• Anonym (B)

Mitt ex kräver att jag ska passa hunden

Hej! 

Jag och mitt ex köpte en hund tillsammans. Det var han som betalade hunden och mitt ex ville att han skulle bo 100% hos honom då vi gjorde slut. Vi gjorde slut för 12 år sedan och nu har vår vänskap kommit i stor kris. 

Mitt ex har varit och är en klippa på många sätt i mitt liv men han kräver att jag ska passa hunden varje gång han åker utomlands och det blir flera gånger om året. Nu har han dessutom en tjej utomlands så det blir bara mer och mer. Jag har sagt till honom flera gånger att han måste skaffa en annan hundvakt men han vägrar och ger mig dåligt samvete om jag säger nej. Jag börjar förstå att vår vänskap hänger på detta i princip, tvätvägrar jag så kan vänskapen braka.  

Jag är nysingel och vill dejta utan att ha ett ex som kräver att jag ska passa hunden. Detta är jobbigt på många sätt. Älskar såklart hunden men dessa krav har blivit för mkt. Känns även jobbigt att vår vänskap är i kris nu. 

Hur tänker ni om detta? 

• Svar på tråden Mitt ex kräver att jag ska passa hunden
  • Anonym (Var tydlig och rak.)

Min granne ville inte betala, blev sur när jag ville ha betalt, för hade erbjudit gratis kattvakt tidigare, sluta med att hon fick betala ...hon hitta ingen annan. Hade erbjudit gratis kattvakt en vecka emot köp en present från resan  tidigare och fått en tvål för 2 euro...prislappen satt kvar =((( ..... och fick sladdar sönder bitna förstörda som hon inte betalade för... 
    Usch så uttnyttjande.... man tappar lusten att hjälpa till då.... vill inte nämna mera men hon är sån typ tyvärr. 
    Nu har katten dött men alltså jag vet inte, ska ha väldigt ont om pengar i såfall om hon vill ha hjälp ....med ev ny katt som hon pratat om....
    Så jag känner igen beteendet.....

• Anonym (Skärpning)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 20:04:55 följande:
    Tro mig att jag har sagt nej rakt ut. Jag är inte den otydliga typen. Problemet är att han inte accepterar ett nej. Han blir tyst ett tag och sedan är tjatet igång igen.Han har inget stort kontaktnät och är snål så det blir svårt för honom att hitta någon annan moment 22. Har frågar om en rejäl summa nu men det lär han i te betala. 
    Men varför är du en sån dörrmatta? Menar inget illa men du behöver faktiskt inte öppna dörren för honom, säg att du inte kommer vara hemma, ta inte fler samtal från honom, särskilt inte innan en resa när du vet att han kommer vara på dig om att passa hunden! Nej bara nej! Är du rädd för att han kommer säga upp vänskapen så var den inte värd mer än så för honom ändå.
  • Dexter dot com

Att hålla på att flytta runt en så gammal hund bland olika hundvakter/pensionat är ju inte rättvist mot hunden utan personligen hade jag ställt upp för hundens skull. Men ställ krav på betalning som ska betalas innan hunden överlämnas ! Ett pensionat kostar här ca 250-300 Kr /dygnet

• Lynx123

Tycker mest synd om den stackars hunden om jag ska vara ärlig. Blir så ledsen när jag ser människor behandla dessa underbara individer som om de vore föremål. 

• Anonym (Samma)
    Lynx123 skrev 2025-02-01 08:15:42 följande:

Tycker mest synd om den stackars hunden om jag ska vara ärlig. Blir så ledsen när jag ser människor behandla dessa underbara individer som om de vore föremål. 

Jag tänkte samma. Även om jag tycker att exet inte är schysst mot TS och förstår att det suger att bli tagen för given, så känner jag med hunden. Det är inkännande varelser, den måste ju känna att det är oroligt i luften och undra vad den gjort för fel. 

• Anonym (B)

På tal om att det är synd om hunden så håller jag helt med! Därför har jag ställt upp i så många år. Men jag har märkt att han spelar på detta. Kan skicka en bild på hunden med texten att han vill bli passad av mig för att han älskar mig så mkt osv. Varför har han inte under alla dessa åt skaffat sig ett socialt nät till hunden? Varför skaffar han sig en flickvän utomlands? Osv

Sisr jag passade hunden fick jag ingenting som tack. Jo en utskällning för att hans stenåldersdiskmaskin gick sönder. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 09:00:57 följande:

På tal om att det är synd om hunden så håller jag helt med! Därför har jag ställt upp i så många år. Men jag har märkt att han spelar på detta. Kan skicka en bild på hunden med texten att han vill bli passad av mig för att han älskar mig så mkt osv. Varför har han inte under alla dessa åt skaffat sig ett socialt nät till hunden? Varför skaffar han sig en flickvän utomlands? Osv

Sisr jag passade hunden fick jag ingenting som tack. Jo en utskällning för att hans stenåldersdiskmaskin gick sönder. 

Ja men alltså, den här personen är ju manipulativ och respekterar inte dina gränser. Det råder det ingen tvekan om. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Samma) skrev 2025-02-01 09:21:15 följande:
    Ja men alltså, den här personen är ju manipulativ och respekterar inte dina gränser. Det råder det ingen tvekan om. 
    Ja så har det varit sedan vi träffades första gången. Minns att han tjatade på att jag skulle till hans landställe i början av relation. Han tjatade så mkt att tillsist fick han igenom sin vilja. 
  • Anonym (Knäppgökar)
    Anonym (B) skrev 2025-01-31 19:15:31 följande:
    Problemet med honom är att om man ger lillfingret så tar han hela handen. Om jag säger ett x antal veckor/vecka skulle han försöka med fler. Den här personlighetstypen kan inte ta ett nej. 
    Jag har aldrig träffat en man som inte fattar när jag säger nej.

Då är det dags att du hittar din mojo och lär dig det, om du inte alls vill ha hand om hunden.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (B) skrev 2025-02-01 09:43:35 följande:
    Ja så har det varit sedan vi träffades första gången. Minns att han tjatade på att jag skulle till hans landställe i början av relation. Han tjatade så mkt att tillsist fick han igenom sin vilja. 
    Förstår att han är ett ex. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Knäppgökar) skrev 2025-02-01 09:47:48 följande:
    Jag har aldrig träffat en man som inte fattar när jag säger nej.

Då är det dags att du hittar din mojo och lär dig det, om du inte alls vill ha hand om hunden.
    Sanningen är att jag älskar hunden den men att jag får en manupulativ person på köpet känns inte bra. 

Kommer träna på honom och träffa män som kan ta ett nej 
  • Xenia

Så du passar hunden hemma hos honom inte hemma hos dig. Övernattar du i exets bostad också?

Anonym (B) skrev 2025-02-01 09:00:57 följande:

• Anonym (Nej)

Du säger helt och hållet 100 % nej till att fortsätta passa hans hund för utlandsresor. Tillfälligt en dag t ex kan vara ok, men han får fixa pensionat framöver.

• Anonym (Göran)

?Vi gjorde slut för 12 år sedan?

varför har du kontakt med honom i 12 år efter att ni gick skilda vägar. 

12 år är gammalt för en hund. Du kan ju fortsätta passa hunden snart har den gått ur tiden. 

det är den bästa lösningen om du vill ha fortsatt kontakt med ditt ex?och undvika konflikter 

eller så låter du det bli konflikt.  Finns möjlighet att lämna bort hunden till pensionat.  

hans val inte ditt?

• Anonym (OctaviaStar)
    Anonym (Man53) skrev 2025-01-31 22:53:36 följande:

Ni gjorde slut för 12 år sen 
    hur gammal var hunden då ? 
    Den måste ju vara färdig för graven snart 13år 14år ?

Hur är det här relevant? Tror du hunden kommer hinna dö innan resan?
  • Anonym (OctaviaStar)
    Anonym (Göran) skrev 2025-02-01 12:04:47 följande:

?Vi gjorde slut för 12 år sedan?

varför har du kontakt med honom i 12 år efter att ni gick skilda vägar. 

12 år är gammalt för en hund. Du kan ju fortsätta passa hunden snart har den gått ur tiden. 

det är den bästa lösningen om du vill ha fortsatt kontakt med ditt ex?och undvika konflikter 

eller så låter du det bli konflikt.  Finns möjlighet att lämna bort hunden till pensionat.  

hans val inte ditt?

Han kanske skaffar en ny hund, ska TS passa nästa hund också för att undvika konflikter?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Samma) skrev 2025-02-01 09:21:15 följande:
    Hur fan kan det här inlägget generera två tummar ner? Är han INTE manipulativ? Stämmer det INTE att han inte respekterar TS gränser?
Svar på tråden Mitt ex kräver att jag ska passa hunden