• Anonym (Anonym)

Kost vid (misstänkt) diabetes typ 2? Tips och erfarenheter sökes!

Jag misstänker att jag har diabetes typ 2, eller iaf ligger i gråzonen för det. Är kvinna, i 30 års åldern, är 162 cm och väger ca. 65 kg, överviktig med andra ord. Förutom det har jag kronisk migrän, endometrios och PCOS. Har häst och är i stallet varje dag, rör mig ca. 3 h/dag och går i snitt 15 000 steg/dag. 
    Inser att jag måste göra mycket radikala livsstilsförändringar för att vända skeppet om jag ska överleva på sikt. Idag dricker jag både läsk och äter godis samt chips 2-3 dagar i veckan, vilket jag givetvis måste sluta med helt. Det skrämmer mig inte lika mycket, som att jag antagligen måste ta bort i stort sett alla kolhydrater ur kosten. Mina normala måltider skulle jag redan säga är varierade, äter mycket grytor med blandade böner och linser tillsammans med cous-cous eller matvete, ibland typ fläskkarré med pasta och grönsaker. Till frukost ofta grovt knäckebröd med ost och te. Det här inser jag ju inte heller är hållbart med (begynnande) diabetes, alla former av kolhydrater måste rensas ur kosten. Vad ska jag ersätta det med? Eftersom att jag ändå tycker mig vara relativt aktiv på daglig basis så måste jag ju ha åtminstone lite energi tänker jag. Eller det kanske går att överleva på 0,5 potatis/dag tillsammans med bönor och grönsaker också? Ni andra som har diabetes typ 2, hur äter ni? Några tips och trix?
    Funderar också på hur jag kan skala upp min fysiska aktivitet ännu mer för att ytterligare kunna sänka blodsockret. Skulle nog utan vidare kunna klämma in åtminstone 3-4 gympass/vecka också. Det kanske skulle kunna vara ett bra komplement till de 3 h/dag i stallet? Ni med diabetes typ 2, hur mycket tränar ni?

• Svar på tråden Kost vid (misstänkt) diabetes typ 2? Tips och erfarenheter sökes!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (också typ2/pre) skrev 2025-02-02 23:07:51 följande:

Jag har också prediabetes eller typ 2-diabetes/förhöjda fastevärden. Prediabetes och kanske typ 2 går att reversera med fasta och lågkolhydratskost, men har man fått diagnosen så har man och vården vägrar friskförklara en. 

Du behöver inte mer träning. Du rör dig mer än tilräkligt. Men lägre kolhydratintag, inte nödvädigtvis keto men under 100 g kolhydrater per dag, och minst 14 timmars fasta per dygn eller en 24-36-timmars fasta varje eller varannan vecka, så du ökar insulinkänsligheten.

Du kan äta godis och chips och sånt. Det är ok. Mindre mängd och mer sällan bara. Framför allt mer sällan.

Mina värden har gått från 6,5 till 4,8.

Precis den där typen av erfarenhet jag ville höra!
    Och just det där med max 100 g kolhydrater/dag har jag hört och oroar mig för, givet att jag redan idag är rätt så aktiv. Pratar vi runt 100 g eller än hellre upp emot 150 gr så tror jag ändå det går relativt smidigt att skala ned, men just om jag ska vara långt under 100 gr kolhydrater/dag, varje dag, är jag rädd att förlora ork, vilket också är en väldigt stor migrän-trigger för mig och riskerar då att eskalera min kroniska migrän...
    För visst, jag ska inte sticka under stolen med att det ofta blir (beroende på storlek) 3-4 potatisar eller 2 dl mathavre/matvete till varje portion varm mat per dag, vilket jag äter 2 mål/dag. Halvera till säg 2 (mindre) potatisar eller 1 dl mathavre/vete ser jag inte som något problem, men åtminstone om jag i princip helt ska lyfta ur bröd (äter bara fullkornsknäcke eller rågbröd), eller desarmera kolhydraterna till typ 1 potatis/dag, är jag som sagt orolig för hur min kropp ska orka det, givet den aktivitetsnivån jag har redan idag. Absolut att jag kan kompensera med mera böner och mycket mer grönsaker, men vet inte om det till 100% skulle vara fullvärdiga alternativ + att det nog i så fall skulle krävas åtminstone ganska rejäla mängder grönsaker...
  • Anonym (M)
    Anonym (också typ2/pre) skrev 2025-02-02 23:07:51 följande:

Jag har också prediabetes eller typ 2-diabetes/förhöjda fastevärden. Prediabetes och kanske typ 2 går att reversera med fasta och lågkolhydratskost, men har man fått diagnosen så har man och vården vägrar friskförklara en. 

Du behöver inte mer träning. Du rör dig mer än tilräkligt. Men lägre kolhydratintag, inte nödvädigtvis keto men under 100 g kolhydrater per dag, och minst 14 timmars fasta per dygn eller en 24-36-timmars fasta varje eller varannan vecka, så du ökar insulinkänsligheten.

Du kan äta godis och chips och sånt. Det är ok. Mindre mängd och mer sällan bara. Framför allt mer sällan.

Mina värden har gått från 6,5 till 4,8.

"Vården vägrar friskförklara"?

Nej, det stämmer absolut inte. Man kan bli frisk från diabetes typ 2 och det är endel som blir det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 23:26:04 följande:
    Pratade bland andra med en bekant som är gammal pensionerad sjuksköterska som menade, att åtminstone under en övergångsperiod, säg 6-12 månader, medan medicinerna ställs in, så kan det vara bra att i princip helt utesluta allt socker och kolhydrater, vilket exempelvis kan innebära att en inte ska äta mer än 0,5-1 potatis/dag, bort med frukter, bort med mejeriprodukter om möjligt, och istället mycket kraftigt skala upp grönsakerna, speciellt gröna blad som olika sallader, spenat o.dyl.
    Innan medicin ställs in? 

Du ska inte lyssna på en gammal pensionerad sjuksköterska som är helt utdaterad med sina "kunskaper". 

Inte alla med diabetes typ 2 behöver läkemedel. Man får då istället kostbehandling. Och inte heller det innebär att man ska ta bort kolhydrater helt och hållet, men man bör/ska ta bort snabba kolhydrater och socker. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 23:28:45 följande:
    Inga som helst vårdkontakter, aldrig haft. Mina hormonella diagnoser ställdes utan vidare undersökningar och med en axelryckning på UMO för typ 15 år sedan, baserat på att jag har 75-150 dagar långa cykler med kraftig mensvärk. Vården har väl förhoppningsvis gått framåt där, men ser ingen anledning att stånga mig blodig där. 
    Migränen har jag haft i snart 20 år, och bara fått lära mig att hantera, aldrig fått någon hjälp där heller.

Misstänker diabetes då jag upplever mig törstigare nu än tidigare. Har periodvis, särskilt vintertid, varit dålig på att få i mig tillräckligt med vatten, typ 1 glas till varje måltid men inte så mycket mer, nu kan jag plötsligt tycka mig behöva 1 glas till varje måltid + 1-2 st 33 cl mineralvatten per dag för att känna mig nöjd och otörstig.
    Helt normal mängd dricka och inte alls något som skulle indikera diabetes typ 2. 
  • Aniiee
    Anonym (typ etta) skrev 2025-02-02 22:59:46 följande:
    TS är normalviktig, men beskriver sig som överviktig. Hon äter nyttigt, men beskriver det som ohållbart. Hon rör sig tre timmar om dagen, går 15 000 steg om dagen och vill nu skala upp träningen med 3-4 gympass. Istället för att prata om gram i en annan tråd kanske vi ska prata om elefanten i rummet istället? Verkar ju snarare som att TS har en överdriven oro över en eventuell diabetes och behöver hjälp att hantera ångesten, snarare än att ändra livsstil.
    Sorry, hittade den tråden igen tidigare idag och blev aningen frustrerad. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (också typ2/pre)
    Anonym (M) skrev 2025-02-02 23:45:53 följande:
    "Vården vägrar friskförklara"?

Nej, det stämmer absolut inte. Man kan bli frisk från diabetes typ 2 och det är endel som blir det. 
    Inte enligt någon av kontakterna jag har haft (4 olika pga flyttar). Bara att man eventuellt kan bli friskförklarad från prediabetes men en full typ 2-diagnos är "för alltid" även om man är funktionellt frisk. Då heter det, enligt dem, att man har typ 2 "i remission".
  • Aniiee
    Inga som helst vårdkontakter, aldrig haft. Mina hormonella diagnoser ställdes utan vidare undersökningar och med en axelryckning på UMO för typ 15 år sedan, baserat på att jag har 75-150 dagar långa cykler med kraftig mensvärk. Vården har väl förhoppningsvis gått framåt där, men ser ingen anledning att stånga mig blodig där. 
    Migränen har jag haft i snart 20 år, och bara fått lära mig att hantera, aldrig fått någon hjälp där heller.

Misstänker diabetes då jag upplever mig törstigare nu än tidigare. Har periodvis, särskilt vintertid, varit dålig på att få i mig tillräckligt med vatten, typ 1 glas till varje måltid men inte så mycket mer, nu kan jag plötsligt tycka mig behöva 1 glas till varje måltid + 1-2 st 33 cl mineralvatten per dag för att känna mig nöjd och otörstig.
    Det är ju dock en helt normal vattenmängd, så även om du upplever att du blivit törstigare skulle jag inte säga att det är symptom på diabetes, snarare på att din kropp börjat säga till ordentligt att du behöver mer vatten.
  • Aniiee

Det är ju dock en helt normal vattenmängd, så även om du upplever att du blivit törstigare skulle jag inte säga att det är symptom på diabetes, snarare på att din kropp börjat säga till ordentligt att du behöver mer vatten.
  • Lynx123

Ställ aldrig självdiagnoser - varken från Google eller gamla sjuksköterskor - eller från okända på internet för den delen. Det gäller både fysiskt och mentalt och kan i själva verket försämra din hälsa allvarligt.

• mammatill6

Inget i det du skriver tyder på diabetes. Ökad törst kommer av att man kissar emstora mängder. Och då pratar man om en törst som liksom är konstant. Du dricker helt normalt, rör dig. Äter bra. Kontakta vården om du är orolig och sätt aldrig diagnos själv. 

• Anonym (Bmi)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 22:04:01 följande:

Jag misstänker att jag har diabetes typ 2, eller iaf ligger i gråzonen för det. Är kvinna, i 30 års åldern, är 162 cm och väger ca. 65 kg, överviktig med andra ord. Förutom det har jag kronisk migrän, endometrios och PCOS. Har häst och är i stallet varje dag, rör mig ca. 3 h/dag och går i snitt 15 000 steg/dag. 
    Inser att jag måste göra mycket radikala livsstilsförändringar för att vända skeppet om jag ska överleva på sikt. Idag dricker jag både läsk och äter godis samt chips 2-3 dagar i veckan, vilket jag givetvis måste sluta med helt. Det skrämmer mig inte lika mycket, som att jag antagligen måste ta bort i stort sett alla kolhydrater ur kosten. Mina normala måltider skulle jag redan säga är varierade, äter mycket grytor med blandade böner och linser tillsammans med cous-cous eller matvete, ibland typ fläskkarré med pasta och grönsaker. Till frukost ofta grovt knäckebröd med ost och te. Det här inser jag ju inte heller är hållbart med (begynnande) diabetes, alla former av kolhydrater måste rensas ur kosten. Vad ska jag ersätta det med? Eftersom att jag ändå tycker mig vara relativt aktiv på daglig basis så måste jag ju ha åtminstone lite energi tänker jag. Eller det kanske går att överleva på 0,5 potatis/dag tillsammans med bönor och grönsaker också? Ni andra som har diabetes typ 2, hur äter ni? Några tips och trix?
    Funderar också på hur jag kan skala upp min fysiska aktivitet ännu mer för att ytterligare kunna sänka blodsockret. Skulle nog utan vidare kunna klämma in åtminstone 3-4 gympass/vecka också. Det kanske skulle kunna vara ett bra komplement till de 3 h/dag i stallet? Ni med diabetes typ 2, hur mycket tränar ni?

Du harnett bmi på 24.8 vilket är NORMALT.
    Kvinnor som håller på med ridsport brukar ha lite mer muskler än genomsnittet då stallsyslor är aningen tyngre att utföra...

Du har en helndel annat som du skriver om.en hälsosammare livsstil hade kunnat hjälpa dig. Frsmfröallt sluta stressa över hälsotillstånd som du inte har!
    Tqck vare kostförändring har jag inte haft migrån på närmare 10 år. Att börja fökha Paleo dieten var det bästa som jag har gjort
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-02 22:04:01 följande:

Men du. Har du VERKLIGEN diabetes typ 2 eller är det bara något du inbillar dig?
    Man behöver inte ändra sin kost radikalt om man inte är sjuk. 

Gå till vårdcentralen om du misstänker sjukdom. Annars kan du utgå ifrån att du mår bra och lever ett hälsosamt liv. Godis och chips kan man äta i lagom mängd, kör 80/20-modellen - 80% hälsosam vanlig mat och 20% njutningsmat. 

Ingen jag känner med diabetes typ 2 har helt uteslutit kolhydrater heller och mår bra med antingen bara kostjustering eller kostjustering plus mediciner beroende på hur deras kropp svarar på behandlingen. 
  • Anonym (S)

Jag tycker att du ska vara försiktig så att du inte får en ätstörning. Du behöver inte sluta äta kolhydrater. Kroppen behöver kolhydrater. Det verkar som du redan äter och rör dig tillräckligt bra. Dra ner på chips och godis till en gång per vecka och ät lite mindre portioner så går du ner några kilo.

Svar på tråden Kost vid (misstänkt) diabetes typ 2? Tips och erfarenheter sökes!