kr/kWh 
    Användningstid: 12 h
  • Anonym (O)

Är det rejäla lampor som lyser upp en gårdsplan eller små lampetter som hjälper en att hitta dörren? Det kan vara rätt stor skillnad där.

• Anonym (Lena)
    Anonym (O) skrev 2025-01-29 15:59:51 följande:

Är det rejäla lampor som lyser upp en gårdsplan eller små lampetter som hjälper en att hitta dörren? Det kan vara rätt stor skillnad där.

Det är lampor på fasad!
  • Anonym (O)
    Anonym (Lena) skrev 2025-01-29 16:27:14 följande:
    Det är lampor på fasad!
    Jo, men jag undrar hur mycket de lyser upp, alltså hur starka de är, inte var de är fästa.
  • Anonym (O)
    Anonym (O) skrev 2025-01-29 16:36:58 följande:
    Jo, men jag undrar hur mycket de lyser upp, alltså hur starka de är, inte var de är fästa.
    För att förtydliga ytterligare. 

Är det en liten mysig lampa vid en dörr och en liten mysig lampa vid en annan dörr eller två starka lampor högt uppe på väggen som lyser upp området utanför byggnaden?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (O) skrev 2025-01-29 16:40:26 följande:
    För att förtydliga ytterligare. 

Är det en liten mysig lampa vid en dörr och en liten mysig lampa vid en annan dörr eller två starka lampor högt uppe på väggen som lyser upp området utanför byggnaden?
    Det är 5 watt säger sambon va blir det på ett år
  • Anonym (O)
    Anonym (Lena) skrev 2025-01-29 16:50:46 följande:
    Två femwattslampor som är tända halva dygnet under halva året förbrukar 22kWh. Är de tända dygnet runt, året runt så blir det 88kWh.

Så det borde inte gå på mer än några tior. Absolut max ett par hundra, ifall de är tända hela året.
  • Aniiee
    Anonym (Lena) skrev 2025-01-29 16:50:46 följande:
    En hundring kanske. Ta (Martin) s uträkning I den gula rutan och dela på 20. Och om det bara är på vinterhalvåret kan du ju dela den summan på 2. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden El pris lampa snälla hjälp