Surprised88 skrev 2025-02-08 14:17:14 följande:
Har aldrig använt den typen av kräm utan fått annan variant utskriven. Dels för att jag inte blivit rekommenderad canesten etc plus att de ville att jag skulle smörja hela området inte bara ?inne? eller vad man ska säga med de krämerna de skrev ut. Oavsett funkar ingen sådan kräm för mig oavsett det jag fått utskrivet eller ej. Eftersom det ej kan va svamp då alla odlingar, prover och kik i mikroskop ej visat på detta och ingen bättring trots fluconazol, långtids behandling med tablett och då kombinerad med 2 olika krämer.
jag är ingen läkare eller så men jag hade slutat med de där krämerna och som jag skrev tidigare. Bara hålla huden smidig och fuktig där nere Och bara låta det va så mkt som möjligt, inget snuskade, pillande etc. Det tar tyvärr tid, återigen detta började för mig 2018.. och är inte bra MEN mkt mkt mkt bättre så Att ofta är jag nästan symtomfri.
varför jag frågade om mensen är för att den lätt rubbar balansen där nere Och kan reta upp ännu mer.
jag använder menskopp och det gör också skillnad för mig. samt börjat äta hormoner för att slippa mens alls.
Tänk på efter toa besök att bara dutta med pappret också så det ej irriteras av det. Tvätta trosor osv utan sköljmedel och oparfymerat kan du också prova.
Jag blev sänd på prick test mot alla vanliga grejer man är allergisk emot men lönlöst för jag vet att jag ej är allergisk emot något.. 🤷🏻?♀️
Vad tråkigt att det tog så lång tid för dig, men skönt att höra att det känns bättre för dig idag.
Ska ta ditt råd och bara smörja under en lång tid och kanske införskaffa menskopp! Canesten verkar ha förstört mina slemhinnor helt, så kommer aldrig nånsin ta sånna krämer igen. Fick rådet att sluta med mina p-piller och varit utan hormoner i snart 6 månader (har inte märkt någon skillnad).
Köpte också nya 100% bomulls trosor och ska använda luftiga byxor under en lång tid så hoppas jag underlivet får läka.
Det som ger mest ångest egentligen är att jag är i en relation och känner mig som en extremt dålig flickvän som har sånna besvär med underlivet. Vi har såklart kul på annat sätt som vi båda är nöjda med, men är jobbigt när min pojkvän frågar när han är sugen "hur det känns där nere" och jag säger att det inte är bra och så har vi sex på annat sätt så, finns tanken där bak om han blir besviken att vi inte kan ha "vanligt sex".
Enda positiva som har blivit bättre är sedan jag smörjt med olja är att det svider inte längre när jag kissar, så urinröret har nog också varit väldigt torrt. Något att vara glad över iaf :)
Vi pratat om det mycket och han är förstående och finns där för mig och säger att sexlivet är väldigt bra trots det här, men det tar på psyket att gå omkring att ha ont där nere, vardagen och jobbet drabbas mycket.
Förlåt för så lång text!