• Liii91

Klåda runt munnen?

Hej, jag har sen mitten av november haft röda (enbart röda ej knottror eller dylikt) utslag/partier runt munnen som kliar, nedanför munnen kliar det någon kopiöst? ovanför är det mest bara rött å känns konstigt men brukar inte klia?.

har fått två olika krämer för detta men klådan försvinner inte? vad har ni med liknande besvär fått för hjälp? Vad har hjälpt? läkaren på vårdcentralen vet inte vad det är? hon tänker pharal dermatit eller vad det heter men är inte säker.. en personal på apoteket sa nej det är de inte?. Jag har det å det är typ finnar? 

• Svar på tråden Klåda runt munnen?
  • Anonym (AB)
    Jag hade något liknande när jag var ung. Det höll på i ett halvår innan jag fick bukt med det. Jag kliade i sömnen runt munnen så att det till slut blev sår som började vara sig. Det var hemskt, och blev även en belastning socialt.
    Jag var aldrig på VC. Internet fanns inte på den tiden. Fick råd på apoteket om diverse salvor och annat, men inget fungerade.
    Till slut tog jag till 80% alkohol (jag hade en flaska strårom från Österrike som jag hade haft i ett par år utan att använda Glad) och rengjorde med dagligen. Det tog bara några dagar så var problemet borta.

Jag har inte en aning om vad du har för problem eller hur du ska åtgärda, men ville ändå berätta om min upplevelse, som en anekdot. Jag vet hur jobbigt det kan vara.

Jag tycker att du ska stå på dig och försöka få träffa en annan läkare på VC och om du inte får en diagnos där, be om att få remiss till en hudmottagning där det finns riktig expertis på sådant här.
Svar på tråden Klåda runt munnen?