• Anonym (Särbo)

Han är typ bästa vän med sina barn och vice versa

Hej.
    Min särbo har typ sedan ett halvår tillbaka börjat umgås mer och mer med sina barn/ungdomar där hemma. 
    Han har 2 söner och 1 dotter. Sönerna är i åldrarna 16 och 18 och dottern är 13. 

Han har börjat umgås med dom på ett helt nytt sätt. Inte vara det gör vardagliga. 
    Vi har vart ihop i 3 år och i början så hade dom varannan vecka hos mamma/pappa men nu kommer dom och går lite som dom vill och veckorna hos vilken förälder dom är hos har uppenbarligen längre inte lika stor betydelse. Men tidigare så ringde dom isåfall innan och sa att dom kanske skulle kika förbi om det inte var pappa-vecka så han var beredd på att någon kanske dök upp rätt som det var men nu ringer dom inte ens innan dom isåfall åker dit utan bara somsagt kommer och går lite olika från dag till dag  och tydligen är det absolut helt okej för deras föräldrar. Min särbo säger bara att dom är så pass stora nu och att det bara är kul att dom vill vara hos honom så ofta och att han bara tycker det är Nice att dom har sån frihet och gör som dom vill nu när ena sonen har moppebil & kör på sina syskon. 
    Det har lett till dom senaste 4-5 månaderna att det blir svårt att vara både spontan och planera inför helg och träffar då han inte vet om han har barnen eller inte och om barnen är där så vill han först se vad eller om dom tänkt göra något ihop innan han bestämmer något konkret med mig. Det känns även som att ju äldre barnen blir kan han likaväl hänga med dom på samma sätt nästan som han hänger med vänner. Han pratar om sönerna framförallt som att dom är gudar och höjer dom till skyarna och det nästan lyser om honom när han pratar om dom, precis som att han har sina söner som förebilder och bästavänner vilket blir lite skumt. Han nöjer sig liksom med att umgås med barnen 24/7 och barnen är dom enda han verkar tänkà på i sin närhet. Och ju mer han är med barnen desto mer vill barnen vara med/hos honom för uppenbarligen har dom ju kul ihop och kommer väldigt bra överens men barnen i 16-18 års åldern verkar mer intresserade numera att hänga med sin pappa om helgerna och kvällarnà än egna polare. Kan bara se till mig själv och jag hade nästan den bäst tiden med mina tjejkompisar när jag var äldre tonåring och ville sällan sitta fastklistrad med mamma och pappa. 

Detta kanske låter som avundsjuka, det är det inte. Det är bara att jag kan inte sära på om detta är fullt normalt att en pappa och tonårssöner är bästa bästa vänner och gör ALLT ihop eller om det är udda? 

Kunde inte låta bli att fråga min särbo när han började snacka om planer framåt med sina barn om hans äldsta son inte brukar vilja umgås med kompisarna i klassen eller andra vänner som tex på nyår, helger etc men han sa att jodå han har få men bra vänner men att HAN själv är tacksam så länge dom vill vara med honom så pass mycket som nu. 

En sak att höja sina barn till skyarna men känns nästan som att han ser upp till dom på det sätt han pratar och hela hans värld är bara vad han och hans barn ska hitta på. Det var liksom ett annat slags liv när dom verkligen bodde varannan vecka för då hade även min särbo ett annat liv. Vi kunde ha middagar med grannar, åka iväg på tu man hand, planera semestrar långt i förväg, ha sex  i soffan mitt på blanka dagen, laga mat till oss två - men nu är det som att den tiden är förbi. 
    Vad gör jag Och har jag rimliga känslor kring detta?

• Svar på tråden Han är typ bästa vän med sina barn och vice versa
  • Anonym (Särbo)

Det är inte det att jag tycker att han INTE är eller ska vara en fortsatt bra pappa. Det är att jag tycker han någonstans gör fel mot även sig själv och sitt privatliv i långa loppet. 

Jag försöker se livet och dess relationer och tillhörande aktiviteter och tillfällen som tårtbitar. 
    Man behöver inte lägga all energi på en tårtbit och mer eller mindre avstyra och se bort resten. 
    Den dagen hans snart vuxna barn flyttar ut så kommer han ju stå där mer eller mindre ensam, just för att han bortsåg vänner i samma ålder, kärlekslivet för att han var för upptagen med att se till sina vuxna barns behov stup i kvarten. Han tränar liksom inte ens längre för att han tycker att den tiden kan gå till sina barn istället. Och till och med i företaget han har har han börjat använda sina barn som kollegor mer eller mindre utanför deras skola då han sätter dom i uppgifter att hjälpa till med etc. Så det är ju knappast så att tiden med barnen inte finns tillräckligt och att det är därför han måste maxa och prioritera tiden med dom hela tiden, tvärtom. Istället så är hans vuxna barn det enda han verkar ha glädje utav och dom utav honom. Inte heller sunt i långa loppet att barnen blir så beroende eller få pappa som allra bästavän i 16-18 års åldern så att dom tappar intresset för andra vänner och kontakter. 
    Till och med en kväll när han och jag inte hade träffats på 2 veckor pga praktiska skäl och jag hade längtat efter hans närhet super mycket så tog vi in på hotell i närheten av stan för att lyxa till det lite (i min värld inte bli störd mitt i en romantisk middag tex) SÅ ringer hans äldsta son och frågar vart han är. Trots det mamma-vecka. Når min särbo då svarar att han sitter på hotellets restaurang och äter med mig så frågar barnet om han får komma förbi och äta med oss, och innan ens jag hinner säga mitt så svarar hans pappa att det går utomordentligt bra såklart och att han är välkommen. 

Sååååå, nu kanske ni fattar lite mer?

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Särbo) skrev 2025-01-30 14:58:27 följande:

Det är inte det att jag tycker att han INTE är eller ska vara en fortsatt bra pappa. Det är att jag tycker han någonstans gör fel mot även sig själv och sitt privatliv i långa loppet. 

Jag försöker se livet och dess relationer och tillhörande aktiviteter och tillfällen som tårtbitar. 
    Man behöver inte lägga all energi på en tårtbit och mer eller mindre avstyra och se bort resten. 
    Den dagen hans snart vuxna barn flyttar ut så kommer han ju stå där mer eller mindre ensam, just för att han bortsåg vänner i samma ålder, kärlekslivet för att han var för upptagen med att se till sina vuxna barns behov stup i kvarten. Han tränar liksom inte ens längre för att han tycker att den tiden kan gå till sina barn istället. Och till och med i företaget han har har han börjat använda sina barn som kollegor mer eller mindre utanför deras skola då han sätter dom i uppgifter att hjälpa till med etc. Så det är ju knappast så att tiden med barnen inte finns tillräckligt och att det är därför han måste maxa och prioritera tiden med dom hela tiden, tvärtom. Istället så är hans vuxna barn det enda han verkar ha glädje utav och dom utav honom. Inte heller sunt i långa loppet att barnen blir så beroende eller få pappa som allra bästavän i 16-18 års åldern så att dom tappar intresset för andra vänner och kontakter. 
    Till och med en kväll när han och jag inte hade träffats på 2 veckor pga praktiska skäl och jag hade längtat efter hans närhet super mycket så tog vi in på hotell i närheten av stan för att lyxa till det lite (i min värld inte bli störd mitt i en romantisk middag tex) SÅ ringer hans äldsta son och frågar vart han är. Trots det mamma-vecka. Når min särbo då svarar att han sitter på hotellets restaurang och äter med mig så frågar barnet om han får komma förbi och äta med oss, och innan ens jag hinner säga mitt så svarar hans pappa att det går utomordentligt bra såklart och att han är välkommen. 

Jag förstår precis hur du menar. Om man vill ha en romantisk relation så måste man även prioritera den.

Men detta är en sådan typisk tråd där man inte ska hålla med trådstartaren, för man kan alltid kontra med att barnen ska alltid komma först. 

Du får fundera på om detta är någon du vill ha en relation med.
  • Anonym (du)

I långa loppet? Menar du då utifrån att hans relation med dig blir sämre? För utifrån relationen med barnen finns ju inget att förlora, tids nog lämnar barnen hemmet och kommer inte att komma lika ofta. Och vadå gör fel mot sig själv, hur kan han göra fel mot sig själv när han väljer vem ha vill vill umgås med? Låter snarare som en omskrivning för att du tycker att han gör fel mot dig. 

Och att se livet i tårtbitar, ja, det är kanske inte en så vettig livssyn, den kanske du har fått med dig av din dysfunktionella familjesituation där du var tvungen att dela upp ditt liv på det sättet. Det betyder inte att det är bra eller att andra borde tänka likadant. Finns ingen som säger att barnen blir beroende av honom bara för att de umgås intensivt just nu. Det har varit det normala upplägget under långa perioder förr i historien. 

Du låter bara svartsjuk på att han vill tillbringa mycket tid med sina barn. Och om han bjuder in dem tom på er romantiska middag så låter det tyvärr som att han inte är så himla intresserad av romantisk tid med dig. Kanske är där det klämmer egentligen?
  • Anders1970

Hej,

Ni måste sätta lite spelregler och att det du och din särbo som först sätter er agenda dvs. ex. "Vad som händer till helgen"

Även att din särbo inte svarar pangbom i telefon när ni umgås och stämmer av med dig om ni plötsligt skall ta emot barnen.

Du måste lägga fram det mjukt o logiskt till din särbo och inte hamna i tjafs eller konflikt.

• Anonym (Tjejen)

Nej, jag kan faktiskt inte säga att jag helt gör det. Hans barn är en del av honom, han kommer aldrig att vara som du. Det där låter som en kul grej för mig som har mina tonåringar inflätade i mitt liv. Dom är underhållande egna individer som bidrar toppenbra socialt. Dom hade förstått när de är dags att lämna hotellmiddagen där, hade inte stannat så länge heller eftersom dom har mkt annat i sina liv och blir rastlösa.
  • Anonym (du)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-01-30 15:39:32 följande:
    Nej, jag kan faktiskt inte säga att jag helt gör det. Hans barn är en del av honom, han kommer aldrig att vara som du. Det där låter som en kul grej för mig som har mina tonåringar inflätade i mitt liv. Dom är underhållande egna individer som bidrar toppenbra socialt. Dom hade förstått när de är dags att lämna hotellmiddagen där, hade inte stannat så länge heller eftersom dom har mkt annat i sina liv och blir rastlösa.
    Håller helt med dig!

Mina egna barn närmar sig vuxen ålder och de blir ju mer och mer roliga och trevliga personer som jag umgås med för att jag trivs med dom, inte bara som förälder. 

Att pappan bjuder in dem på en romantisk middag låter ju inte helt vanligt. Men då snarar utifrån att han inte verkar ha behov av romantisk egentid med TS, inte utifrån att barnen skulle kräva något. Hade ju varit enkelt för mannen att säga till barnet att det inte passade just då. Men han valde att inte göra det. 

Tyvärr så är det nog så att mannen inte är lika engagerad i TS längre, men har inte orkat meddela det, eller försöker få TS att tröttna och ta steget att avveckla relationen. 
  • Anonym (du)
    Anders1970 skrev 2025-01-30 15:38:41 följande:

Hej,

Ni måste sätta lite spelregler och att det du och din särbo som först sätter er agenda dvs. ex. "Vad som händer till helgen"

Även att din särbo inte svarar pangbom i telefon när ni umgås och stämmer av med dig om ni plötsligt skall ta emot barnen.

Du måste lägga fram det mjukt o logiskt till din särbo och inte hamna i tjafs eller konflikt.

Det är ju inte säkert att mannen vill ha den typen av spelregler och begränsa sitt umgänge med sina barn eller nån annan viktig person i sitt liv. Det är inget TS kan kräva, men TS kan ju bestämma om hon ställer upp på upplägget eller inte. 
  • Mrs Moneybags

Jag tror mest ni har helt olika syn på hur man umgås med sina barn och hur man lever ett liv med delad vårdnad. Tror du att han kommer ändra sig? Om inte, så blir det nog tufft för er i långa loppet. 

Jag känner igen mig i din man, nu är jag inte separerad (ännu) men jag skulle nog känna och tänka som han. Men då kanske han inte skulle ha gett sig in i en relation heller, för hans värld är full med hans barn just nu. 

Han reagerar ungefär som att du vore barnens mamma, för då vore det ju helt naturligt att er son kom och åt en bit mat med er om ni var på stan.  
  • Anonym (Olika)

Men du det där sista låter helgalet och definitivt inte ok. Har man en relation måste man faktiskt prioritera den. vill han ens ha en relation just nu? Sätt ner foten.
  • Anonym (Va?)

JAg hade inte stannat med den mannen.

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Tjejen) skrev 2025-01-30 15:39:32 följande:
    Men de hade inte förstått att de inte skulle komma dit överhuvudtaget och du skulle själv inte förstå att din partner kanske vill ha egentid med dig?
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-01-30 16:48:19 följande:
    Men de hade inte förstått att de inte skulle komma dit överhuvudtaget och du skulle själv inte förstå att din partner kanske vill ha egentid med dig?
    Jo, det hade inte varit troligt att dom hade velat dyka upp alls, det hade varit förvånande. Men om det hade hänt. Det hade berott på vilken partner, om det är någon jag vet tycker mina barn är kul att umgås med så hade jag kunnat tänka att det skulle vara roligt. Har ett ex som blev svartsjuk på barnen, det höll inte av flera orsaker.
  • Anonym (Va?)
    Precis.

Varför ska hans ungar vara med när ts och mannen myser på restaurang öht?
  • Just Precis

Jag har svårt att se hur det du beskriver skulle vara skadligt för vare sig mannen eller barnen, det låter snarare härligt, men självklart är det skadligt för en romantisk relation att aldrig få egentid.

Jag lever ihop med den man som jag har barn med, och barnen är det mest magiska som finns i mitt liv, men jag skulle ändå inte älska att barnen dök upp på vår romantiska middag om dessa skedde sällan - och det skulle inte min man heller. 

Att din särbo inte/aldrig prioriterar egentid med dig är problemet TS, inte hans känslor för eller relation till barnen. Jag tror att det är en viktig distinktion att göra, inte minst om du vill lyfta detta med honom. 

• Anders1970
    Anonym (du) skrev 2025-01-30 15:49:39 följande:
    Det är ju inte säkert att mannen vill ha den typen av spelregler och begränsa sitt umgänge med sina barn eller nån annan viktig person i sitt liv. Det är inget TS kan kräva, men TS kan ju bestämma om hon ställer upp på upplägget eller inte. 
    Sant det du skriver, med hon kan lyfta och prata om det. Nu är det ju komsi komsa, som vädret. 
  • Anonym (XXXXX)
    Anders1970 skrev 2025-01-30 20:28:05 följande:
    Sant det du skriver, med hon kan lyfta och prata om det. Nu är det ju komsi komsa, som vädret. 
    comme ci comme ça
  • Anonym (du)
    Fast det beror ju helt på hur mannen la fram det i telefon. Om ha sa "NN och jag sitter på restaurangen och käkar lite, du kan väl komma förbi och äta lite du med?" Varför skulle då barnet veta att TS inte ville att barnet skulle komma? Mannen borde såklart ha kollat med TS, eller inte bjudit in barnet om det inte var läge. Men barnet kunde väl knappast veta?

Och mannen kanske inte är så sugen på egentid med TS, det verkar vara där skon klämmer. Han väljer bort TS alltmer, kanske för att han börjar tröttna. Men istället för att diskutera den frågan så försöker TS få det till att det är barnen som är problemet. 
  • Anonym (du)
    Anders1970 skrev 2025-01-30 20:28:05 följande:
    Exakt, ingen av dem verkar öppna för att diskutera saker med varandra. 
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (du) skrev 2025-01-31 08:35:59 följande:
    Fast det beror ju helt på hur mannen la fram det i telefon. Om ha sa "NN och jag sitter på restaurangen och käkar lite, du kan väl komma förbi och äta lite du med?" Varför skulle då barnet veta att TS inte ville att barnet skulle komma? Mannen borde såklart ha kollat med TS, eller inte bjudit in barnet om det inte var läge. Men barnet kunde väl knappast veta?

Och mannen kanske inte är så sugen på egentid med TS, det verkar vara där skon klämmer. Han väljer bort TS alltmer, kanske för att han börjar tröttna. Men istället för att diskutera den frågan så försöker TS få det till att det är barnen som är problemet. 

Har inte läst att TS skyller på barnen. Men vill man ha en kärleksrelation så måste man även prioritera den, och det är det TS känner att han inte gör. 

Tycker att många i tråden tycker att mannen gör rätt, men de tar inte i beaktande att han faktiskt även har en kärleksrelation. 

TS får väl bestämma sig om detta är någon hon vill fortsätta med, han verkar i alla fall inte bry sig så mkt, men vill ändå både ha kakan och äta den. 

• Anonym (du)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-01-31 08:43:20 följande:

Har inte läst att TS skyller på barnen. Men vill man ha en kärleksrelation så måste man även prioritera den, och det är det TS känner att han inte gör. 

Tycker att många i tråden tycker att mannen gör rätt, men de tar inte i beaktande att han faktiskt även har en kärleksrelation. 

TS får väl bestämma sig om detta är någon hon vill fortsätta med, han verkar i alla fall inte bry sig så mkt, men vill ändå både ha kakan och äta den. 

TS antyder att barnen inte borde ha vilja vara hos sin pappa så ofta, och att det är onormalt av tonåringar att vilja umgås med sin förälder.

Att problemet är mannens prioriteringar är ju uppenbart. Men TS kanske inte vill inse att det handlar om att mannen inte längre vill lika mycket längre. Det är ju fegt av honom att inte säga det i så fall, men många människor är ju fega i relationer. 

Exakt, TS får bestämma om detta är någon hon kan acceptera. Mannen får bestämma om han vill ha TS tillräckligt för att prioritera henne mer. Om de inte är överens så är kanske relationen över. 
Svar på tråden Han är typ bästa vän med sina barn och vice versa