• Anonym (Absolut 0 Sexuell Njutning)

Sexuell anhedoni?

Jag (21m) är rätt säker på att jag lider av sexuell anhedoni, vilket innebär att njutningen från den erogena zonen i penis inte fås på grund av nervskador. Jag har också anejakulation på grund av detta, alltså jag får inga utlösningar utom i sömnen. Detta kan komma sig på grund av en skada jag fick när jag åkte matta som barn, slog in jävligt hårt i en rot och kände enorm smärta, illamående och svimningskänslor. Där och då var den förstörd. Sen fick jag två testikelvridningar när jag var 14, antagligen som en följd av det. Sen på grund av flera samverkande faktorer fick jag ett pungåderbråck nyligen som jag söker behandling för.

I samband med det upptäckte jag att jag i princip hela livet har gått runt och tänkt att det är normalt att aldrig ha orgasm, aldrig ha utlösningar, och inte vilja onanera på grund av att det inte ger någon njutning för mig. Jag ifrågasätter starkt varför jag inte märkte något tidigare. Förmodligen för att det var så tabubelagt för mig. Det är jobbigt också, för nu plötsligt går det inte att sluta tänka på det. Jag tänker på det hela tiden, men förhoppningsvis kan jag släppa det när jag träffar urologen.

Detta tillstånd som jag har, sexuell anhedoni, verkar iallafall väldigt ovanligt. Är det någon annan som har det? Går det att få behandling för det i svensk sjukvård idag?

• Svar på tråden Sexuell anhedoni?
  • Anonym (Erfaren kvinna)

Kanske, men kan det inte vara någon psykologisk blockering också eftersom du fått ett smärttrauma där?

Vid skada måste kroppen ibland lära om sig, och en stor del av det sexuella sitter trots allt i hjärnan.

Kanske tveksamt att "skryta" men jag har sex med en man nu som har en nervskada sedan tonåren och med min stimulans känner han "nya" saker.

Hör vad läkaren säger, kanske finns det vägar tillbaka.

Vet inte om det kan vara en psykologisk blockering eller ej. När jag känner på området känner jag själv att jag tappat känseln eller fått nedsatt känsel på vissa ställen. Det man fokuserar på växer. Så min plan är att sluta tänka på det hära, och i stället som du sa höra med en läkare om det finns vägar till att reperara nervskadan.

• Anonym (Runkproffset)

Har du kollat upp dina testosteron-nivåer? om du har för lite testosteron så kan det vara anledningen till att du inte känner någon lust alls.

Har du aldrig någonsin kommit när du onanerat? Hur många gånger har du provat? Har du haft samlag som lett till utlösning? 

Som referens från någon som är någorlunda frisk där nere så kan jag enbart komma av att stå upp med ett tryck under pungen (exempelvis dra ner kalsongerna så att dom lyfter pungen eller att jag stårpå tå och har handfatet som trycker under), om jag sitter, ligger eller inte är tillräckligt upphetsad så kan jag runka tills jag domnar av i båda händerna och slaknar utan att komma. 

Skriver bara detta utifall det är så att du helt enkelt har runkat för lite och inte hittat ditt sätt att komma på. 

Jag ?lider? av hypogonadism Och behandlas för det. 

• Sportlunch

Jag såg din profil på ett annat forum nu. 

Det är 100% Sertralinet som har dödat både din pung, din lust och testosteron-nivåerna. 

Det finns en lösning för att starta spermieproduktionen igen och det är med hjälp av HCG och Bemfola (jag får själv dessa läkemedel av läkaren) 

Kosttillskottet q10 hjälper även det att skaka lite liv i pungen igen, återhämtningen från ssri?s kan ta flera år. med tanke på din unga ålder så kan hormonsystemet vara totalt kraschat och aldrig återhämta sig till en vanlig mans nivåer.

• Sportlunch

För o förtydliga så är det jag som är runkproffset, skickade som vanligt ifall du vill ha mer kontakt.

• zz22zz

Bra att du bokat tid till en urolog. SSRI som t ex Sertralin är en vanlig orsak till minskad sexlust, potensbesvär och avsaknad av utlösning/orgasm. Det finns många andra preparat att testa istället om du står på behandling med ett sådant preparat  och det fortfarande finns behov av behandling. Beslutar du dig för att testa att sluta med en sådan behandling behöver du trappa ut den långsamt. 

Det är mycket ovanligt med testosteronbrist, särskilt om man har erektionsförmåga och manlig behåring men med tanke på dina testikeltorsioner kanske det inte är fel att rådfråga urologen om det kan vara av värde att ta ett testosteronprov. 

Hoppas dina besvär löser sig!
    /ZZ22ZZ
    Legitimerad läkare 

Tack för alla svar!

Att ta sertralin var ett misstag. För de flesta skulle det nog fungera, däremot för mig ledde det till en hisnande känslomässig resa trots att jag bara testade i 2 veckor med panikångestattacker, overklighetskänslor, en mer neurotisk personlighet, koncentrationssvårigheter. Jag fick dessutom försenade utsättningssymptom så att jag fick kontinuerlig stress samt insomni förra tisdagen vilket varade fram tills nu idag, då det släppte. Jag helt klart en outlier, det här är onormalt. Jag tror det kommers släppa helt om 2 månader, eller kanske om några år.. Hade aldrig testat om jag vetat om det.

Jag strävar idag efter att ta absolut 0 läkemedel, biverkningarna var det jobbigaste som finns. Jag tog dock sertralin endast 2 veckor vilket nu var 2 månader sedan. Har fått kämpa rejält för att få bort ångesten -- äta bra mat, träna, jobba med kostillskott, kämpa för att bearbeta stress från det. Jag vill kunna känna känslor igen.. Jag misstänker att den ångest och stress läkemedlet gav mig kan ha bidragit till att mina sårbara vener överbelastats av blodtrycket och lett till pungåderbråcket (kärlsjukdomen).

Jag tycker dock att jag fortfarande har ett högt 'libido' så förhoppningsvis har inte sertralinet förstört allting. Jag märker alltså inga problem med erektioner och sexuell lust. Jag får manlig behåring också, så jag tror det är rätt onödigt att testa mina testosteronnivåer. För övrig fick jag inga utlösningar eller njutning från den erogena zonen redan innan sertralinet, då jag helt saknar minnen utav det, vilket talar för nervskada -- givetvis kan sertralinet ha orsakat en dubbelskada men det känns som värsta jävla oturen om det också har hänt.

Jag känner att det här är en rätt lätt grej att leva med dock. Känner mig helt osugen på nya läkemedel eller operationer, däremot skulle jag kunna testa elektrisk stimulering kanske för att stimulera nervcellerna till att laga sig själva, eller utlösa reflexen som ger utlösning.

• Anonym (Man)

Har du normal sexlust och så? Alltså finns ett behov?

Jo jag känner luft och får erektioner och det är väl det enda sköna, men jag känner ingenting om jag känner på området. Jag har aldrig haft en orgasm så det är inget jag känner att jag längtar efter, har aldrig ens upplevt det, så kan inte bli beroende av det XD. Inga utlösningar heller så det enda som händer då är att det blir svårare att sluta känna lust, för som jag fattat det tar lusten slut och man kan tänka på annat efter en utlösning. Det händer ju inte mig. 

Så egentligen skulle jag inte säga att jag lider av detta förutom när jag har lust ? det blir svårare att sluta känna lust, då måste jag ta till andra strategie.

• zz22zz
    Anonym (Absolut 0 Sexuell Njutning) skrev 2025-02-10 16:07:30 följande:

Tack för alla svar!

Att ta sertralin var ett misstag. För de flesta skulle det nog fungera, däremot för mig ledde det till en hisnande känslomässig resa trots att jag bara testade i 2 veckor med panikångestattacker, overklighetskänslor, en mer neurotisk personlighet, koncentrationssvårigheter. Jag fick dessutom försenade utsättningssymptom så att jag fick kontinuerlig stress samt insomni förra tisdagen vilket varade fram tills nu idag, då det släppte. Jag helt klart en outlier, det här är onormalt. Jag tror det kommers släppa helt om 2 månader, eller kanske om några år.. Hade aldrig testat om jag vetat om det.

Jag strävar idag efter att ta absolut 0 läkemedel, biverkningarna var det jobbigaste som finns. Jag tog dock sertralin endast 2 veckor vilket nu var 2 månader sedan. Har fått kämpa rejält för att få bort ångesten -- äta bra mat, träna, jobba med kostillskott, kämpa för att bearbeta stress från det. Jag vill kunna känna känslor igen.. Jag misstänker att den ångest och stress läkemedlet gav mig kan ha bidragit till att mina sårbara vener överbelastats av blodtrycket och lett till pungåderbråcket (kärlsjukdomen).

Jag tycker dock att jag fortfarande har ett högt 'libido' så förhoppningsvis har inte sertralinet förstört allting. Jag märker alltså inga problem med erektioner och sexuell lust. Jag får manlig behåring också, så jag tror det är rätt onödigt att testa mina testosteronnivåer. För övrig fick jag inga utlösningar eller njutning från den erogena zonen redan innan sertralinet, då jag helt saknar minnen utav det, vilket talar för nervskada -- givetvis kan sertralinet ha orsakat en dubbelskada men det känns som värsta jävla oturen om det också har hänt.

Jag känner att det här är en rätt lätt grej att leva med dock. Känner mig helt osugen på nya läkemedel eller operationer, däremot skulle jag kunna testa elektrisk stimulering kanske för att stimulera nervcellerna till att laga sig själva, eller utlösa reflexen som ger utlösning.

Du behöver inte vara orolig för att Sertralin ska ha gett några bestående skador. De första 2 veckorna med Sertralin är det vanligt att man först får mer ångest innan det stabiliserar sig och minskar. Åderbråck i pungen beror sannolikt inte på stress utan har du såna har du nog bara haft otur. 

Bra att du har lust och kan få erektion, då är det ändå flera saker som fungerar som det ska. Har du någon känsel i penisen, ollonet och förhuden? Känner du av stimulering då du runkar? 
Svar på tråden Sexuell anhedoni?