• Anonym (Jobbigt)

Min sambo har tappat lusten

Hej

Min sambo har tappat känslorna för mig men säger att hon fortfarande älskar mig och vill kämpa. Pga tappade känslor så har hon även tappat bort den sexuella attraktionen och lusten till mig. Vet dock att hon inte har några problem att tillfredsställa sig själv. 
    Känns jobbigt då jag älskar henne och vi har barn tillsammans så vill leva mitt liv med henne. Innan hade vi ett väldigt bra samliv. 
    Är det dumt att fortsätta hoppas eller borde jag bara dra av plåstret och lämna henne innan hon gör det? 

• Svar på tråden Min sambo har tappat lusten
  • Anonym (Hm)

Jag befinner mig i samma situation, men jag är frun som tappat känslorna. Jag har försökt prata med min man otaliga gånger men han slår bort det jag säger eller kommer med ursäkter. Nu har jag slutat försöka och letar lägenhet istället. Har du frågat henne vad hon skulle behöva i relationen Och är du beredd på att du kanske behöver ändra dig för att ha henne kvar? 

• Anonym (man51)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-01-31 12:35:55 följande:

Hej

Min sambo har tappat känslorna för mig men säger att hon fortfarande älskar mig och vill kämpa. Pga tappade känslor så har hon även tappat bort den sexuella attraktionen och lusten till mig. Vet dock att hon inte har några problem att tillfredsställa sig själv. 
    Känns jobbigt då jag älskar henne och vi har barn tillsammans så vill leva mitt liv med henne. Innan hade vi ett väldigt bra samliv. 
    Är det dumt att fortsätta hoppas eller borde jag bara dra av plåstret och lämna henne innan hon gör det? 

Tråkigt att höra!

Det fetade! Hon säger att hon älskar dig. Du säger att du älskar henne.

Hon säger att hon vill kämpa. Är du villig att kämpa? Det är fråga nummer ett du måste ställa till dig själv!

OM du vill kämpa. Då är det bara att gå vidare i "flödesschemat", följa den pilen. 

Vad menar din sambo med att "kämpa"? Och vad menar du? Det är isf något ni måste börja prata om, och kring.

Inte gå runt varandra i cirklar och bara "hoppas" (som du skriver). Tro, hopp och kärlek. Absolut.

Men har ni nu kommit hit. Din sambo har sagt dessa ort (tappat känslorna, tappat den sexuella attraktionen, och lusten). Då kan man inte bara gå runt och "hoppas", vare sig du eller hon, i tystnad och tro att det löser sig av sig självt. För det kommer det inte göra, med största sannolikhet.

Så, vad menas med att kämpa? Vad innebär de rent praktiskt? För din sambo? För dig? Vad behöver du göra? Vad behöver hon göra? Vad behöver ni göra som par?

Så, det är bara att börja med att sätta er ned runt matbordet, eller i soffan och börja snacka, kommunicera. Inte gå runt och "hoppas". För det kommer inte leda till något bättre utan snarare addera till tappade känslor, skapa osäkerhet, frustration, irritation och till slut att det inte går att rädda förhållandet och då går ni skilda vägar...

Våga öppna upp er, våga blotta era känslor, kanske få kritik, kanske få höra jobbiga saker.

Kan ni inte snacka, kommunicera. Kan ni inte sätta ord på vad som behövs, eventuella förändringar, vilka känslor som snurrar runt, vilka känslor som finns eller inte finns. Då är det läge att söka hjälp (!), speciellt då ni har gemensamma barn. Familjerådgivningen i er hemkommun. 
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-01-31 12:35:55 följande:

Hej

för VAD och HUR vill hon kämpa? Alltså RENT KONKRET, vad vill hon att du ska göra åt det, vad tänker hon själv göra åt det. Det enda sättet du ska kunna göra något åt det är om hon specifikt säger vad du kan göra åt det, annars är det hon själv som måste ansvara för det. Har hon tappat sexlusten så måste hon säga åt dig vad du kan göra åt saken och att hon måste ha intresse för att fixa det själv också.

Antagligen slösar du bara bort din tid om du försöker knäcka ryggen bakåt på dig själv för att försöka göra henne glad när du inte ens vet vad det är hon vill ha eftersom hon inte berättar det.
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (hmm) skrev 2025-01-31 14:51:50 följande:
    för VAD och HUR vill hon kämpa? Alltså RENT KONKRET, vad vill hon att du ska göra åt det, vad tänker hon själv göra åt det. Det enda sättet du ska kunna göra något åt det är om hon specifikt säger vad du kan göra åt det, annars är det hon själv som måste ansvara för det. Har hon tappat sexlusten så måste hon säga åt dig vad du kan göra åt saken och att hon måste ha intresse för att fixa det själv också.

Antagligen slösar du bara bort din tid om du försöker knäcka ryggen bakåt på dig själv för att försöka göra henne glad när du inte ens vet vad det är hon vill ha eftersom hon inte berättar det.
    Hon säger att jag måste bli bättre på att ge henne bekräftelse och visa känslor. Men samtidigt så vet hon inte om det kommer räcka. 
  • Anonym (Wakka wakka eh eh)

Ja om inte du gör nåt annorlunda är det ju redan kört.

Fattar du vad du gör för fel eller är du clueless?

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Wakka wakka eh eh) skrev 2025-01-31 18:51:34 följande:

Ja om inte du gör nåt annorlunda är det ju redan kört.

Fattar du vad du gör för fel eller är du clueless?

Jo jag förstår vad jag har gjort för fel och vad jag behöver göra, men det är ju inte säkert att det räcker. Läser man här så är det ju redan kört när det väl har kommit till den här punkten. 
  • Anonym (Ebbot Lindberg)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-01-31 19:15:06 följande:
    Jo jag förstår vad jag har gjort för fel och vad jag behöver göra, men det är ju inte säkert att det räcker. Läser man här så är det ju redan kört när det väl har kommit till den här punkten. 
    Du vet inte om det är kört förrän du testat. Och vill ni satsa på varandra så har du inget val heller.  

Frågan kvarstår dock vad HON är villig att göra? Hälften av jobbet är faktiskt hennes ansvar också. 
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Ebbot Lindberg) skrev 2025-01-31 19:44:44 följande:
    Du vet inte om det är kört förrän du testat. Och vill ni satsa på varandra så har du inget val heller.  

Frågan kvarstår dock vad HON är villig att göra? Hälften av jobbet är faktiskt hennes ansvar också. 
    Ja alltså hon säger att hon inte är intresserad av att ligga med någon och hon tänker nog mest att hon inte behöver göra så mycket utan bara hoppas på att det går över. 
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-01-31 20:09:59 följande:
    Ja alltså hon säger att hon inte är intresserad av att ligga med någon och hon tänker nog mest att hon inte behöver göra så mycket utan bara hoppas på att det går över. 
    Fel...hon hoppas på att DIN lust ska gå över... det låter inte särskilt kärleksfullt ... krasst sett...Hon skiter I dig ...
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Ebbot Lindberg) skrev 2025-01-31 20:29:35 följande:
    Fel...hon hoppas på att DIN lust ska gå över... det låter inte särskilt kärleksfullt ... krasst sett...Hon skiter I dig ...
    Hur vet du det? Är det inte lättare att göra slut då? 
  • Anonym (Anonym signatur)
    Ni behöver gå på parterapi för att komma tillrätta med era problem.
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2025-02-01 08:41:12 följande:
    Ni behöver gå på parterapi för att komma tillrätta med era problem.
    Det gör vi redan. 
    Anonym (Jobbigt) skrev 2025-01-31 20:34:38 följande:
    Hur vet du det? Är det inte lättare att göra slut då? 
    Hon lämnar över allt ansvar på dig och hoppas att det löser sig helt utan ansvar och ansträngning.  När har ett sånt beteende nånsin fungerat?  Hon vill alltså inte göra någon ansträngning för att få lust igen. 

Jag tror att hon älskar dig som en vän, ni har det bra materiellt etc , men hon har slutat se dig som en partner av olika skäl.   Hon tjänar allt på att stanna givetvis,  hon är inte villig att ta konsekvenserna av att lämna dig. 

Det hon hoppas ska lösa sig är att du ger upp på sex och stannar av bekvämlighet precis som hon. 

Detta kommer definitivt sluta i skilsmässa. Du måste bara själv komma till den självinsikten. 
  • Anonym (C)

Det är inte över förrän det är över, men det krävs ju jobb och tålamod att ta sig förbi en sån här svacka. Man kan liksom inte ta upp ett problem, säga att man vill att det ska funka och sen bara fortsätta som vanligt, problemet beror ju på något. Ni behöver ju verkligen sätta er både själva och tillsammans och dels identifiera vad har gjort att ni hamnat här, vad behövs för att ni ska komma vidare osv. Detta gäller ju er båda. 

Vet inte hur små barn ni har, men framförallt småbarnsåren är tuffa mycket då utrymmet för för ens egna behov och känslor minskar mycket, vilket också minskar utrymmet för kompromisser kring detta. Jag menar innan barn har man ju egentligen hur mycket tid som helst både för sina egna behov och den andres i jämförelse med efter. Och jag tror att det är just här många har svårt att hitta en balans, och mötas, men också ha förståelse. 

Men jag skulle rekomendera att ta era möten på parterapin på allvar och verkligen utnyttja tillfällena att verkligen reda ut saker. Det är ju NI som ska styra samtalen, inte terapeuten, den ska hjälpa till att hålla samtalen relevanta och hitta formuleringar att ta er framåt. Det är dock upp till er att ta upp det ni känner behöver diskuteras, terapeuten vet ju egentligen inte detta, den bygger på det ni tar upp. 

Jag och mitt ex väntade alldeles för länge med att ta den hjälpen, men däremot var vi båda inställda på att verkligen få fram vad vi behövde när vi väl kom dit, och det blev både djupa och ibland lite hetsiga diskussioner, då vi båda tog upp vad vi kände behövde diskuteras. så även om det inte gjorde skillnad för utfallet i slutändan, så gjorde det stor skillnad för oss gentemot varandra och det var faktiskt nyttigt. Och skulle vi kommit dit tidigare hade problemen sannolikt inte blivit lika stora, och även om jag kanske inte tror att vi i så fall skulle hållit ihop, så tror jag däremot att det blivit mycket lugnare på vägen, vilket hade varit bättre för alla. 

• Epikuros

Fan vad jobbigt. Lider med dig. Vet hur det är.

Det finns så jäkla många anledningar till att en person kan tappa lusten. Men för det första: Den spontana lusten ni kände i början av förhållandet (1-2år) är förmodligen borta för alltid. Den kommer aldrig tillbaka. Visst finns det undantag, men för majoriteten av långvariga förhållanden så kommer spontaniteten aldrig tillbaka. Sex blir istället nåt man måste jobba på. Många människor lever dock med en idé om att det är den spontana lusten som är "normal" eller "naturlig". 

När ni är hos terapeuten, pratar ni då verkligen på djupet om problemen?

Hoppas det ordnar sig.

Svar på tråden Min sambo har tappat lusten