• Anonym (L)

Pojknamn till namnet Astrid

Har en dotter på två år som heter Astrid. Vi väntar nu en pojke till sommaren och behöver hjälp med pojknamn som passar bra/klingar bra med namnet Astrid (behöver ej börja på samma bokstav).

Vad tycker ni om namnen Alfred och August? Passar något av dessa namn bättre med Astrid? Förknippar ni namnen med något? Vilket av dessa namn föredrar ni? vill gärna höra både positiva och negativa åsikter.

Kom gärna även med fler förslag på pojknamn. Tack!

• Svar på tråden Pojknamn till namnet Astrid
  • Anonym (qwerty)
    Agne är ett gammalt fornnordiskt namn som passar fint med Astrid.Andra fornnordiska namn, Leif, Björn, Rode

Men av era två gillade jag Alfred bäst
  • Anonym (A A)

August är jättefint, det hade vi på vår lista.
    Sen blev det en Albin och en Adrian istället
    Andra namn som passar med Astrid:

Astrid & Olle
    Astrid & Sigge
    Astrid & Eskil
    Astrid & Edvin
    Astrid & Fabian
    Astrid & Sam
    Astrid & Ture
    Astrid & Frej
    Astrid & Hugo 

Favoriterna är nog Ture och Edvin. Lycka till!

• Anonym (Julia)

Arvid, var min första tanke. Eller Tore.

Gunnar tycker jag om personligen, så det föreslår jag alltid. :) Men namnen ni tänkt på är också fina! 

• Hjelm

Alla pojknamn som förknippas med samma generation som Astrid passar väl (Axel, Gunnar, Nils etc), liksom de klassiska namnen som aldrig hamnat ur modet, som Erik och Karl.

• Anonym (L)

Tack för bra svar. Inte tänkt tanken innan att Astrid och Alfred är för lika namn men så kanske det är 🤔 Vad tycker ni? Är namnen för lika? vi hade arvid som förslag tidigare men tyckte dock Astrid och Arvid var lite för lika, men kanske gäller samma med Alfred. 

Nils är en favorit hos mig men sambons morfar heter det så det blir nog ett mellannamn istället. 

• Anonym (Emma)

Ragnar
    Rutger
    Rune
    Roine

• Anonym (Emma)

Är nog bättre att undvika samma bokstav, så riskerar det inte att låta för lika.

• trollhona
    Anonym (L) skrev 2025-01-31 10:50:04 följande:

Tack för bra svar. Inte tänkt tanken innan att Astrid och Alfred är för lika namn men så kanske det är 🤔 Vad tycker ni? Är namnen för lika? vi hade arvid som förslag tidigare men tyckte dock Astrid och Arvid var lite för lika, men kanske gäller samma med Alfred. 

Nils är en favorit hos mig men sambons morfar heter det så det blir nog ett mellannamn istället. 

Astrid och Arvid har lite piff-puff känsla för att de klingar likadant.
    Alfred blir ett eget namn jämte Astriid. De är inte för lika.
  • Anonym (L)

Nej jag tycker nog inte heller det låter för likt. Visst att det börjar på samma bokstav och slutar på samma bokstav men låter ändå som två separata namn tycker jag. Tycker Alfred låter gulligt 😍 Ture och Nils gillar jag med men sambon är inte övertygad.

• Anonym (Hm)
    Anonym (L) skrev 2025-01-31 16:01:14 följande:

Nej jag tycker nog inte heller det låter för likt. Visst att det börjar på samma bokstav och slutar på samma bokstav men låter ändå som två separata namn tycker jag. Tycker Alfred låter gulligt 😍 Ture och Nils gillar jag med men sambon är inte övertygad.

Tycker också att de inte är så lika.
Svar på tråden Pojknamn till namnet Astrid