Anonym (Jobbigt) skrev 2025-01-31 12:35:55 följande:
Min sambo har tappat lusten
Hej
Min sambo har tappat känslorna för mig men säger att hon fortfarande älskar mig och vill kämpa. Pga tappade känslor så har hon även tappat bort den sexuella attraktionen och lusten till mig. Vet dock att hon inte har några problem att tillfredsställa sig själv.
Känns jobbigt då jag älskar henne och vi har barn tillsammans så vill leva mitt liv med henne. Innan hade vi ett väldigt bra samliv.
Är det dumt att fortsätta hoppas eller borde jag bara dra av plåstret och lämna henne innan hon gör det?
Tråkigt att höra!
Det fetade! Hon säger att hon älskar dig. Du säger att du älskar henne.
Hon säger att hon vill kämpa. Är du villig att kämpa? Det är fråga nummer ett du måste ställa till dig själv!
OM du vill kämpa. Då är det bara att gå vidare i "flödesschemat", följa den pilen.
Vad menar din sambo med att "kämpa"? Och vad menar du? Det är isf något ni måste börja prata om, och kring.
Inte gå runt varandra i cirklar och bara "hoppas" (som du skriver). Tro, hopp och kärlek. Absolut.
Men har ni nu kommit hit. Din sambo har sagt dessa ort (tappat känslorna, tappat den sexuella attraktionen, och lusten). Då kan man inte bara gå runt och "hoppas", vare sig du eller hon, i tystnad och tro att det löser sig av sig självt. För det kommer det inte göra, med största sannolikhet.
Så, vad menas med att kämpa? Vad innebär de rent praktiskt? För din sambo? För dig? Vad behöver du göra? Vad behöver hon göra? Vad behöver ni göra som par?
Så, det är bara att börja med att sätta er ned runt matbordet, eller i soffan och börja snacka, kommunicera. Inte gå runt och "hoppas". För det kommer inte leda till något bättre utan snarare addera till tappade känslor, skapa osäkerhet, frustration, irritation och till slut att det inte går att rädda förhållandet och då går ni skilda vägar...
Våga öppna upp er, våga blotta era känslor, kanske få kritik, kanske få höra jobbiga saker.
Kan ni inte snacka, kommunicera. Kan ni inte sätta ord på vad som behövs, eventuella förändringar, vilka känslor som snurrar runt, vilka känslor som finns eller inte finns. Då är det läge att söka hjälp (!), speciellt då ni har gemensamma barn. Familjerådgivningen i er hemkommun.