• Anonym (Nyfiken)

Låter du dina söner leka med vad de vill?

Ja, låter du dina pojkar leka med vad de vill, dvs både dockor, bilar, monster etc? Får de klä ut sig i prinsessklänning med krona? 

Frågar då jag upplever att det finns ett större motstånd mot det - fortfarande 2025 - än att små tjejer får leka med allt, vilket mer ses som fint att de får.

Hur gör du?

För egen del får mina killar (3 år) leka med vilka leksaker de vill - undantaget vapen liknande leksaker än. Dvs inga pistoler, svärd eller gevär. Samma hade gällt om jag hade haft döttrar. Dock känns det ibland som det är mer okej för en treåring att leka med låtsasvapen än med en docka. 

Hur gör du?

• Svar på tråden Låter du dina söner leka med vad de vill?
  • Anonym (Nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2025-02-07 18:15:56 följande:
    Det är del av att begränsa, eller inte.
    Det är en annan frågeställning om hudfärg, inte om kön. Starta din egen tråd istället för att förstöra den här med att sidospåra.
  • Anonym (Nyfiken)
    stallet90 skrev 2025-02-07 18:21:19 följande:

har aldrig varit några regler, mer än att man skulle vara utomhus och inte sitta vid datorn för länge. Mycket fäktning, vattenkrig så antar att dina barn missar en del... Hade en kusin som gillade att göra mer "tjejiga" saker, men han var också gay. Inga problem :)

Vattenkrig går att leka utmärkt utan realistiska vapenkopior.

Men jag tror flera i denna tråd medvetet försöker förlöjliga tråden, vilket säger mest om er 
  • Anonym (Jolie)
    Tow2Mater skrev 2025-02-07 18:32:13 följande:
    Hahaha, åh herrejösses!
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Jolie) skrev 2025-02-07 18:44:52 följande:
    Hahaha, åh herrejösses!
    Ursäkta,men vad i detta anser du är värt den reaktionen? Du är anmäld 
  • Tow2Mater
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-02-07 18:42:27 följande:
    Det är en annan frågeställning om hudfärg, inte om kön. Starta din egen tråd istället för att förstöra den här med att sidospåra.

Du kan ignorera.

Vi kan även ta upp olikheter som fysiska handikapp, och syndrom etc som också borde avspeglas i docksamlingen alla ska ha hemma till sina barn. För att visa inkludering av alla olika sorters människor. Att du begränsar dig till enbart kön sänder ju ganska fel signaler till barnen.

• stallet90
    Anonym (Nyfiken) skrev 2025-02-07 18:43:51 följande:
    Vattenkrig går att leka utmärkt utan realistiska vapenkopior.

Men jag tror flera i denna tråd medvetet försöker förlöjliga tråden, vilket säger mest om er 
    Förstår att föräldrar vill ha olika gränser. Personligen tycker jag det är ganska oskyldigt med att leka riddare eller Bond-agenter, eller vad nu barnen vill göra. Men har full respekt för om du tycker annorlunda. 
  • Anonym (Mesopotamisk)
    Tow2Mater skrev 2025-02-07 18:50:35 följande:

Du kan ignorera.

Vi kan även ta upp olikheter som fysiska handikapp, och syndrom etc som också borde avspeglas i docksamlingen alla ska ha hemma till sina barn. För att visa inkludering av alla olika sorters människor. Att du begränsar dig till enbart kön sänder ju ganska fel signaler till barnen.

Varför inte köpa upp hela leksaksaffären om du anser att det då annars handlar om att "begränsa" barn?

Ditt resonemang är löjligt. Du fattar nog det själv också. 
  • Anonym (Mesopotamisk)

Ett barn (oavsett kön) vill leka med en docka. 

Förälder nr 1 är ok med det

Förälder nr 2 är inte ok med det beroende på en könsaspekt.

Vem har bäst förälder?

• Anonym (Borde vara rädd för tjejighet!)

Idag tycker jag att man borde vara rädd för tjejighet hos pojkar. Det är inget fel egentligen, men i dagsn samhälle kan det bli fel. Jag var väldigt tjejig som barn, och säkert som vuxen med men jag jobbar på det. Jag är gay idag. 

Hade jag vart barn idag hade mitt beteende kanske tolkats som att jag var trans och jag hade pushats i den riktningen vilket skulle vart helt fel. Så hade jag haft barn hade jag vart jäkligt noga med att de höll sig väldigt könsstereotypa för att undvika det. 

• Anonym (Mesopotamisk)
    Anonym (Borde vara rädd för tjejighet!) skrev 2025-02-07 19:53:02 följande:

Idag tycker jag att man borde vara rädd för tjejighet hos pojkar. Det är inget fel egentligen, men i dagsn samhälle kan det bli fel. Jag var väldigt tjejig som barn, och säkert som vuxen med men jag jobbar på det. Jag är gay idag. 

Hade jag vart barn idag hade mitt beteende kanske tolkats som att jag var trans och jag hade pushats i den riktningen vilket skulle vart helt fel. Så hade jag haft barn hade jag vart jäkligt noga med att de höll sig väldigt könsstereotypa för att undvika det. 

Du tror att du blivit trans om dina föräldrar tillåtligt dig att leka med "tjej" kodade leksaker alltså. Vilken tur att de försökte förhindra att du blev alltför tjejig. Hur gjorde de det om man får fråga? Smällde dig på fingrarna om du rörde en bebisdocka? Tvingade dig att leka med big jim eller he-man? (De är väl bög uppmuntrande om något)
    Anonym (Mesopotamisk) skrev 2025-02-07 20:08:37 följande:
    Du tror att du blivit trans om dina föräldrar tillåtligt dig att leka med "tjej" kodade leksaker alltså. Vilken tur att de försökte förhindra att du blev alltför tjejig. Hur gjorde de det om man får fråga? Smällde dig på fingrarna om du rörde en bebisdocka? Tvingade dig att leka med big jim eller he-man? (De är väl bög uppmuntrande om något)
    Jag hade väldigt bra föräldrar som lät mig vara som jag ville.  jag fick leka med de leksaker jag ville och jag hade inga problem att komma ut för dem lite senare.

Men det är inte så idag. Är en pojke tjejig så är han kanske trans. Så idag är det viktigt att vara könsstereotyp för barn. Annars kanske de sätts på hormoner och pubertetsblockerare. 
  • Anonym (Mesopotamisk)
    Anonym (Borde vara rädd för tjejighet!) skrev 2025-02-07 21:54:08 följande:
    Jag hade väldigt bra föräldrar som lät mig vara som jag ville.  jag fick leka med de leksaker jag ville och jag hade inga problem att komma ut för dem lite senare.

Men det är inte så idag. Är en pojke tjejig så är han kanske trans. Så idag är det viktigt att vara könsstereotyp för barn. Annars kanske de sätts på hormoner och pubertetsblockerare. 
    Med den logiken så borde din homosexualitet kunna "botas" också.

Tänk om de låtit dig leka med enbart bilar och inte aktionfigurer, hur hade din läggning sett ut då.,.,?
    Anonym (Mesopotamisk) skrev 2025-02-07 22:07:01 följande:
    Med den logiken så borde din homosexualitet kunna "botas" också.

Tänk om de låtit dig leka med enbart bilar och inte aktionfigurer, hur hade din läggning sett ut då.,.,?
    Tror inte trans alltid är en läggning utan ofta en social åkomma eller en parafili.
  • Anonym (Mesopotamisk)
    Anonym (Borde vara rädd för tjejighet!) skrev 2025-02-07 22:10:19 följande:
    Tror inte trans alltid är en läggning utan ofta en social åkomma eller en parafili.

Ja, du tror ju att trans skapas genom att låta killar få leka med de leksakerna de vill. 

Var det det Jenner råkade ut för? Eller omgav han sig bara med alltför många kvinnor? Han blev ju trans senare i livet så jag antar att han fick leka med killeksaker då. Har sett jenner (hon) pyssla med modellflygplan. Skulle inte kalla det för särskilt kvinnliga intressen.

• Tow2Mater
    Anonym (Mesopotamisk) skrev 2025-02-07 19:12:22 följande:
    Varför inte köpa upp hela leksaksaffären om du anser att det då annars handlar om att "begränsa" barn?

Ditt resonemang är löjligt. Du fattar nog det själv också. 
    Alla begränsar sina barn på olika sätt. Att begränsa pga kön är inte mer fel än andra. Och även de som inte tror de begränsar sina barn gör det, det ser vi ju.
  • Anonym (Mesopotamisk)
    Tow2Mater skrev 2025-02-07 22:57:40 följande:
    Alla begränsar sina barn på olika sätt. Att begränsa pga kön är inte mer fel än andra. Och även de som inte tror de begränsar sina barn gör det, det ser vi ju.
    Du pratar om att tillåta barn leka med dockor/bilar. Inte "breaking bad, den lille drogbaronen-kit" 

Begränsa sina barn på skadliga sätt kan se olika ut. Det kan även innefatta att man tvingar sin pojke att leka med dockor även fast han inte vill.
Svar på tråden Låter du dina söner leka med vad de vill?