• Anonym (Hej)

Ger jag upp för lätt?

Hej på er! Jag har gjort slut med min sambo och naturligt börjar jag fundera på om jag gjorde rätt eller om jag gav upp för lätt. 

De två främsta anledningarna som låg till grund var hans bristande kommunikation och initiativförmåga. Jag anser väl att de hör samman, han tar inte intiativ till samtal eller i de samtal jag startar. Kan jag verkligen ställa krav på att kan ska bli mer intiativtagande/kommunikativ? Eller är det elakt och tvingande att säga att han måste göra det för att vi ska kunna vara tillsammans? eller är hans brist på detta ett personlighetsdrag som gör att vi bara inte är kompatibla?

• Svar på tråden Ger jag upp för lätt?
  • Lynx123

Svårt att säga. Tänker att det inte var ett lättfattat beslut och att du inte längre mådde bra i relationen.

• Anonym (Hej)

Med intiativ menar jag allt annat än kommunikation också. Han planerar aldrig en middag med vänner hemma. Om vänner vill hitta på något erbjuder han sig aldrig att vara den som kör. Om jag skulle vilja åka på en utlandssemester med honom så måste jag vara projektledaren. Han skulle aldrig ställa sig och göra alla hushållssysslor om det inte kommer gäster i kväll eller om jag ber honom etc etc. 

• Anonym (L)

Ni verkar inte kompatibla. 

Och att ställa krav på något som antagligen hör till hans personlighet känns inte juste. 

Kanske kan ni gå i parterapi och lära er kommunicera, dvs om han vill. 

• Anonym (Hej)
    Lynx123 skrev 2025-02-01 12:33:07 följande:

Svårt att säga. Tänker att det inte var ett lättfattat beslut och att du inte längre mådde bra i relationen.

nej det har du rätt i. Det var verkligen inte lätt och inte nu heller när jag börjar tveka?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (L) skrev 2025-02-01 12:33:23 följande:

Ni verkar inte kompatibla. 

Och att ställa krav på något som antagligen hör till hans personlighet känns inte juste. 

Kanske kan ni gå i parterapi och lära er kommunicera, dvs om han vill. 

Det är så jag ser det också. Att vi inte är kompatibla och då kan det väl inte vara schysst att säga: gör si eller gör så, så kan vi vara tillsammans. Det blir mer som ett tvång eller en syssla än av kärlek från hans sida då
Svar på tråden Ger jag upp för lätt?