• Anonym (bomsibom)

Nedgradering av vänskap

Hur ser ni på vänner som aldrig hör av sig, varken ringer eller hälsar på?

Jag har börjat ta avstånd från en vän som varken vill diskutera samhällsutvecklingen i sverige när det gäller Bomber och och skjutningar.

Han säger att vi har olika åsikter och nyper av konversationen ganska tvärt eller byter samtalsämne.

Jag gjorde klart för honom att om man skall vara kompis med mig så måste man hälsa på och även kunna diskutera sammhälsproblem. detta berör oss alla.

Jag tycker han är alldeles för PK och vågar inte prata om något, då han jobbar inom en blåljusmyndighet. 

Om man räknar bakåt i tiden så har jag hälsat på honom över 100 ggr. och Han bara hälsat på mig typ 5-6 ggr det blir liksom helt skevt.

Så nu har jag nedgraderat honom från Bästa vän --> vän ---> Bekant.
    och från och med nu så matchar jag hans besök och sms , telefonfrekvens. DVS vi hör knappt av varandra längre. 

Är det någon som har gjort liknande?

• Svar på tråden Nedgradering av vänskap
  • Anonym (bomsibom)

ingen trolltråd utan jag är genuint intresserad av detta :) 

Givetvis så ska man respektera att andra inte vill diskutera vissa ämnen.
    Men då blir det ju att man tar sig en funderare om personen i fråga verkligen är en "bästavän" som man kan prata om allt med.

jag har känt och umgåts i över 25 år med honom.

som ett exempel. Jag har ju haft åsikter i över 15 år som nu varenda parti har tagit till sig då det har blivit mer och mer kaos i sverige.
    Och det känns som att man är en person som kan tänka lite längre än vad näsan räcker och kan se vad konsekvernserna blir innan den stora massan gör det.

Jag tänker inte avsluta relationen helt utan vi kan träffas och festa eller hitta på något skoj då och då. Men inte mer än så! 

• Anonym (avstånd)
    Anonym (bomsibom) skrev 2025-01-31 13:58:12 följande:

Men då blir det ju att man tar sig en funderare om personen i fråga verkligen är en "bästavän" som man kan prata om allt med.

som ett exempel. Jag har ju haft åsikter i över 15 år som nu varenda parti har tagit till sig då det har blivit mer och mer kaos i sverige.
    Och det känns som att man är en person som kan tänka lite längre än vad näsan räcker och kan se vad konsekvernserna blir innan den stora massan gör det.

Jag tänker inte avsluta relationen helt utan vi kan träffas och festa eller hitta på något skoj då och då. Men inte mer än så! 

Nä, det är nog så att den här personen inte ser dig som en vän. Eller nån som ens är särskilt trevlig att umgås med. Hur du skriver i tråden ger ju liksom inte några positiva signaler om din personlighet eller vänskapspotential. 

Det kan mycket väl hända att han väljer att avsluta relationen, då en vänskap med dig inte verkar särskilt givande eller trevlig. 
  • Anonym (Grabb)

Mmmm... skrev inte det i mitt första inlägg... Men man kan vara bästa vän utan att man känner att man måste prata om "samhällsutvecklingen i Sverige" varje gång man träffas...

Det blir ganska genomskinligt i dina inlägg vad det är du menar med "samhällsutvecklingen i Sverige", om du ursäktar. Att du minsann har sett denna trend i 15år - och något säger mig att du sitter på all svaren på vad som gått snett, och hur bästa lösa problem - eller hur? Flört

Du säger att din "bästavän" är lite av PK... mmm, det säger också en del av hur jag tror att du önskar samtala om "samhällsutvecklingen i Sverige".

Som sagt, du har ju all rätt att diskutera med dina vänner, du har rätt till dina åsikter, ståndpunkter men du måste ju också acceptera att alla dina vänner kanske inte håller med, precis som din vän har gett uttryck för. Eller kanske inte heller har samma önskan att samtala om "samhällsutvecklingen i Sverige", varenda gång ni träffas...

Det är inte alla vänskaper eller i sociala sammanhang med flera vänner där politik nödvändigtvis alltid är det mest önskade samtalsämnena... speciellt om man har olika åsikter, och än mer så om man har en "vän" som ständigt skall ta upp "samhällsutvecklingen i Sverige" och kanske framställa sig som "allvetande"...

Den typen av vänner kan det i längden bli tröttsamt att umgås med... jag sa upp bekantskapen med en sådan vän en gång... men det handlade inte om "samhällsutvecklingen i Sverige" utan om något helt annat... men han visste minsann bäst, alltid, och hela tiden... jada jada jada...

Det kanske är bättre att du söker dig till likasinnade? Gå med i ett parti eller nått vettja...

• Anonym (T)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-01-31 12:16:41 följande:

Kan ju också vara så att han sätter gränser  för SIN skull och kanske faktiskt tycker att DU är den som går över gränsen?  
    Eftersom du nämner att han jobbar inom blåljus så känns det som att du fiskar efter ett ställningstagande kontra hans yrke och det är inte okej nånstans. Han kanske vill hålla sig neutral just med tanke på hans yrke och att åsikter kan spridas som rykten senare. 

HAN kanske inte vill vara vän med DIG?  

Tänkte också på det. Kan vara som så att han behöver prata om annat på sin fritid för att orka med jobbet? Har det nämligen likadant själv. Jobbar med utsatta, missbrukare och kriminella människor, och försöker nästan alltid avleda ett samtal som kommer in på för mycket misär på min fritid. Och väldigt många verkar för övrigt känna ett behov av att prata om misären just för att jag jobbar med det.
  • Anonym

Jag har liknande åsikter som du angående samhällsproblemen. Min kompis är vänster- eller miljöpartist, det varierar.
    Vi diskuterar helt enkelt inte detta ämne, då våra åsikter är så totalt olika i frågan.

Det finns väl annat man kan prata om när man ses?
  • Anonym (ö)

Din dryghet skiner starkt i tråden, jag förstår varför han inte vill prata om dessa saker med dig. Bara att du inte ens accepterar det... tröttande.

• Anonym (Juni)

Inte för att vara elak men jag tror att det finns skäl till att din fd vän inte hälsar på dig så ofta.

Jag har vänner som jag kan ha hur djupa och brutalt ärliga diskussioner som helst med, och andra vänner som jag inte alls har den typen av samtal med. Det är skönt att det är så. Ibland vill man ha en djup diskussion och ibland vill man bara skratta och tanka kravlös snällhet från en vän. Jag har vänner som har båda de sidorna och vissa har bara en av sidorna. Det är helt okej. Jag är glad att jag har många vänner och om jag skulle ställa en massa krav på hur man måste vara för att vara min vän (bortsett från typ att man ska vara ärlig, inte stjäla från mig, slå mig eller ligga med min man...) så skulle jag inte ha så många vänner.

En person som du skulle jag må bäst av att distansera mig från. Inget illa menat.

• Anonym (K)

Ok, nu tar jag fram folien åt dig ts! En sak att rösta på ett visst högerlutande parti, en helt annan att lukta fanatiker och konspirationsteoretiker.

• Anonym (Mia)

Och under dessa 15 år har du ältat om samma saker om och om igen, och du är arg och upprörd? Det kan vara ganska tröttsamt att lyssna på detta. Då kan det istället vara din vän som avslutar vänskapen, han är kanske urless på alla dessa långdragna och uttjatade diskussioner. Hur har han stått ut så länge? Han borde få en medalj.
  • Anonym (Mia)

Är era samtal en envägskommunikation då bara du pratar och pratar? Är du en energitjuv? Ger du honom chansen att få en syl i vädret och berätta om sitt liv? Om inte, så förstår jag att han bara har besökt dig 5-6 gånger. Han är väl helt utmattad när han går. 

• Tukt

Om en vänskap eller kärlek är dålig på att hälsa på, så är det en sak.
    Men om någon av parterna inte kan "läsa rummet" så är det socialt hämmande för denna. Och kommer förmodligen hamna i samma situation om och om igen, om den inte enbart omger sig med personer med samma oförmåga.
    .

• Anonym (A)
    Anonym (Mia) skrev 2025-01-31 19:03:16 följande:
    Och under dessa 15 år har du ältat om samma saker om och om igen, och du är arg och upprörd? Det kan vara ganska tröttsamt att lyssna på detta. Då kan det istället vara din vän som avslutar vänskapen, han är kanske urless på alla dessa långdragna och uttjatade diskussioner. Hur har han stått ut så länge? Han borde få en medalj.
    Håller med
  • Anonym (Vänskap?)

Diskutera samhällsutvecklingen!? Ni måste väl kunna prata om allt mellan himmel och jord, försäkra er om att den andre mår bra och visa att ni bryr er om varandra!  Gemensamma aktiviteter såsom motion, matlagning  eller kulturella upplevelser är sådant som vänner brukar ägna sig åt. De reser också tillsammans ibland.                                                                                                                                                                                                                  Jag tror inte TS vet hur man umgås och vore jag hans kompis skulle jag dra mig undan illa kvickt. TS får gå med i ett politiskt parti och läser man mellan raderna ligger det rätt långt åt extremhögern, eller också får TS bilds en diskussionsklubb. Vänskap i ordets mening söker han inte. TS saknar social kompetens, hoppas den kommer med åren. Jag skulle tacka för mig om jag vore kompisen.

• Anonym (anonymK)
    Anonym (bomsibom) skrev 2025-01-31 07:28:21 följande:

Jag har börjat ta avstånd från en vän som varken vill diskutera samhällsutvecklingen i sverige när det gäller Bomber och och skjutningar.

Han säger att vi har olika åsikter och nyper av konversationen ganska tvärt eller byter samtalsämne.

Jag gjorde klart för honom att om man skall vara kompis med mig så måste man hälsa på och även kunna diskutera sammhälsproblem. detta berör oss alla.

Jag förstår varför han drar sig undan. De som bara vill "diskuterar samhällsutvecklingen" är så tråkiga att umgås med att det är mer stimulerande att skura ett golv med tandborste.
  • Anonym (Bådasbehov)
    Anonym (bomsibom) skrev 2025-01-31 07:28:21 följande:
    Nedgradering av vänskap

Hur ser ni på vänner som aldrig hör av sig, varken ringer eller hälsar på?

Jag tycker han är alldeles för PK och vågar inte prata om något, då han jobbar inom en blåljusmyndighet. 

Om man räknar bakåt i tiden så har jag hälsat på honom över 100 ggr. och Han bara hälsat på mig typ 5-6 ggr det blir liksom helt skevt.

Så nu har jag nedgraderat honom från Bästa vän --> vän ---> Bekant.
    och från och med nu så matchar jag hans besök och sms , telefonfrekvens. DVS vi hör knappt av varandra längre. 

Är det någon som har gjort liknande?

Sluta tränga dig på.

Han har gjort klart att han anser att det inte är givande att diskutera samhällsutvecklingen med dig. Respektera det.

Däremot så kan du ju fortfarande nedgradera honom av denna orsak, även om jag personligen ser det som extremt enkelspårigt och korkat.
  • Cartjan1

Min spontana tanke i just ditt fall ts är att om din vän jobbar som blåljuspersonal så kanske det faktiskt är jobbigt att diskutera samhällsutvecklingen konstant med folk utanför jobbet. Dels för att det säkerligen är påfrestande men även delvis för att han säkert har fullt upp med dessa ämnen i sitt yrkesliv. Sedan kan det säkert även vara, då du ger sken av att vara en individ med starka åsikter, att han tycker det blir lite skevt då han ändå sitter med en annan infallsvinkel men kanske upplever att dessa samtal med dig inte ger ett utbyte om du är fast i ditt sätt att tänka? Jag vill vara tydlig nu med att jag bara spekulerar kring olika orsaker - jag känner inte dig och har ingen aning  om hur du för dig i samtal men ditt avfärdade mot honom som pk låter inte direkt som att du reflekterat över hans ställning i olika frågor.

Är absolut inte på samma nivå som din vän men kan relatera lite, då jag är lärare samt även jobbat med skolledning och allt och alla vill alltid diskutera skolan och skolutvecklingen med mig när de får höra det (överdriver  lite men fortfarande i hög omfattning). Problemet är bara att, då alla har en relation till skolan, gått själva, har barn som går, läser tidningen osv,  många är övertygade om att de själva är experter på hur hela skolvärlden fungerar med dess lagar, regelverk, skolmiljö, pedagogiska perspektiv och olika metoder för lärande och utveckling. 
    Så dessa "diskussioner" är sällan just det utan snarare de som vill berätta för mig hur skolan borde skötas, vilka och vad som är problemet - min input eller tankar ignoreras trots faktisk utbildning samt erfarenhet - om det inte enbart handlar om medhåll i deras narrativ. Menar inte att jag sitter på alla svar och sanningar men dessa samtal är så tröttsamma och gör att jag håller mig borta.

• Anonym (T)
    Cartjan1 skrev 2025-02-01 11:25:26 följande:

Min spontana tanke i just ditt fall ts är att om din vän jobbar som blåljuspersonal så kanske det faktiskt är jobbigt att diskutera samhällsutvecklingen konstant med folk utanför jobbet. Dels för att det säkerligen är påfrestande men även delvis för att han säkert har fullt upp med dessa ämnen i sitt yrkesliv. Sedan kan det säkert även vara, då du ger sken av att vara en individ med starka åsikter, att han tycker det blir lite skevt då han ändå sitter med en annan infallsvinkel men kanske upplever att dessa samtal med dig inte ger ett utbyte om du är fast i ditt sätt att tänka? Jag vill vara tydlig nu med att jag bara spekulerar kring olika orsaker - jag känner inte dig och har ingen aning  om hur du för dig i samtal men ditt avfärdade mot honom som pk låter inte direkt som att du reflekterat över hans ställning i olika frågor.

Är absolut inte på samma nivå som din vän men kan relatera lite, då jag är lärare samt även jobbat med skolledning och allt och alla vill alltid diskutera skolan och skolutvecklingen med mig när de får höra det (överdriver  lite men fortfarande i hög omfattning). Problemet är bara att, då alla har en relation till skolan, gått själva, har barn som går, läser tidningen osv,  många är övertygade om att de själva är experter på hur hela skolvärlden fungerar med dess lagar, regelverk, skolmiljö, pedagogiska perspektiv och olika metoder för lärande och utveckling. 
    Så dessa "diskussioner" är sällan just det utan snarare de som vill berätta för mig hur skolan borde skötas, vilka och vad som är problemet - min input eller tankar ignoreras trots faktisk utbildning samt erfarenhet - om det inte enbart handlar om medhåll i deras narrativ. Menar inte att jag sitter på alla svar och sanningar men dessa samtal är så tröttsamma och gör att jag håller mig borta.

Samma för mig! Jobbar på socialtjänst och less på alla som ska ge mig råd kring hur jag ska göra mitt jobb. Väldigt många självutnämnda experter finns därute, ofta står deras åsikter åt brunhöger. Det tillför mig i princip ingenting att diskutera med dessa människor. Brukar aktivt sålla bort dem. 
  • Anonym (Absolut)

Jag tycker inte man ska pressa någon att prata om saker de ej är bekväma att prata om. 

MEN, jag tycker absolut att man kan nedgradera om man  anser att det är en relation som är ur balans och att man inte längre får ut något av den. 

Det behöver inte alltid vara 50/50 i relationer tycker jag, och det kan dessutom variera över tid. 

Men ja, jag hade en väldigt nära vän där det var 90% om henne och vad hon behövde och 10% om mig. Så jag ?testade henne lite när hon igen sa att hon ville vi skulle få tillbaka vår fina vänskap. Svarade (och var genuin) att det gör jag gärna. Och så skrev jag en uppdatering på hur mitt liv såg ut just nu och vad jag tampades med osv. 

1 månad senare hade hon fortfarande inte svarat och då återkallade jag meddelandet helt. 

Der har nämligen alltid varit att jag ska finnas för henne när hon behöver mig. Och jag är hennes bästa vän, men hon umgås med alla andra än mig typ (för hon har vetat att jag lokalt finns kvar)

Så nu när hon igen kontaktade mig så visste jag att det handlade om att hon behövde mig igen. Och när jag då öppnade med att prata om mig och mitt (för att sen såklart fråga hur det var med henne) så blev det inget gensvar alls. 
    Så så jäkla intresserad var hon av det. Hon ville bara få tillgång till sin ?psykolog? för lite terapi. Så nä, jag satte stopp där till sist. 

Hör hon av sig typ gott nytt år, ja då skriver jag detsamma, men mycket mer är det inte i dagsläget. 

Svar på tråden Nedgradering av vänskap