• Anonym (Gravid för sjätte gången)

Gravid efter fem missfall

Idag plussade jag för sjätte gången på två år. Fem tidiga missfall i bagaget (v. 6-7), senaste i somras. Blir knappt glad längre när jag ser att jag är gravid, känns bara som att nu börjar nedräkningen till nästa missfall.

Har gått på trombyl och progesteron de två senaste graviditeterna, och börjar även med det nu.

Någon som har liknande historia som mig, där det till slut gått bra?

• Svar på tråden Gravid efter fem missfall
  • Anonym (EE)

Hej! Grattis till plusset! Förstår din oro, har en liknande resa. 

Jag är gravid nu, i vecka 22, efter fem missfall innan detta. Vi är inte i mål än men en lång bit på väg ialf. Jag är fortfarande orolig men hoppas oron ska minska ju längre i graviditeten vi kommer. 

Det är verkligen inte lätt att gå igenom upprepade missfall. Önskar dig stort lycka till och hoppas det går bra. Min läkare sa, när vi gjorde utredning, att vågar man/orkar man fortsätta försöka så kommer det för dom allra flesta tillslut gå bra. Och att varje graviditet är en ny chans. Det gav mig lite tröst i det hela. (har också fått progesteron och trombyl). 

Anonym (EE) skrev 2025-02-08 17:33:55 följande:

Hej! Grattis till plusset! Förstår din oro, har en liknande resa. 

Jag är gravid nu, i vecka 22, efter fem missfall innan detta. Vi är inte i mål än men en lång bit på väg ialf. Jag är fortfarande orolig men hoppas oron ska minska ju längre i graviditeten vi kommer. 

Det är verkligen inte lätt att gå igenom upprepade missfall. Önskar dig stort lycka till och hoppas det går bra. Min läkare sa, när vi gjorde utredning, att vågar man/orkar man fortsätta försöka så kommer det för dom allra flesta tillslut gå bra. Och att varje graviditet är en ny chans. Det gav mig lite tröst i det hela. (har också fått progesteron och trombyl). 

Tack! <3

Åh vad underbart att höra att du kommit så långt i din graviditet! Det ger mig lite hopp att det faktiskt kanske kan gå, även efter så många missfall.

Gjorde du/ni något annorlunda den här graviditeten eller det verkar bara vara slumpen att det den här gången blev ett friskt embryo?

Jag har tid för ultraljud i början på mars för att se om allt ser bra ut, men känns så osäkert att vi ens kommer klara oss dit :( 
  • Anonym (EE)
    Anonym (Gravid för sjätte gången) skrev 2025-02-10 13:30:45 följande:
    Tack! <3

Åh vad underbart att höra att du kommit så långt i din graviditet! Det ger mig lite hopp att det faktiskt kanske kan gå, även efter så många missfall.

Gjorde du/ni något annorlunda den här graviditeten eller det verkar bara vara slumpen att det den här gången blev ett friskt embryo?

Jag har tid för ultraljud i början på mars för att se om allt ser bra ut, men känns så osäkert att vi ens kommer klara oss dit :( 

Ja, vad bra! Håller tummarna att det går vägen för oss båda. 

Ja, det har vi gjort. Jag har fått blodförtunnande sprutor (Fragmin) pga ökad risk för blodproppar som kom fram när vi gjorde en missfallsutredning. Sen har jag ätit prednisolon (kortison), fast på eget initiativ. Köpte det när vi var utomlands. Sen är det ju så svårt att veta om det helt enkelt är slumpen denna gången eller ex. medicinerna. Har du fått göra någon utredning? 

Anonym (EE) skrev 2025-02-11 20:19:38 följande:

Ja, vad bra! Håller tummarna att det går vägen för oss båda. 

Ja, det har vi gjort. Jag har fått blodförtunnande sprutor (Fragmin) pga ökad risk för blodproppar som kom fram när vi gjorde en missfallsutredning. Sen har jag ätit prednisolon (kortison), fast på eget initiativ. Köpte det när vi var utomlands. Sen är det ju så svårt att veta om det helt enkelt är slumpen denna gången eller ex. medicinerna. Har du fått göra någon utredning? 

Okej! Både fragminsprutor och prednisolon har jag frågat min läkare om, men det ville hon inte skriva ut till mig. Hon menade att om jag redan äter trombyl så får jag den blodförtunnande effekten mot blodproppar genom det ... från när började du äta prednisolon? Och vad ska det hjälpa mot?

Vi fick göra en missfallsutredning efter tredje missfallet som inte visade att något var fel. Så det känns helt hopplöst att vi inte har någon förklaring till varför vi fått så många missfall.
Svar på tråden Gravid efter fem missfall