• Anonym (Less)

Han respekterar inte mitt nej

Jag har skrivit om situationen i sig tidigare, men nu har den förvärrats.

I sommar ska jag genomgå en stor operation som kommer kräva en hel del stöd hemma efteråt. Min särbo har bestämt att det ska vara han. Jag säger gång på gång att jag inte vill det, men det går inte in. Först hette det att han skulle bo hos mig, sen att han kan ta in på hotell (vilket han inte ens har råd med egentligen) så han ska kunna "hälsa på mig" och "hjälpa till om dagarna", något jag också sagt nej till. Jag vill helt enkelt inte träffa honom innan jag återhämtat mig så pass att jag klarar mig själv. Igår berättade han att han pratat med jobbet och blivit lovad semester en hel månad efteråt, så "han kommer till mig då". Jag sa IGEN att han vet hur jag känner, men han viftar bara bort det... känner mig totalt överkörd och vet inte vad mer jag kan göra utan att låta elak...

• Svar på tråden Han respekterar inte mitt nej
  • Anonym (Hm)

hej älskling, vi måste prata. 

jag förstår att du vill hjälpa mig efter operationen men sanningen är, som jag tidigare nämnt, att jag inte vill ha dig där. Jag får hjälp av min mamma när jag behöver och jag vill att du respekterar och slutar argumentera emot vad jag säger. Du kommer få åka långt i onödan, för jag kommer inte öppna dörren och jag vill att du förstår det så du inte blir besviken sen om det händer. 

• Anonym (det luktar mansbebis)

Det låter mest som han vill slippa jobba och mjölkar sympati på sin arbetsplats.

Jag vet INGEN som varit ledig en månad för att någon annan är sjuk/opererats och då känner jag ändå en som hamnade i rullstol efter en olycka och måste anpassa hela sitt liv på nytt.

Min väninna hade bröstcancer och behandlades i 1,5 år och hon var för farao inte sjukskriven en månad ens!!

• Anonym (Less)
    Anonym (det luktar mansbebis) skrev 2025-02-04 07:04:46 följande:

Det låter mest som han vill slippa jobba och mjölkar sympati på sin arbetsplats.

Jag vet INGEN som varit ledig en månad för att någon annan är sjuk/opererats och då känner jag ändå en som hamnade i rullstol efter en olycka och måste anpassa hela sitt liv på nytt.

Min väninna hade bröstcancer och behandlades i 1,5 år och hon var för farao inte sjukskriven en månad ens!!

En månad är kortare tid än jag anses behöva hjälp efteråt. Det är väl ingen stor grej att vilja ha en månads semester oavsett? Det är ju upp till arbetsgivaren om det fungerar.
  • Anonym (Less)

Jag trodde verkligen han fattat till slut, men så kom ämnet upp igen idag. Han pratade om sommaren och sa att "han förstår om jag inte kommer orka vara social och han respekterar det - för han kan ju göra annat då! Baka, pyssla, se på film..." HOS MIG. Han vägrar verkligen få in i huvudet att jag inte vill det. Känner att jag kommer snapa på honom snart...

• Anonym (Ammi)
    Anonym (Less) skrev 2025-03-12 17:40:33 följande:

Jag trodde verkligen han fattat till slut, men så kom ämnet upp igen idag. Han pratade om sommaren och sa att "han förstår om jag inte kommer orka vara social och han respekterar det - för han kan ju göra annat då! Baka, pyssla, se på film..." HOS MIG. Han vägrar verkligen få in i huvudet att jag inte vill det. Känner att jag kommer snapa på honom snart...

Är du verkligen förvånad?

Vad ska du göra nu?
  • Anonym (Less)
    Anonym (Ammi) skrev 2025-03-12 17:55:58 följande:
    Är du verkligen förvånad?

Vad ska du göra nu?
    Han har inte gett mig skäl till att tro annat än att han accepterat... fram till nu då.
    Jag börjar ge upp på hela förhållandet när han är så respektlös...
  • Anonym (Less)

Ge mig styrka. Nu sa han rakt ut att han inte tror på att jag inte vill att han ska vara här, att jag egentligen kommer behöva hans närhet och yada yada... "visst är det så?" När jag sa emot sa han "du kommer nog ändra dig tills dess".

Jag är så chockad över att han kan vara så trög... ska man verkligen behöva separera för en sån här sak?

• Anonym (?)
    Anonym (Less) skrev 2025-03-18 09:11:23 följande:

Ge mig styrka. Nu sa han rakt ut att han inte tror på att jag inte vill att han ska vara här, att jag egentligen kommer behöva hans närhet och yada yada... "visst är det så?" När jag sa emot sa han "du kommer nog ändra dig tills dess".

Jag är så chockad över att han kan vara så trög... ska man verkligen behöva separera för en sån här sak?

Har du lås på din ytterdörr?
  • Anonym (Less)
    Anonym (?) skrev 2025-03-18 09:12:45 följande:
    Har du lås på din ytterdörr?
    Självklart, men jag har svårt att tro att han faktiskt åker hit när jag säger nej, men jag förstår verkligen inte varför det här ska vara så svårt för honom att respektera. Han lär bli väldigt sårad om jag inte ändrar mig.
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (Less) skrev 2025-03-18 11:06:41 följande:
    Självklart, men jag har svårt att tro att han faktiskt åker hit när jag säger nej, men jag förstår verkligen inte varför det här ska vara så svårt för honom att respektera. Han lär bli väldigt sårad om jag inte ändrar mig.
    Din pojkvän, ditt val. Varför låter du honom bete sig så respektlöst utan konsekvenser? 

Han fortsätter för det händer ju inget. Ni är fortfarande tillsammans. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Less) skrev 2025-03-18 11:06:41 följande:
    jaha?
  • Anonym (L)

Det här är inte ett normalt beteende. Jag hade faktiskt gjort slut. Han stressar dig när du verkligen behöver lugn och ro. 

Han påminner om mitt ex som också hade väldigt svårt att ta ett nej. Jag orkade inte med honom till slut. Det handlar ju inte om omtanke när personen det gäller säger nej. 

Man kan bli besviken och sårad men en normal människa respekterar ett nej. Det är något allvarligt fel på den här mannen. 

Svar på tråden Han respekterar inte mitt nej