• Anonym (Belysning)

Skadligt för hälsan att inte få tillräckligt med ljus?

Jag har alltid ogillat taklampor då jag tycker det ger "för mycket" ljus, därför har jag nästan alltid bara golvlampor och lampor till spis och diskbänk tända, även vintertid. Jag är givetvis mycket ute i solen och värmen på våren och sommaren, men undrar om det att alltid ha svagare belysning i hemmet kan göra något med ens psykiska och fysiska hälsa.

• Svar på tråden Skadligt för hälsan att inte få tillräckligt med ljus?
  • Anonym (Linda)

Ja.  För lite ljus kan göra en hel del med hälsan.  Dels fysiska besvär som ständigt trötthet, orkeslös,  huvudvärk,  frusen .. lite diffus  "sjukdomskänsla" liksom 

Sen psykiskt kan den där orkeslösheten slå rätt hårt att man tappar energi och lusten att göra saker, hopplöshet och meningslös känsla , man kan tappa lusten att gå ut och vara social. Lite lättare depression. 

Lättare också att hamna i ond spiral av att sitta och tröstäta .

Det finns trots allt en vits med att deprimerade personer blir erbjuden ljusterapi 

• Anonym (A)
    Anonym (Belysning) skrev 2025-02-04 18:13:01 följande:
    Skadligt för hälsan att inte få tillräckligt med ljus?

Jag har alltid ogillat taklampor då jag tycker det ger "för mycket" ljus, därför har jag nästan alltid bara golvlampor och lampor till spis och diskbänk tända, även vintertid. Jag är givetvis mycket ute i solen och värmen på våren och sommaren, men undrar om det att alltid ha svagare belysning i hemmet kan göra något med ens psykiska och fysiska hälsa.

Fast du är väl utomhus om dagarna, du sitter väl inte inne hela dagar med bara så lite ljus?
  • Fjäril kär

Jag märker direkt skillnad på när jag har för mörkt inne. Då blir jag oftast trött och gäspar och kan sitta i soffan och slumra till .  Jag ser i regel mycket sämre och får ansträngda ögon med huvudvärk som följd.

Tänder jag upp fler lampor kommet energin tillbaka och jag piggnar till , huvudvärk släpper när jag inte behöver anstränga mig och jag känner mig sugen att plocka fram olika pyssel eller faktiskt få något gjort hemma. 

Och självklart går det ju inte att göra så mycket i mörkret,  svårt att se att läsa eller vilja pyssla med något . Upplever att jag oftast bara sitter och hänger när jag inte tänder upp tillräckligt.  

Svar på tråden Skadligt för hälsan att inte få tillräckligt med ljus?