• Anonym (TS)

Vännerna hinner inte ses

Trots att jag alltid varit social och fått nya kompisar, har jag också i perioder känt att jag saknat tätare kontakt med en eller flera goda vänner.

Jag är skild sen ett par år tillbaka och har ett barn i skolåldern. Jag brukar hitta på saker och så, men har bara nån enstaka god vän som jag kan prata om det mesta med. Egentligen en. Dock är hon sjukt busy med två barn och tusen åtaganden. Idag åker hon på en tredagars konferens, och så är hon med i en styrelse, och har många grannar de bjuder in på middag etc. Vi hinner ses 1-2 ggr/månad, alltid kortare tid än jag skulle vilja (ett par timmar). Vi har mycket att prata om och det känns som om tiden aldrig räcker till. Sen försvinner hon igen. Hon är från ett annat land, där hon är hela somrarna och alla skollov med familjen, så då ses vi aldrig. Därtill har hon svårt att planera in saker, så jag vet aldrig med säkerhet när vi kan ses.

Sen har jag en annan vän som bor några kvarter bort. Hon har också två barn, och har gått in i väggen fler gånger än jag kan räkna. Ibland lyckas vi ses på en snabb lunch och avhandla allt som hänt sen sist. Den här veckan föreslog jag lunch, men hon skrev att hon måste hushålla med sin tid och ork och därför inte kan luncha den här veckan. Ibland kan vi inte ses på nån månad.

Min gamla vän sen 20 år tillbaka är också busy med mycket jobb varannan vecka och så barnen och sin nya kärlek. Det är rätt sällan vi hinner ses.

Jag har flera kompisar, så det finns nån att träffa varje vecka, men jag saknar att ha en vän som jag kan träffa eller ringa ofta. Det händer grejer i mitt liv som min förstnämnda vän är införstådd med, men jag måste alltid vänta i en eller flera veckor innan jag kan prata om dem med henne.

Trots att jag har flera kompisar är det alltså ofta jag känner mig ensam. Jag har funderat på varför det är så här. Jag tror problemet accentueras nu när jag är barnledig varannan vecka. Är det så här för er andra vv:are?

Hur har ni vv:are det med vänner?

• Svar på tråden Vännerna hinner inte ses
  • Anonym (G)

Upplevde samma när jag var singel. Hade stort behov av en nära och regelbunden vän men de hade inte samma behov/tid, det löste sig när jag blev med pojkvän igen. Nu är det jag som har ont om tid istället. 

• Anonym (social)

Tyvärr är det nog så livet ser ut för många. Man har fullt upp med jobb, familj och andra åtaganden. Och sen räcker inte varken tid eller ork för så mycket mer.

De flesta har krävande uppgifter på sina jobb och även krävande uppgifter privat, med barnens aktiviteter, olika uppdrag och sen att sköta hemmet ovanpå allt. 

Jag skulle egentligen vilja träffa vänner oftare, men jag har varken ork eller tid över. Max 1-2 ggr per termin brukar det bli. Oftast orkar jag inte prata heller när jag inte är på jobbet, så pratar sällan i tex telefon med någon. 

• Anonym (Annat)
    Jag har flera kompisar, så det finns nån att träffa varje vecka, men jag saknar att ha en vän som jag kan träffa eller ringa ofta. 

Jag träffar inte mina vänner så ofta. Det blir nån/några ggr per år. Sen har vi två par som vi umgås frekvent med min man och jag.
    Du har flera vänner och du träffar någon en gång i veckan skriver du. Det är inte sällan i in värld. Skulle inte ens ha något att säga om en vän ringde mig en gång i veckan.
  • Studentpappa

Man jobbar till 17, ibland längre ibland kortare. Sen är det middag, läxor eller träning. Helger är det aktiviteter, tvätt eller städ. 

Jag har varit på tre tjänsteresor utomlands sen veckan innan jul, min känsla är att jag knappt hinner vara hemma..

Min lösning är vänner på jobbet, jag fyller oftast mitt behov under dagen.

Ride it like you stole it
  • Anonym (?)
    Studentpappa skrev 2025-02-06 11:52:02 följande:

Man jobbar till 17, ibland längre ibland kortare. Sen är det middag, läxor eller träning. Helger är det aktiviteter, tvätt eller städ. 

Jag har varit på tre tjänsteresor utomlands sen veckan innan jul, min känsla är att jag knappt hinner vara hemma..

Min lösning är vänner på jobbet, jag fyller oftast mitt behov under dagen.

Men har du barn varannan vecka, som TS frågade?
  • Anonym (social)
    Anonym (?) skrev 2025-02-06 12:01:31 följande:
    Men har du barn varannan vecka, som TS frågade?
    Fast TS vänner har väl inte vv, och därmed mindre fritid (eller tillbringar tiden med sin partner + barnen). Svaren här beskriver ju hur svårt det är för en familj att ha tid för vänner. Såklart skillnad om man är ensam halva tiden, men TS vänner är ju inte det. 
  • Studentpappa
    Anonym (social) skrev 2025-02-06 12:10:20 följande:
    Fast TS vänner har väl inte vv, och därmed mindre fritid (eller tillbringar tiden med sin partner + barnen). Svaren här beskriver ju hur svårt det är för en familj att ha tid för vänner. Såklart skillnad om man är ensam halva tiden, men TS vänner är ju inte det. 
    Precis.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Mia)

Min lösning på problemet är att kombinera umgänge med annat. Träna tillsammans, storhandla, ha barnen på samma fritidsintressen, etc. Så att man träffas med viss frekvens och regelbundenhet. Och sedan uppskattar jag även mina jobbvänskaper väldigt mycket.

• Anonym (tänker lika)
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-06 12:50:17 följande:

Min lösning på problemet är att kombinera umgänge med annat. Träna tillsammans, storhandla, ha barnen på samma fritidsintressen, etc. Så att man träffas med viss frekvens och regelbundenhet. Och sedan uppskattar jag även mina jobbvänskaper väldigt mycket.

Jag tänker lika ofta när jag hör att folk inte har tid att träffas. Vill man träffas så hittar man väl tid? Min mamma jobbade heltid, hade tre barn ensam på heltid och hade dessutom cancer i flera år som hon brottades med. Hon hade dels ett tajt gäng på jobbet och dels träffade sin bästa väninna varje vecka då de tränade tillsammans, storhandlade tillsammans, fixade storkok tillsammans, gick på oss barns grejer tillsammans eller vad det nu var. Väninnan var också ensamstående med barn i samma ålder men bodde på andra sidan stan så det var inte så att vi och hennes barn gick på samma fotbollsklubb och så egentligen.

Min poäng är att om man vill så fixar man, även om man behöver tänka utanför ramarna ibland. Träffa vänner behöver inte betyda någon uppstyrt middagsbjudning eller krogrunda eller något. Det kan vara att bara sitta och snacka i köket medan barnen läser läxorna eller spelar tv-spel eller något.
  • Anonym (?)
    Anonym (social) skrev 2025-02-06 12:10:20 följande:
    Studentpappa skrev 2025-02-06 12:33:30 följande:
    Precis.
    Fast frågan är ju ställd till vv-föräldrar.

"Är det så här för er andra vv:are?

Hur har ni vv:are det med vänner?"

Hon undrar alltså hur det ser ut för andra som har barn vv. Att det är fullt upp när man har barn hela tiden och jobbar heltid är väl ändå ganska uppenbart.

• Anonym (social)
    Anonym (?) skrev 2025-02-06 18:39:41 följande:
    Studentpappa skrev 2025-02-06 12:33:30 följande:
    Precis.
    Fast frågan är ju ställd till vv-föräldrar.

"Är det så här för er andra vv:are?

Hur har ni vv:are det med vänner?"

Hon undrar alltså hur det ser ut för andra som har barn vv. Att det är fullt upp när man har barn hela tiden och jobbar heltid är väl ändå ganska uppenbart.

Ja, men alla andras svar är ju en förklaring på varför folk har så svårt att hinna ses.

Är du moderator och ska bestämma vem som får svara vad i tråden?
  • Anonym (Annat)
    Ja, men alla andras svar är ju en förklaring på varför folk har så svårt att hinna ses.

Precis.
    Som motpol så är många av mina vänner VV-föräldrar och de har inte mer tid för att ses ofta för det. Livet rullar på.
Svar på tråden Vännerna hinner inte ses