• EbbaÖ88

Separerade-Vill ha barnen i olika skolor

Hej! 
    För ett år sedan flyttade jag till en grannkommun där barnens skola ligger och barnens pappa bor pga ekonomiska skäl. 
    Barnen har en önskan om att bo hos mig mer och sedan drygt ett halvår spenderar de 14 skoldagar i månaden hos mig resp 6 skoldagar hos sin pappa. Dagarna de bor hos mig måste de pendla 50min inklusive bussbyte för att komma till skolan. Pappan vägrar byta skola. Vad gäller i en sådan här fråga? Pappan anser att jag måste anpassa mig då jag har flyttat vilket jag håller med om, i det fall att barnen hade bott hos båda lika mycket. Har jag någon rättighet då barnen bor hos mig mer? 

• Svar på tråden Separerade-Vill ha barnen i olika skolor
  • Anonym (M)

Jag får väl säga att jag håller med pappan, du valde att flytta. Båda måste ju vara överrens om eventuella skolbyte och är man inte det får det ju fortsätta som det är. Sen är ju ett skolbyte inte alltid enkelt för barnen. Du kan inte flytta närmare skolan där barnen går istället? Finns något annat alternativ till skola som kan vara en kompromiss? Vad är anledningen att de bor hos dig mer? Sånt kan ju vara tillfälligt och ändra sig med tiden också. Vilken ålder har barnen, det påverkar ju till viss del hur mycket de får vara delaktiga i beslut som rör dem kan jag känna. 

• Anonym (F)

Samtal hos Familjerätten och sedan vidare till Tingsrätt, Barnen bor 75 % hos dig.

• Anonym (J)

Hur bra är det för barnen att byta skola då? Alla vänner? De vänner man träffade i grundskolan är speciella som man fick ett speciellt band med.

• Anonym (K)

Varför valde du att bosätta dig så långt ifrån skolan? Taskigt mot barnen. 

• Anonym (F)
    Anonym (K) skrev 2025-02-01 18:47:21 följande:

Varför valde du att bosätta dig så långt ifrån skolan? Taskigt mot barnen. 

Ibland har man inte lyxen att välja när man ska byta städer!
  • Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2025-02-01 19:57:59 följande:
    Så kan ju såklart vara fallet, men bör målet kanske inte i första hand då vara att hitta boende närmare där barnen ändå har sin skola, sina vänner osv? I brist på anna info från ts verkar ju hennes vilja att byta skola egentligen handla om problemet som uppstått av att hon flyttat, inte att skolan är dålig exempelvis då det sannolikt hade skrivits i så fall. 
  • Anonym (Hm)

Samtal hos familjerätten.

• Anonym (K)
    Anonym (F) skrev 2025-02-01 19:57:59 följande:
    Då får man ju acceptera att det är långt till skolan. 
  • Anonym (O)

Var är de skrivna? De ska vara skriva där de bor mest och ha skola närmast där de är skrivna. 

• Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2025-02-01 20:58:03 följande:
    Så kan ju såklart vara fallet, men bör målet kanske inte i första hand då vara att hitta boende närmare där barnen ändå har sin skola, sina vänner osv? I brist på anna info från ts verkar ju hennes vilja att byta skola egentligen handla om problemet som uppstått av att hon flyttat, inte att skolan är dålig exempelvis då det sannolikt hade skrivits i så fall. 
    Och vem säger att ts inte försökte? Eller att ts kanske inte har råd att bo närmare? Eller vad som helst som inte automatiskt gör henne till "the bad one"?
  • Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2025-02-01 22:58:16 följande:
    Och vem säger att ts inte försökte? Eller att ts kanske inte har råd att bo närmare? Eller vad som helst som inte automatiskt gör henne till "the bad one"?
    Jag har inte sagt något om att hon är the bad one, bara att målet bör vara att lösa ett boende närmare, 50 min bort är långt för att det inte ska finnas ett fungerande boende närmare. Visst kan det vara så, men ärligt talat så är det nog sällan sant. Oavsett så har vi fått väldigt lite info om situationen så man får ju gå på den infon vi har. Och oavsett så kan man inte byta barnens skola utan att båda vårdnadshavarna är okej med det. Oavsett är väl det rimligaste i situationen att först jobba på att hitta ett boende närmare? Inte att barnen ska behöva byta skola med allt vad det innebär. Att barnen för tillfället bor mer hos mamman, vet vi inte vad det beror på, kan lika gärna ha ändrat sig om ett par månader. 
  • Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2025-02-02 08:28:04 följande:
    Jag har inte sagt något om att hon är the bad one, bara att målet bör vara att lösa ett boende närmare, 50 min bort är långt för att det inte ska finnas ett fungerande boende närmare. Visst kan det vara så, men ärligt talat så är det nog sällan sant. Oavsett så har vi fått väldigt lite info om situationen så man får ju gå på den infon vi har. Och oavsett så kan man inte byta barnens skola utan att båda vårdnadshavarna är okej med det. Oavsett är väl det rimligaste i situationen att först jobba på att hitta ett boende närmare? Inte att barnen ska behöva byta skola med allt vad det innebär. Att barnen för tillfället bor mer hos mamman, vet vi inte vad det beror på, kan lika gärna ha ändrat sig om ett par månader. 
    Ja naturligtvis borde det vara målet, men personen jag kommenterade verkade ha en helt annan utgångspunkt gällande ts agerande.
Svar på tråden Separerade-Vill ha barnen i olika skolor