• Anonym (ICA)

Bestrida parkeringsbot?

Jag råkade ut för en parkeringsbot på 600 kr när jag parkerat utanför en liten ICA-butik. Det fanns stora skyltar som butiken satt upp om att det var gratis parkering i två timmar, så jag ställde p-skivan. Men sen upptäckte jag att det var parkering via Parkster eller någonting sådant. Det fanns ingen skylt om att man kan använda p-skiva.

Är det någon med erfarenhet kring detta. Tror ni det finns en chans att få rätt om man bestrider detta?

• Svar på tråden Bestrida parkeringsbot?
  • kioskvältare

Var det så att man betalar parkering och sedan får avgiften tillbaka av själva butiken? Annars förstår jag inte riktigt, de sätter skyltar med gratis parkering men det gäller inte?

• Anonym (ICA)

Nej, jag tror det är så att det är gratis i två timmar om man registrerar det i parkster-appen. Jag ska dit idag igen för att kolla närmare på det.

• Anonym (Hmm)

Gå dit först och titta. Det kan hända att du har fel. Fota skyltarna.

• Anonym (man51)

Tveksamt, men det kan ju vara värt ett försök...

Tveksamt för att det antagligen inte fanns någon skylt där det tydligt står "P-skiva". Sådana parkeringar finns det ju fortfarande här och där...

I detta fall så är säkerligen "p-skivan" ersatt med "parkster-appen". Dvs det krävs att man registrerar sin bil, parkeringen, i appen. Gratis första två timmarna, därefter så börjar det säkerligen ticka en taxa...

Många appar blir det att hålla reda på nu för tiden... {#emotions_dlg.djavulsk}

• Anonym (ICA)

Nej precis, det finns ingen skylt med p-skiva... det finns däremot på parkeringen vid den ICA-butik där jag vanligen handlar bara några 100 m bort.

Jag tycker det är ganska sjukt att man måste ha med sig mobilen för att kunna parkera på en gratisparkering. Nu hade jag såklart med min mobil, men som princip är det ju väldigt dåligt. Jag överväger ibland att skaffa en icke-smartphone för att inte kunna slösurfa så mycket, men ska man då inte kunna parkera?

• Anonym (A)
    Anonym (ICA) skrev 2025-02-05 14:11:50 följande:

Nej precis, det finns ingen skylt med p-skiva... det finns däremot på parkeringen vid den ICA-butik där jag vanligen handlar bara några 100 m bort.

Jag tycker det är ganska sjukt att man måste ha med sig mobilen för att kunna parkera på en gratisparkering. Nu hade jag såklart med min mobil, men som princip är det ju väldigt dåligt. Jag överväger ibland att skaffa en icke-smartphone för att inte kunna slösurfa så mycket, men ska man då inte kunna parkera?

Då kan du ju parkera där. Att gå hundra meter till en annan butik orkar du väl. 
  • Anonym (ICA)

Vilken ofattbart dryg kommentar. Det är svårt att människor som du faktiskt finns. :)

Svar på tråden Bestrida parkeringsbot?