• Anonym (Ellen22)

Snus eller vejp?

Jag försöker sluta röka, men känner att jag inte klarar att släppa nikotinet helt. Har testat både snus och vejp som ersättning och båda funkar ganska bra och har sina respektive fördelar.

Vad är bäst hälsomässigt? Antar att skadeverkningar av att vejpa inte är fullt kartlagda ännu men det har ju fördelen av att vara mest likt att röka. Snuset ger mig mer av nikotinbehovet. Båda funkar bra rent praktiskt med viss fördel för snuset. Vejpen känns dock fräschare. Vad ger ni för råd?

PS! Rådet att sluta helt kan ni strunta i just i denna tråd.

• Svar på tråden Snus eller vejp?
  • Anonym (A)

Själv skulle jag undvika att dra ner något mer i lungorna,  så röstar för snus.

• Mkay

Nikotinplåster/tuggummin finns ju av exakt denna anledningen? Varför inte gå över till något sådant om du vill sluta istället för att fortsätta med grejer som fortsatt inte är bra för dig? 

• Anonym (Tea)

Snus, då slipper du andas in farliga ämnen. Har själv aldrig rökt men snusar vitt snus och det är supergott. Sätter guldkant på tillvaron. Prova:)

• Anonym (Ellen22)
    Anonym (Tea) skrev 2025-02-01 17:35:02 följande:

Snus, då slipper du andas in farliga ämnen. Har själv aldrig rökt men snusar vitt snus och det är supergott. Sätter guldkant på tillvaron. Prova:)

Tack för tipset! Jag har ju testat att snusa lite nu och gillar det. Ska jag klara att släppa ciggen helt måste jag nog gå all in på snus eller vejp och det kanske är bättre ändå att vara beroende av snus än vejp. Snusa kan man ju göra överallt och hela tiden, medan vejpen ändå har likheter med cigg. Vilket vitt snus använder du?
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Ellen22) skrev 2025-02-01 19:40:55 följande:
    Tack för tipset! Jag har ju testat att snusa lite nu och gillar det. Ska jag klara att släppa ciggen helt måste jag nog gå all in på snus eller vejp och det kanske är bättre ändå att vara beroende av snus än vejp. Snusa kan man ju göra överallt och hela tiden, medan vejpen ändå har likheter med cigg. Vilket vitt snus använder du?
    Ja du kan ju alltid ha en prilla inne om det behövs för att stilla begäret. Mycket bättre än rökning. 

Jag kör ZYN slim spearmint. Testat några andra märken men ZYN är bäst enligt mig. 
Svar på tråden Snus eller vejp?