• stylo

Sluta amma - barnet bröstfixerat

Varje gång jag frågar bekanta som har barn om när och hur de slutade amma sina barn får jag alltid höra: ?Åh det var ingen fara, hen slutade vara intresserad efter ca 1 år och då slutade vi bara :)?. Jag önskar innerligt att vi hade det så.
    Tvärtom. Om min 18-månaders fick bestämma skulle jag ligga utplacerad på silverfat med brösten ute 24/7. Hon är mer bröstbesatt än en 14-årig kille i puberteten som nyss hittat internetporr. Helst skulle hon sitta fastsugen som en igel på mig minst en gång/halvtimmen om hon fick bestämma och mina dagar och nätter präglas av ett vrålande barn som skriker MAMMA TUTTTEEEEEEE på repeat. Jag har försökt trappa ned till en gång om dagen - minskar inte tjatet. Har försökt med tight BH på natten - hon klöser och skriker tills hon hittar sig in. Jag blir tokig!! Jag älskar att amma henne och vi har haft så många mysiga stunder men jag känner nu att det inte fungerar längre. Då det inte gått bra att trappa ned söker jag råd från hur ni andra har gjort - är det bäst att sluta direkt? Hur pratade ni till barnet? Mjölkstockning? Hur delade ni upp nätter? Alla råd och erfarenheter uppskattas!
  • Svar på tråden Sluta amma - barnet bröstfixerat
  • Anonym (Sluta rakt av)

Jag tror på att sluta rakt av. För oss blev det vid ca 2 års ålder med äldsta barnet. Jag var då gravid och det gjorde ont när hon ammade.
    Jag förklarade helt enkelt att brösten gör ont och att det inte går att använda dem nu. Hon köpte det efter något dygn när jag stod på mig.
    Andra barnet körde jag något liknande vid 18 månader - "brösten fungerar inte längre, du är stor nu och de kan bara användas till små bebisar". Inga återfall och det gick bra, när hon märkte att beslutet var hugget i sten.

Positivt blev att de åt mat bättre, sov bättre och jag blev friare.

• Anonym (Stolt)

Jag hade vart en stolt pappa om min son var bröstfixerad redan vid den åldern precis som mig

• Anonym (I)

Min svärmor berättade att hon smörjade bröstet med lite senap? sen hennes son bille aldrig mer..men han var äldre. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (I) skrev 2025-02-05 08:13:23 följande:

Min svärmor berättade att hon smörjade bröstet med lite senap? sen hennes son bille aldrig mer..men han var äldre. 

Precis så gjorde jag med, min dotter var då 2 1/2 nattammades bara men va som besatt hon var väldig lätt väckt och hela tiden skulle hon ha tutte (hon tog heller ingen napp tyvärr). Blev väldigt jobbigt, minns det som der bara blev mer och mer var och varannan timme blev man väckt. So en natt provade jag senap på och hon skrek, 5 min sen pratade vi om er tutrarna gått sönder och hon accepterade det. Vaknade till ibland, hade fortgara t Shirt med senap under och hon konstaterade bara att mammas tuttar gått sönder. En befrielse för oss båda, plötsligt sov både hon och jag hel nätterna. Rekommenderas!
  • Anonym (Lisa)

Internetporr vid 14 är en slowstarter, tyvärr. 10-12 är mer rätt ålder idag. Men förstår vad du menar, det var humor i det du skrev!

Men, men. 

Barn 1 fick magsjuka och slutade tvärt vid 10 månaders ålder. Jan säga att JAG var nästan besviken på att jag inte behövde ta fighten. 

Barn 2 - äh, det gick ju lätt med ettan.... De orden fick jag äta upp. Fasade ut så det var kvälls och nattamning. Erbjöd både vällig och vatten i nappflaska. Välling var urk och vatten var väl "okej". När tvåan var runt ett och ett halvt började jag prata om att det snart var slut och att det fanns vatten istället om det önskades. Pratade ett par veckor om det och till slut satte det sig och därefter bestämde jag när det var slut på riktigt och det accepterades ganska omgående. Både en lättnad och befrielse men lite sorgligt också. Sista barnet jag ammade eftersom vi var nöjda med 2.

Men närheten kan man ju få ändå med att läsa sagor och annat nära nära nära. 

Svar på tråden Sluta amma - barnet bröstfixerat