• Anonym (Ont)

Ont i hela underlivet efter canesten kur

Behöver verkligen råd och hjälp :(

Har haft återkommande svampinfektioner och för ca 2 veckor sedan tog jag hjälp av vc. Han skrev ut canesten och flucozanol.
    När jag la på canesten krämen kändes det som att det underlivet BRANN/fräted på vänstra sidan av slidöppningen/vänstra sidan slemhinnorna. Jag strök på krämen 4gr under 3 dagar men märkte att det bara blev 10gr värre.
    Sedan dess har det gjort fruktansvärt ont på vänstra sidan slidöppningen/vänstra sidan på slemhinnorna och ingenting hjälper. 
    Någon annan som fått en sådan reaktion av svampkräm och vart ska man gå till väga? Kontaktade gyn men dom ville avvakta. 

Har smörjt med ovesterin och vitt vaselin men inget smörjande hjälper :( gör ont fast jag inte det underkläder på mig och luftiga byxor, gör ont oavsett :(

Kollade lite med spegel för 2dagar sedan och då var det en svampinfektion på g igen, verkar som flucozanol inte hjälper alls :(.
  • Svar på tråden Ont i hela underlivet efter canesten kur
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-02 19:16:36 följande:

Hej! 

jag har lite liknande som du TS. Jag får ngt som känns som svamp. Använder jag salvor så bränner det så att jag tror att jag ska dö. Bästa har varit vagitorier. 

MEN, jag fick också nästa som att översta hudlagret försvann, kändes som solsveda. Inityol har varit underbart. Sen så tror jag att det är vaginal torrhet som är grundproblemet för mig. Började med multigyn gel för några veckor sedan och tack och lov har denna ?svamp epsiod-känsla? upphört!

Har misstänkt att jag fått torra slemhinnor av fått för måna svampinfektioner (har också känns torrt under sex, vilket aldrig har hänt förut) känns verkligen som solsveda som du beskriver! 

Tack så mycket för tips! Ska kolla på det :) 
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-02 19:16:36 följande:

Hej! 

jag har lite liknande som du TS. Jag får ngt som känns som svamp. Använder jag salvor så bränner det så att jag tror att jag ska dö. Bästa har varit vagitorier. 

MEN, jag fick också nästa som att översta hudlagret försvann, kändes som solsveda. Inityol har varit underbart. Sen så tror jag att det är vaginal torrhet som är grundproblemet för mig. Började med multigyn gel för några veckor sedan och tack och lov har denna ?svamp epsiod-känsla? upphört!

Är det multi-gyn actigel du använt? 
  • Anonym (Jo)

Ja precis! Det var lättast för mig att applicera lite i slidmynningen så fördelade det sig. Tog några dagar innan det la sig. Men nu har det gått några veckor och problemet verkar inte ha kommit tillbaka! Värt att testa! 

• Anonym (Ont)
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-04 12:42:25 följande:

Ja precis! Det var lättast för mig att applicera lite i slidmynningen så fördelade det sig. Tog några dagar innan det la sig. Men nu har det gått några veckor och problemet verkar inte ha kommit tillbaka! Värt att testa! 

Tack för att du berättar och tipsar, ska köpa hem den :)
    Har använt mandelolja varje gång jag känt att det känns torrt och känner att det också har lugnat där nere lite. 
  • Anonym (Zvampen)
    Anonym (Ont) skrev 2025-02-02 14:36:41 följande:
    Alla gynekologer jag träffat har varit kvinnor (ingen mottagning jag varit på har haft en manlig). Detta var dessutom den sista gyn mottagning i min stad jag varit på. Har träffat många okänsliga som snäfts om mina besvär, att det är måendet som är i underlivet, som fått mig att gråta och inte blivit tagen på allvar.

Nu har det gått ca 6 veckor och gynekologen sa att det skulle ta upp till 2månader. 

Vet du om det kan synas om man är torr/har svamp från den hud biten? Förlåt för dum fråga, men jag fick inte någon information om vad som kan synas på ett sådant prov. Har också sökt på nätet men hittar ingen bra information.

Tack för svar förresten, känns skönt att kunna skriva med andra om det.
    Strunta i kvinnliga gyn, jag har bara dåliga erfarenheter av det faktiskt.

Gå till en man en gång, han fattar i alla fall att han inte kan känna det vi känner istället för en dryg kvinna som klämmer ens slidvägg i ett metallspekulum (ja jag är gammal) och tycker att man gnäller när man säger ifrån att det gör ont!
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Zvampen) skrev 2025-02-04 21:19:58 följande:
    Strunta i kvinnliga gyn, jag har bara dåliga erfarenheter av det faktiskt.

Gå till en man en gång, han fattar i alla fall att han inte kan känna det vi känner istället för en dryg kvinna som klämmer ens slidvägg i ett metallspekulum (ja jag är gammal) och tycker att man gnäller när man säger ifrån att det gör ont!
    Har tänkt på det och nästa gång så ska jag efterfråga en manlig. Har alltid trott att kvinnliga gynekologer borde ha mer förståelse/empati av det man besväras med, men tyvärr så har majoriteten av kvinnliga gyn varit oerhört otrevliga och oempatiska. Hade en gynekolog som var oerhört förstående och hjälpsam, men tyvärr så var hon bara vid mottagningen tillfälligt. Men bara det bemötande gjorde mycket för mig.

Tack för ditt råd, önskar jag hade gått till en manlig redan efter första gyn besöket så kanske man hade fått bättre hjälp. 
  • Anonym (Ont)

Verkar som mandeloljan hjälper lite att inte vara torr där nere, gör inte ont när jag smörjer eller irriterar slidöppningen. Så testade stoppa in ett finger idag och strax efter så började det svida jättemycket på samma ställe, vänster sidan av slidöppningen, är som en punkt. Kan detta vara vestibulit eller bara extrem torr vänster slemhinna? :/

• Anonym (Ont)
    Anonym (Ont) skrev 2025-02-06 12:51:01 följande:

Verkar som mandeloljan hjälper lite att inte vara torr där nere, gör inte ont när jag smörjer eller irriterar slidöppningen. Så testade stoppa in ett finger idag och strax efter så började det svida jättemycket på samma ställe, vänster sidan av slidöppningen, är som en punkt. Kan detta vara vestibulit eller bara extrem torr vänster slemhinna? :/

Glömde tillägga att det kliar lite också vid den punkten nu efteråt
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-06 14:58:19 följande:

Låt fiffi vila länge!! 

Tack för svar, ska göra det ❤️
  • Surprised88

Hej du! 

Du är inte ensam! 

vi är flera som har problem där ingen verkar ta det på allvar och bara vill säga att det är svamp och sedan rycker de på axlarna. 

Min underdel fick frispel 2018, alla sa att det var svamp trots att inga prover eller check i mikroskop visade svamp sporer. Fick diverse krämer och tabletter att ta vid mens osv. Inget gjort ngn skillnad. 

Har du mens som påverkar? dvs rubbar din naturliga balans. Vad använder du isf för mensskydd? 

Det är 2025 nu och jag är fortfarande inte återställd MEN väldigt mkt bättre. 

Det som funkat för mig, använda trosor så lite som möjligt. tvätta ej området, inte ens med vatten bara ngn gång ibland och då inte i varenda veck. Att använda ngn typ av olja var ok ett tag men gjorde ingen större skillnad för mig. Det som hjälpt mig bäst är propyless kräm, för att hålla allt så glatt och smidigt som möjligt för att slippa friktion som skapar skav på redan skadat område och Att bara lämna hela området ifred! 
    Inte cykla, träna ngt där det får chans att bli irriterat..
    Samt om du har mens, menskopp!  

Det tar en evig tid men försök håll ut!

• Anonym (Ont)
    Surprised88 skrev 2025-02-07 00:33:56 följande:

Hej du! 

Du är inte ensam! 

vi är flera som har problem där ingen verkar ta det på allvar och bara vill säga att det är svamp och sedan rycker de på axlarna. 

Min underdel fick frispel 2018, alla sa att det var svamp trots att inga prover eller check i mikroskop visade svamp sporer. Fick diverse krämer och tabletter att ta vid mens osv. Inget gjort ngn skillnad. 

Har du mens som påverkar? dvs rubbar din naturliga balans. Vad använder du isf för mensskydd? 

Det som funkat för mig, använda trosor så lite som möjligt. tvätta ej området, inte ens med vatten bara ngn gång ibland och då inte i varenda veck. Att använda ngn typ av olja var ok ett tag men gjorde ingen större skillnad för mig. Det som hjälpt mig bäst är propyless kräm, för att hålla allt så glatt och smidigt som möjligt för att slippa friktion som skapar skav på redan skadat område och Att bara lämna hela området ifred! 

Tack för svar!
    Har du fått någon reaktion av svampkrämer?
    Har haft problem med underlivet i 1 år nu och allt har bara blivit värre, har inte haft en sådan här smärta. Det känns som att det fräter till o från på vänstra slidöppningen sedan jag la på canesten och har nu gått 3veckor och ingen bättring trots att jag smörjer och luftar :(

Har inte haft något problem med mensen, bara att det ibland har svidit när jag kissat någon dag innan mens, sen har allt varit bra. 

Tack för att du delar med dig, är skönt att inte vara ensam om ett underliv som inte är bra. Går utan trosor hemma, sover utan trosor och får enbart i mjukisar när jag går ut just nu.
  • Anonym (Ont)
    Surprised88 skrev 2025-02-07 00:33:56 följande:

Hej du! 

Du är inte ensam! 

Använder numera bomulls bindor vid mens (sånna där stora) eller trosskydd! Har inte använt tampong sedan jag fick besvär. 
  • Surprised88
    Anonym (Ont) skrev 2025-02-07 18:35:51 följande:
    Använder numera bomulls bindor vid mens (sånna där stora) eller trosskydd! Har inte använt tampong sedan jag fick besvär. 

Har aldrig använt den typen av kräm utan fått annan variant utskriven. Dels för att jag inte blivit rekommenderad canesten etc plus att de ville att jag skulle smörja hela området inte bara ?inne? eller vad man ska säga med de krämerna de skrev ut. Oavsett funkar ingen sådan kräm för mig oavsett det jag fått utskrivet eller ej. Eftersom det ej kan va svamp då alla odlingar, prover och kik i mikroskop ej visat på detta och ingen bättring trots fluconazol, långtids behandling med tablett och då kombinerad med 2 olika krämer. 

jag är ingen läkare eller så men jag hade slutat med de där krämerna och som jag skrev tidigare. Bara hålla huden smidig och fuktig där nere Och bara låta det va så mkt som möjligt, inget snuskade, pillande etc. Det tar tyvärr tid, återigen detta började för mig 2018.. och är inte bra MEN mkt mkt mkt bättre så Att ofta är jag nästan symtomfri.

varför jag frågade om mensen är för att den lätt rubbar balansen där nere Och kan reta upp ännu mer. 
    jag använder menskopp och det gör också skillnad för mig. samt börjat äta hormoner för att slippa mens alls.

Tänk på efter toa besök att bara dutta med pappret också så det ej irriteras av det. Tvätta trosor osv utan sköljmedel och oparfymerat kan du också prova. 
    Jag blev sänd på prick test mot alla vanliga grejer man är allergisk emot men lönlöst för jag vet att jag ej är allergisk emot något.. 🤷🏻?♀️

• Anonym (Ont)
    Surprised88 skrev 2025-02-08 14:17:14 följande:

Har aldrig använt den typen av kräm utan fått annan variant utskriven. Dels för att jag inte blivit rekommenderad canesten etc plus att de ville att jag skulle smörja hela området inte bara ?inne? eller vad man ska säga med de krämerna de skrev ut. Oavsett funkar ingen sådan kräm för mig oavsett det jag fått utskrivet eller ej. Eftersom det ej kan va svamp då alla odlingar, prover och kik i mikroskop ej visat på detta och ingen bättring trots fluconazol, långtids behandling med tablett och då kombinerad med 2 olika krämer. 

jag är ingen läkare eller så men jag hade slutat med de där krämerna och som jag skrev tidigare. Bara hålla huden smidig och fuktig där nere Och bara låta det va så mkt som möjligt, inget snuskade, pillande etc. Det tar tyvärr tid, återigen detta började för mig 2018.. och är inte bra MEN mkt mkt mkt bättre så Att ofta är jag nästan symtomfri.

varför jag frågade om mensen är för att den lätt rubbar balansen där nere Och kan reta upp ännu mer. 
    jag använder menskopp och det gör också skillnad för mig. samt börjat äta hormoner för att slippa mens alls.

Tänk på efter toa besök att bara dutta med pappret också så det ej irriteras av det. Tvätta trosor osv utan sköljmedel och oparfymerat kan du också prova. 
    Jag blev sänd på prick test mot alla vanliga grejer man är allergisk emot men lönlöst för jag vet att jag ej är allergisk emot något.. 🤷🏻?♀️

Vad tråkigt att det tog så lång tid för dig, men skönt att höra att det känns bättre för dig idag. 

Ska ta ditt råd och bara smörja under en lång tid och kanske införskaffa menskopp! Canesten verkar ha förstört mina slemhinnor helt, så kommer aldrig nånsin ta sånna krämer igen. Fick rådet att sluta med mina p-piller och varit utan hormoner i snart 6 månader (har inte märkt någon skillnad).

Köpte också nya 100% bomulls trosor och ska använda luftiga byxor under en lång tid så hoppas jag underlivet får läka.

Det som ger mest ångest egentligen är att jag är i en relation och känner mig som en extremt dålig flickvän som har sånna besvär med underlivet. Vi har såklart kul på annat sätt som vi båda är nöjda med, men är jobbigt när min pojkvän frågar när han är sugen "hur det känns där nere" och jag säger att det inte är bra och så har vi sex på annat sätt så, finns tanken där bak om han blir besviken att vi inte kan ha "vanligt sex".

Enda positiva som har blivit bättre är sedan jag smörjt med olja är att det svider inte längre när jag kissar, så urinröret har nog också varit väldigt torrt. Något att vara glad över iaf :)

Vi pratat om det mycket och han är förstående och finns där för mig och säger att sexlivet är väldigt bra trots det här, men det tar på psyket att gå omkring att ha ont där nere, vardagen och jobbet drabbas mycket.

Förlåt för så lång text!
  • Anonym (J)

EXAKT samma för mig. Tror egentligen att grunden till det är klimakteriebesvär då jag är 46 år, men svampkrämer och dylikt kan jag inte alls använda. Får svinont! 

• Surprised88
    Anonym (Ont) skrev 2025-02-08 17:06:42 följande:
    Vad tråkigt att det tog så lång tid för dig, men skönt att höra att det känns bättre för dig idag. 

Ska ta ditt råd och bara smörja under en lång tid och kanske införskaffa menskopp! Canesten verkar ha förstört mina slemhinnor helt, så kommer aldrig nånsin ta sånna krämer igen. Fick rådet att sluta med mina p-piller och varit utan hormoner i snart 6 månader (har inte märkt någon skillnad).

Köpte också nya 100% bomulls trosor och ska använda luftiga byxor under en lång tid så hoppas jag underlivet får läka.

Det som ger mest ångest egentligen är att jag är i en relation och känner mig som en extremt dålig flickvän som har sånna besvär med underlivet. Vi har såklart kul på annat sätt som vi båda är nöjda med, men är jobbigt när min pojkvän frågar när han är sugen "hur det känns där nere" och jag säger att det inte är bra och så har vi sex på annat sätt så, finns tanken där bak om han blir besviken att vi inte kan ha "vanligt sex".

Enda positiva som har blivit bättre är sedan jag smörjt med olja är att det svider inte längre när jag kissar, så urinröret har nog också varit väldigt torrt. Något att vara glad över iaf :)

Vi pratat om det mycket och han är förstående och finns där för mig och säger att sexlivet är väldigt bra trots det här, men det tar på psyket att gå omkring att ha ont där nere, vardagen och jobbet drabbas mycket.

Förlåt för så lång text!

Ja men vad ska man göra när man blir skickad mellan olika instanser och ska prova alla deras hittepå.. då tar det tid 😅
    det som är jobbigast är hur känslig jag blivit, aldrig haft problem någonsin och nu är det minsta lilla. 

preventivmedel kan ju vara en bov beroende på vad för sort osv. Så bra för dig att få ett break kanske! 

Förstår dina tankar angående partner. Jag känner typ att all min kvinnlighet har försvunnit på ngt vis, jag och nederdelen var alltid på bra fot och hade kul med partners. Men det är tyvärr ett minne blott nu. Hopasas på att få lite av det tillbaka ?
    men bra att ni hittar andra vägar! drt Är så man får göra! 

• Anonym (Ont)
    Anonym (J) skrev 2025-02-08 17:58:35 följande:

EXAKT samma för mig. Tror egentligen att grunden till det är klimakteriebesvär då jag är 46 år, men svampkrämer och dylikt kan jag inte alls använda. Får svinont! 

Tack för svar! Så tråkigt att höra att det är flera som får samma biverkning.

Får jag fråga hur lång tid det tog tills det kändes bra "för nere" efter svampkräm som gjort det värre? Eller tips på vad som kan lindra smärtan? 
  • Anonym (Ont)
    Surprised88 skrev 2025-02-08 19:24:18 följande:

Ja men vad ska man göra när man blir skickad mellan olika instanser och ska prova alla deras hittepå.. då tar det tid 😅
    det som är jobbigast är hur känslig jag blivit, aldrig haft problem någonsin och nu är det minsta lilla. 

preventivmedel kan ju vara en bov beroende på vad för sort osv. Så bra för dig att få ett break kanske! 

Förstår dina tankar angående partner. Jag känner typ att all min kvinnlighet har försvunnit på ngt vis, jag och nederdelen var alltid på bra fot och hade kul med partners. Men det är tyvärr ett minne blott nu. Hopasas på att få lite av det tillbaka ?
    men bra att ni hittar andra vägar! drt Är så man får göra! 

Förstår dig också, är otroligt jobbigt att lida i tystnad, det är ju inte direkt något man pratar öppet om. Man saknar sitt gamla underliv som fungerade så bra och tog det nu i efterhand för givet. 

Håller tummarna att det ordnar sig för dig helt! Känns skönt att skriva med andra om detta ämne.
  • Anonym (Ont)

Fortfarande ont i slemhinnorna efter canesten krämen och nu har det gått 1.5månad :(

.
    Får ingen hjälp av vården, varken gyn eller vc :(

Svar på tråden Ont i hela underlivet efter canesten kur