Soryu skrev 2025-02-05 14:08:39 följande:
För det första är det ju inte alla som har effekt av mediciner. Det gäller rent generellt. Inte alla med högt blodtryck har så bra effekt av blodtryckssänkande läkemedel, och inte alls om har diabetes får så bra blodsockerkontroll med läkemedel. Detta gäller möjligen i ännu högre grad för läkemedel som används för psykiatriska tillstånd, då psykiatriska tillstånd bara definieras utifrån symtom och inget man objektivt mäter.
För det andra sker det i dagsläget en överdiagnostik av ADHD i Sverige och en del andra länder. I många fall ställer man en ADHD-diagnos utan att ens överväga andra förklaringar, vilket innebär att en del patienter som har en sådan diagnos faktiskt inte alls har det problemet utan svårigheterna beror på någonting helt annat. I det fallet hjälper det förstås inte heller med läkemedel som ska hjälpa vid ADHD.
Jo, jag förstår. Men nu fick jag min diagnos på papper för 15 år sedan. Och jag har alltid haft samma problem hela livet som beskriver ADD eller ADHD ouppmärksammad form som det heter nu.
Men vad jag har förstått det som, eller som läkaren har sagt till mig så kan det vara svårare att hitta något som passar för ADD, då man redan är väldigt lugn och mer trött. ADHD-medicin ska ju delvis sänka hyperaktiviteten som jag saknar.