• Anonym (Medicin)

Ingen effekt av adhd-medicin?!

Jag förstår inte vad alla menar med att det blir så tyst i huvudet när man tar adhd-medicin. Känns som alla för någon liten effekt även vid minsta dos. Jag märker ingen skillnad? 

Jag har ADD och testat concerta, mentylfenidat, Elvanse och nu testar jag concerta igen. Aldrig känt att någon av dessa har fungerat men nu ska jag testa concerta igen för det tyckte min läkare. Är på 36 mg och känner mig nästan värre än vad jag var innan. Mer trögstartad, trött, känslig och intet fokus. Ska höja till 54mg men känns som jag bara blir ännu tröttare. 

Någon mer som har svårt att känna effekt? 

• Svar på tråden Ingen effekt av adhd-medicin?!
  • Anonym (l)

Nja tyst det blir inte. Eg borde jag nog ha någon form av kombinationsmedicinering men mottagningen hade slutat den som jag ville ha :P  Kan vara inbillning men jag upplever iaf lite lättare att koncentrera mig och hålla mig vaken. Så jag fortsätter men har låg dos av Concerta.

• Anonym (l)

men concerta är ju ett varumärke för metylfenidat dvs ungefär samma? jag har bara fått ut just Concerta en gång, resten andra versioner

• Soryu

För det första är det ju inte alla som har effekt av mediciner. Det gäller rent generellt. Inte alla med högt blodtryck har så bra effekt av blodtryckssänkande läkemedel, och inte alls om har diabetes får så bra blodsockerkontroll med läkemedel. Detta gäller möjligen i ännu högre grad för läkemedel som används för psykiatriska tillstånd, då psykiatriska tillstånd bara definieras utifrån symtom och inget man objektivt mäter.

För det andra sker det i dagsläget en överdiagnostik av ADHD i Sverige och en del andra länder. I många fall ställer man en ADHD-diagnos utan att ens överväga andra förklaringar, vilket innebär att en del patienter som har en sådan diagnos faktiskt inte alls har det problemet utan svårigheterna beror på någonting helt annat. I det fallet hjälper det förstås inte heller med läkemedel som ska hjälpa vid ADHD.

• Anonym (Medicin)
    Soryu skrev 2025-02-05 14:08:39 följande:

För det första är det ju inte alla som har effekt av mediciner. Det gäller rent generellt. Inte alla med högt blodtryck har så bra effekt av blodtryckssänkande läkemedel, och inte alls om har diabetes får så bra blodsockerkontroll med läkemedel. Detta gäller möjligen i ännu högre grad för läkemedel som används för psykiatriska tillstånd, då psykiatriska tillstånd bara definieras utifrån symtom och inget man objektivt mäter.

För det andra sker det i dagsläget en överdiagnostik av ADHD i Sverige och en del andra länder. I många fall ställer man en ADHD-diagnos utan att ens överväga andra förklaringar, vilket innebär att en del patienter som har en sådan diagnos faktiskt inte alls har det problemet utan svårigheterna beror på någonting helt annat. I det fallet hjälper det förstås inte heller med läkemedel som ska hjälpa vid ADHD.

Jo, jag förstår. Men nu fick jag min diagnos på papper för 15 år sedan. Och jag har alltid haft samma problem hela livet som beskriver ADD eller ADHD ouppmärksammad form som det heter nu. 

Men vad jag har förstått det som, eller som läkaren har sagt till mig så kan det vara svårare att hitta något som passar för ADD, då man redan är väldigt lugn och mer trött. ADHD-medicin ska ju delvis sänka hyperaktiviteten som jag saknar. 

• Anonym (Medicin)
    Anonym (l) skrev 2025-02-05 14:04:26 följande:

men concerta är ju ett varumärke för metylfenidat dvs ungefär samma? jag har bara fått ut just Concerta en gång, resten andra versioner

Jo, jag vet. Vet inte varför jag fick mentylfenidat som en andra medicin då jag tydligt sa att jag INTE ville testa concerta igen. 
  • Anonym (Bert)

Mitt barns läkare sa att 2/3 av de med adhd blir hjälpta av medicin, så kanske har du otur och är den där tredje personen som inte blir hjälpt. 

• Anonym (Medicin)
    Anonym (l) skrev 2025-02-05 14:03:06 följande:

Nja tyst det blir inte. Eg borde jag nog ha någon form av kombinationsmedicinering men mottagningen hade slutat den som jag ville ha :P  Kan vara inbillning men jag upplever iaf lite lättare att koncentrera mig och hålla mig vaken. Så jag fortsätter men har låg dos av Concerta.

Vad skönt att det fungerar för dig. Jag känner mig inte alls pigg. Jättetrött efter jobbet fortfarande, orkar inga intressen fast jag vill. Får oftast adhd-paralyser som gör att jag blir helt lam och utmattad. 
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Bert) skrev 2025-02-05 15:50:28 följande:

Mitt barns läkare sa att 2/3 av de med adhd blir hjälpta av medicin, så kanske har du otur och är den där tredje personen som inte blir hjälpt. 

Kan ju vara så. Eller så har jag inte rätt dos. Tar 2/3 tabletter i nuläget. Får inte höja för snabbt. Ska prova att ta 3st per dag nästa vecka men eftersom jag inte känner någon positiv effekt alls och känner mig mer slö och trött har jag inga stora förväntningar tyvärr. 

Jag har ju ADD (adhd ouppmärksammad form) 

• Anonym (Medicin)
    Anonym (Bert) skrev 2025-02-05 15:50:28 följande:

Har provat Elvanse som ska vara lite starkare men klarade inte lägsta dos. Minns att jag blev helt borta och yr så jag gav det inte tid att vänja mig. 
Svar på tråden Ingen effekt av adhd-medicin?!